headershadow

Latest Blogposts

100 jaar jong? 9 factoren die een rol spelen

100 jaar, jouw lijflijn

100 jaar jong worden, dat wil toch eigenlijk iedereen? Iemand die zegt dat dat niet zijn of haar wens is, geeft dat antwoord waarschijnlijk vanuit het perspectief van oude kwakkelende mensen die achter een rollator lopen. Mensen die haast niet meer voor- of achteruit kunnen. Die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Of die zitten te verpieteren in een bejaardentehuis. Maar 100 jaar jong?  

100 jaar worden in goede gezondheid

100 jaar oud worden in goede gezondheid. Dus… 100 jaar jong. Dat zie je vooral in de Blue Zones. Heb je daar wel eens van gehoord? Dat zijn 5 gebieden ter wereld waar de mensen met gemak 100 jaar worden of zelfs meer. Daar worden leeftijden bereikt van 120, 130 jaar. Dat is heel bijzonder en daarom zijn er onderzoeken gedaan naar de factoren die daarbij een rol zouden kunnen spelen. Er is onderzocht wat die 5 Blue Zones nu anders maakt dan ándere gebieden ter wereld en uiteindelijk zijn er 9 punten ontdekt die die 5 gebieden allemaal gemeenschappelijk hebben.

Factoren

Er zijn 2 soorten factoren die bepalen of je wel of niet oud kunt worden in goede gezondheid.

  1. Genetische factoren – Dat zijn je genen en als je geluk hebt, heb je een lot uit de genenloterij gewonnen. Toch bepalen je genen maar voor een klein deel of je wel of geen kans hebt om gezond oud te worden.
  2. Epigenetische factoren – Dit zijn de omgevingsfactoren en die hebben méér invloed op je gezondheid dan de genetische factoren. De epigenetische factoren kun je weer onderverdelen in:
    • Beïnvloedbare factoren – je mag hierbij denken aan voeding, beweging, drinken, roken enz. enz. Allemaal zaken die je min of meer zelf in de hand hebt.
    • Niet beïnvloedbare factoren – je mag hierbij denken aan de milieuverontreiniging, electrosmog, de stress van deze tijd, financiële zorgen, relaties die onder druk staan en dat soort zaken. Hoe je ook je best doet, hier kom je bijna niet onderuit omdat ze inherent zijn aan het leven in deze tijd.

Jean Calment

Deze dame is een voorbeeld hoe je tot op hoge leeftijd gezond en energiek kunt blijven. Ze is 122 jaar jong geworden en was tot korte tijd voor haar dood nog fit en vitaal. Als je haar vroeg naar haar geheimen, zei ze steevast: “Veel lachen, een kilo chocolade eten per week en veel olijfolie gebruiken”. Dat kan in haar situatie een rol gespeeld hebben maar ik vraag me sterk af of het jou en mij zou helpen als we dit zouden gaan toepassen. Het leven in deze eeuw in een land als Nederland zal méér aanpassingen vragen als je gezond oud wilt worden dan het eten van chocolade, het gebruiken van olijfolie en veel lachen.

De Blue Zones

Toch kan een mens genetisch gezien wel 130 jaar worden. Het zijn de omgevingsfactoren die dat verhinderen. Maar er zijn gebieden in de wereld waar de omgevingsfactoren wél ideaal zijn, dat zijn de Blue Zones. De Blue Zones zijn 5 gebieden ter wereld waar veel mensen wonen die 100 jaar jong worden. De gebieden waar ik het over heb, zijn:

  • Sardinië, een eiland behorend bij Italië
  • Okinawa, een Japanse eilandengroep
  • Lomo Linda, Californië
  • Ikaira, Griekenland
  • Nicoya, Costa Rica

De 9 grote geheimen die de mensen in deze gebieden gemeenschappelijk hebben:

De gebieden die behoren tot de Blue Zones blijken na onderzoek 9 grote ‘geheimen’ te hebben waardoor de mensen daar met gemak zo oud worden in hoge gezondheid. En als je de punten overloopt, dan zie je dat daar nog niet eens extreem over voeding gesproken wordt. Althans, niet op de manier waarop wij hier in Nederland met voeding bezig zijn. Ik ga alle punten even kort met je overlopen.

1. Natuurlijke beweging

Met natuurlijke beweging bedoel ik tuinieren en huishoudelijk werk. De mensen in deze gebieden maken geen gebruik van de sportschool en gaan niet hardlopen of trimmen. Ze hebben voor het huishouden en de tuin geen mechanische hulpmiddelen en doen alles op eigen kracht. Dit is de meest natuurlijke vorm van beweging die er is.

2. Dagelijks de pauzeknop indrukken

Uiteraard hebben de mensen in deze gebieden last van stress, net zo goed als jij en ik. Dat heb je ook nodig om te kunnen functioneren. Maar ze beschikken ook over dagelijkse routines om de stress af te schudden waardoor de stress niet ziekmakend is.

3. De 80% regel

Deze regel slaat op de hoeveelheid eten die genuttigd wordt. Er is een groot verschil tussen eten totdat je geen honger meer hebt of te eten tot je vol zit of er bijna bij neervalt. De mensen in deze gebieden eten tot ze hun maag voor 80% gevuld hebben en stoppen dan. In de late namiddag of vroege avond nemen ze hun laatste (lichte) maaltijd en daarna niet meer. Dat is heel wat anders dan hier in Nederland waar half in de avond de zakken chips of borrelnootjes op tafel komen.

4. Bonen

In deze gebieden wordt vaak voor bonen gekozen als eiwitbron en ligt er niet dag in dag uit vlees op het bord. Er wordt daar maximaal 5x per maand iets van vlees gegeten of andere dierlijke eiwitbronnen. Verder vullen ze hun maag met overwegend plantaardige voeding. Bonen passen niet in fase 1 van De EetLijn omdat ze te zetmeelrijk zijn waardoor je niet in ketose komt. Maar voor fase 2 en daarna zijn bonen een prima bron van plantaardige eiwitten.

5. Rode wijn

In die gebieden worden dagelijks 1 à 2 glazen rode wijn gedronken maar altijd tijdens de maaltijd die gezamenlijk met vrienden gegeten wordt. De gezelligheid, het samenzijn, het praten met elkaar staat voorop en dat dat gepaard gaat met een paar glazen wijn kan de ‘feestvreugde’ alleen maar te verhogen en blijkt voor je gezondheid okay te zijn. Dat is een heel andere manier van alcoholgebruik dan die je hier in Nederland ziet waar mensen vaak vluchten in de drank omdat ze bepaalde situaties niet aan kunnen. Dan maakt alcohol namelijk meer kapot dan je lief is.

6. Geloofsgemeenschap

De mensen die daar zo oud worden, maken allemaal deel uit van een geloofsgemeenschap. Uit onderzoeken is gebleken dat deel uitmaken van een geloofsgemeenschap en het plm. 4x per maand bijwonen van een dienst die op het geloof gebaseerd is, wel 4 tot 14 jaar kan toevoegen aan je leven.

7. Geliefden

Bijna alle honderdjarigen in de Blue Zones stellen familie en geliefden op de eerste plaats. Grootouders wonen vaak in de buurt van de kinderen of op hetzelfde erf en groeien met elkaar op. Daardoor blijkt er minder ziekte en sterfte onder de kinderen te zijn. Mensen in deze gebieden zijn ook vaak veel trouwer aan hun levenspartner dan dat we hier gewend zijn in West Europa. (Groot)ouders investeren veel in kinderen en kleinkinderen en ontvangen dat terug als ze zelf oud zijn.

8. Het juiste sociale netwerk

Mensen maken deel uit van de juiste omgeving, een goed sociaal netwerk. Zaken zoals roken, overgewicht, geluk en eenzaamheid blijken besmettelijk te zijn en als je deel uitmaakt van een groep met goede gezonde gewoontes, dan neem je die als vanzelf over.

9. Je Ikigai, je levensdoel

Het hebben van een levensdoel, je Ikigai. Dit is misschien nog wel het belangrijkste punt van allemaal en één van de geheimen van een lang, gezond en gelukkig leven. Het hebben van een levensdoel kan zomaar 7 jaar aan je leven toevoegen. Je ikigai is je passie, je levensmissie, de reden waarom je ’s morgens je bed uit komt, de zin van je bestaan. Volgens de Japanse traditie heeft iedereen een ikigai. Het is één van de geheimen van een lang, tevreden en gezond leven.Hier is een prachtig boekje over geschreven. Klik op het plaatje hieronder voor meer informatie.

Ikigai

Wil je mijn live uitzending over dit thema beluisteren? Dat kan hieronder.  Sorry voor mijn emotie halverwege de uitzending. Denk er aan om het geluid aan te zetten! Veel kijk en luisterplezier.

Hoe word je 100 jaar jong?

Heb jij je IKIGAI al gevonden? Je levensdoel? Sorry voor mijn emoties halverwege de uitzending, maar dat hoort er ook bij. Welkom bij Video Vragen Vrijdag van Jouw LijfLijn. In deze uitzending benoem ik 9 tips om 100 jaar jong te worden. Kijk je mee? Vind je de informatie interessant? Deel en like hem met jouw vrienden.

Geplaatst door De EetLijn op vrijdag 5 januari 2018

Vind je deze informatie interessant voor anderen? Deel het gerust met je kennissen en vrienden. Dat kun je doen door gebruik van de social media button. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “100 jaar jong? 9 factoren die een rol spelen

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.