headershadow

Latest Blogposts

Aankomen op vakantie, 7 tips om dat te voorkomen

Aankomen op vakantie, het is een bekend fenomeen. Logisch, want je hebt máándenlang uitgekeken naar die welverdiende rustperiode, je hebt wérkelijk de laatste weken op je tandvlees gelopen en éindelijk is daar de langverwachte dag. Bepakt en bezakt stap je in het vliegtuig of je vertrekt met camper of caravan naar een zonnig oord. Eindelijk rust, eindelijk een paar weken ontspanning en ontsnappen aan alle drukte en stress.

Aankomen op vakantie? Vakantie is inderdaad niet altijd goed voor de lijn

Je hebt de laatste weken nog stevig gelijnd om bikini proof te zijn of weer dat leuke zomerjurkje van vorig jaar aan te kunnen.  Je bent er helemaal klaar voor. Je komt aan op de plaats van bestemming, een heerlijk vakantiegevoel overvalt je. Héérlijk die zomer! Lekker relaxen. Naar het strand, een drankje op het terras en heerlijk uit eten met weer een lekker wijntje er bij en voor je het weet, zijn alle goede voornemens, om je gezonde dagelijkse eetpatroon niet helemaal los te laten, verdwenen als sneeuw voor de zon.  Toch wil je niet al te erg schrikken van de weegschaal als je thuis komt; daarom hieronder een 7 tal tips om aankomen op vakantie te voorkomen.

1. Vakantie in een all-inclusive resort

Het voordeel is dat je er van alles kunt krijgen, maar dat is metéén óók het nadeel. Als er volop keuze is in groente, fruit en dat soort zaken, is het geen kunst om je moeizaam verloren kilo’s er af te houden. Maar vaak heb je, behalve gezonde dingen, ook de verleidelijke toetjesbuffetten en een knapperd die zich dan nog kan bedwingen. En we zijn en blijven natuurlijk Nederlanders en wat gratis is, moet je ten volle benutten. Toch is het beter voor je gezondheid om wat rustiger aan te doen. Plan van te voren vaste eetmomenten om te voorkomen dat je de hele dag loopt te snaaien en te graaien. Eet ook totdat je genoeg hebt en ga niet door totdat er niets meer bij past; hier ga je jezelf vaak ook niet beter door voelen.

2. Oh oh, die heerlijke verleidelijke cocktails

Geen groter feest dan op een terrasje of aan het strand te genieten van al die kleurrijke cocktails. Ook een biertje of wijntje zal er altijd in gaan. Het drinkt zo héérlijk weg… Wat een beetje jammer is, is dat dit heuse calorieënbommetjes zijn.  Bovendien zijn dit voor je lichaam afvalstoffen wat betekent dat je lichaam het allemaal weer naar buiten wil werken. Om dat te bereiken, zal je lichaam overal water vandaan roven om de afvalstoffen uit te scheiden waardoor je grote hoeveelheden vocht verliest en dat moet je al helemaal niet hebben met het warme weer. Uitdroging is zeker niet iets waar je lichaam op zit te wachten. Dus wees voorzichtig met alcohol en drink zoveel mogelijk water. Spreek met jezelf een maximaal aantal glazen alcohol af en begin er niet mee vóór de avondmaaltijd. Begin de dag met 2 grote glazen lauw water en drink vóór elke maaltijd (én vóór elk tussendoortje) een groot glas water. Zo houd je de schade beperkt.

3. De belangrijkste maaltijd: Het ontbijt…

Wat eet jij thuis als ontbijt? Havermout? Yoghurt of kefir met zaden en pitten en wat fruit? Allemaal prima. En daar geniet je toch ook van? Noem me één reden om het op vakantie ánders te gaan doen. Het is verleidelijk om aan de croissants te gaan. Lekker jus d’orange er bij. Ik weet zeker dat je dan het gevoel hebt dat je het dan ook nog niet zo verkeerd doet. O ja, ook nog een stukje fruit. Ook heel gezond. Zeker, fruit is gezond, maar als je ontbijt met én een croissantje, én een stuk fruit, én een glas sap, en o ja, ook nog een krentenbol…. vóór je het weet is je bloedsuikerspiegel aan het schommelen als een gek en voel je je dood en dood moe. En dat terwijl je nét van alles wilde gaan ondernemen. Je kunt op elk ontbijt buffet eitjes vinden, roerei met groentes, yoghurt (zonder suiker) met wat fruit er in, wat noten er bij en je kunt er de hele dag weer tegen!!! Een goed begin, is het halve werk.

4. Uit eten op vakantie

Wij gaan zelf meestal met de camper op vakantie en dan kook ik heel graag zelf. Dan weet ik wat er in gaat en kan ik zelf de goede keuzes maken. Toch zal het ook voorkomen dat je uit eten gaat of, als je op een resort zit, is het alléén maar uit eten gaan. Uit eten betekent in veel gevallen pizza, patat, toetjesbuffetten, enz. enz. Probeer, als je uit eten gaat:

  • Het stokbrood met de kruidenboter vooraf aan de maaltijd te laten staan.
  • Je alcohol inname te beperken en neem bij elk glas wijn ook een glas water.
  • Vaak hebben restaurants pizza of vlees met patat op het menu staan. Probeer af en toe eens wat af te wisselen en neem eens een salade;  dat is ook heerlijk als het warm is. En als je pizza neemt, eet dan alléén de vulling op en laat de bodem voor wat hij is.
  • Laat patat de meeste keren staan en vraag in plaats daarvan een extra portie rauwkost of groente er bij. Elk restaurant zal vis, vlees of kip op het menu hebben staan. Dat zijn super keuzes.

5. Gezonde tussendoortjes

Als je ’s morgens een goed stevig ontbijt hebt genomen, is het echt niet nodig om rond koffietijd bij de koffie weer een stuk gebak te nemen, ook al ligt het overal voor het grijpen. Je kunt best een keer zónder tussendoortje. Heb je tóch trek in iets, zorg dat  je een handje rauwe ongebrande noten in je tas hebt zitten of neem een gekookt eitje mee voor onderweg. Een appel tussendoor is ook altijd beter dan dat je je weer te buiten gaat aan allerlei zaken waar je lijf niet zo blij van wordt.

6. Blij(f) lekker bewegen

Niets zo leuk dan op vakantie lekker actief te blijven:

  • Ga de omgeving verkennen. Er is vaak veel te zien dat je in Nederland niet hebt. Maak er gebruik van en ga lekker wandelen, neem de fiets of als je die niet bij je hebt, huur er één.
  • Je kunt een stadje bezoeken. Probeer dat zoveel mogelijk lopend te doen. Zo voorkom je metéén de drukte in de hop on hop off bussen die je overal ziet. Liever een eind lopen dan in een bom volle bus met al die plakkende toeristen!
  • Ga lekker zwemmen in het zwembad. Er zullen overal zwembaden zijn of de zee is op loopafstand. Neem op zijn tijd een verkoelende duik. Lekker een paar baantjes trekken en blijf niet hangen bij de poolbar.
  • Je kunt meedoen aan strandactiviteiten; dan word je ook nog mooier en egaler bruin van dan door op een strandlaken te liggen, in alle onmogelijke houdingen.
  • Lekker bewegen geeft méér voldoening dan de hele dag op het strand hangen of op het resort blijven, waar je weer alle verleidingen tegen het lijf loopt. Ik vind het zélf altijd super leuk om een stappenteller te dragen en aan het eind van de dag met verbazing te constateren hoeveel stappen je die dag gedaan hebt. Door zo lekker actief te zijn, zie je méér van het land waar je bent, je verbrandt overtollige calorieën en je zult beter in form én fitter blijven!

7. Ga onwijs genieten van je vakantie en neem je níet voor te gaan lijnen bij thuiskomst

Als je er van te voren als van uitgaat dat je zult aankomen op vakantie en ook van te voren al voorneemt om bij thuiskomst weer te gaan lijnen, is dat een regelrechte vrijbrief om tijdens de vakantie los te gaan. Je krijgt dan zo’n soort van “last diner syndrome”. Ken je dat? Dan ga je denken: Ik neem  nog snel wat, want nú mág het nog. Straks kan het niet meer dus ik ga nog even lekker verder met mezelf vol te proppen. Dat heeft een averechts effect want vóór je het weet ben je op vakantie niet 2 kilo aangekomen maar 7. En álles wat er áán komt, moet er ook weer af. Als je deze tips in gedachten houdt, heb je een heerlijke vakantie en hoef je niet te lijnen als je weer thuis bent. Wat wel interessant is, is om na de vakantie je lichaam weer eens goed op te ruimen en te resetten. Wil je daar méér informatie over? www.deeetlijn.nl

Vond je dit artikel interessant? Deel het gerust met je eigen contacten door de social media knoppen te gebruiken. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

6 reacties op “Aankomen op vakantie, 7 tips om dat te voorkomen


Comment author said

Door Herma Berends op 25 juni 2016 om 11:20

Dank je voor de nuttige tips. Ga ze zeker toepassen over een paar weken. Ga voor het eerst naar een resort dus ben benieuwd hoe dat zal gaan.

 

Comment author said

Door Torie op 27 juni 2016 om 22:50

Klart jeg mÃ¥ bli med her ogaÃs,,,h¥r helt glemt Ã¥ bli med jeg !Fint du minnet om det ,)SÃ¥nt et vakert ur og flasker, smukt ♥Go klem !

 

Comment author said

Door bestairboattours.com op 5 november 2016 om 03:02

I have never found true cake flour (only the self raising stuff sold by mcdougalls as sponge flour) here in the UK but you can make an approximation yourself but substituting 2 tablespoons of flour for cornflour, for every 1 cup of flour used (hope that makes sense)

 

Comment author said

Door Nettie op 5 november 2016 om 12:07

Thanks for your advice. I don’t use flour at all. 🙂

 

Comment author said

Door Els van Drimmelen op 27 mei 2017 om 08:59

Dank voor de tips, Nettie! Fijn dat je dit bericht even opnieuw de ether in stuurt. Goed toepasbaar, terwijl je ook geniet!

 

Comment author said

Door Nettie op 28 mei 2017 om 19:00

Hey, wat leuk Els. Dat je het gelezen hebt en ook dat je er iets aan gehad hebt. Het zijn simpele dingen maar o zo zinvol en eenvoudig toe te passen. Heel veel plezier ermee. Groetjes thuis.

 

Plaats een reactie


*