headershadow

Latest Blogposts

Alcohol, word je er dík van?

Eens per maand verwijs ik een hardnekkige fabel naar het land van de sprookjes. Deze keer de vraag of je van alcohol dik zou worden. Als je een eeuwige lijner bent en je hebt weer eens zo’n bui dat je de kilo’s er af wilt hebben, dan laat je vaak als één van de eerste dingen de alcohol staan, want…. wordt er gezegd, van alcohol word je dik. Deze stelling kunnen we regelrecht naar het rijk van de fabeltjes verbannen want onderzoek heeft aangetoond: Je wordt níet dik van alcohol.

Alcohol, word je er dik van?

Owwww…..denk je nu misschien, dan kan ik dus lekker verder gaan met “wijntjes slobberen”, want als het tóch niet uitmaakt??? Toch? Maar dát heb ik niet gezegd. Ik zal je vertellen hoe het écht zit. Als je om je heen kijkt naar de alcoholisten die er zijn, zie je over het algemeen magere mensen. Ik heb wel eens een artikeltje gelezen over iemand die, als ze af wilde vallen, méér alcohol ging drinken. Die dame in kwestie dronk dan wel een fles wijn per dag en dat scheen te helpen. Dus een beetje tegenstrijdige signalen. Word je nou dik van alcohol of niet? Wat is waar en niet waar? De waarheid is dat je niet dik wordt van de alcohol maar van de gevólgen van alcohol. Hieronder een aantal verklaringen op een rijtje.

Muziek

Er zijn nogal wat mensen die graag een slokje lusten, en eerlijk is eerlijk, ik ben ook echt wel een liefhebber van een wijntje. Ik kan het heel goed laten staan maar gisterenavond bij de bbq ging een lekker glas wijn er bést ín. Als je dan leest dat je niet dik wordt van alcohol, dan klinkt dat toch als muziek in je oren? Laten we er  dán nóg maar ééntje nemen…. Proost, en hoppa, wéér een glas. En het drinkt zo héérlijk weg. Als klap op de vuurpijl zal de weegschaal de andere morgen minder gewicht aangevend dus je vermoeden dat je van alcohol niet aankomt, is méér dan bevestigd. Reden om er de andere dag weer flink tegenaan te gaan.

De waarheid

Hoog tijd om de waarheid boven tafel te halen want zo rooskleurig als ik het nu schets, is het natuurlijk niet. Alcohol is en blijft een vergif waar ons lichaam niet zo blij mee is. Alcohol, met name rode wijn, bevat zeker gezondheidsbevorderende stoffen, denk maar eens aan het druivenpitextract en resveratrol. Maar de hoeveelheid van die stof is zó minimaal, dat je écht meerdere flessen per dag zou moeten drinken, wil die stof echt z’n werk doen. En dan zijn de nadelen toch altijd nog groter dan de voordelen.

Wat verwarrend is: Alcohol en de weegschaal de andere dag:

Heb je het ook wel eens ervaren? Als je een keer flink los bent gegaan op een feestje, dat de weegschaal de andere dag érg aardig voor je is? Hoe komt het dat bij het drinken van alcohol de weegschaal de andere dag mínder aangeeft? Hierboven heb ik al aangegeven dat alcohol voor ons lichaam eigenlijk een gif is. Het lichaam zal er alles aan doen om dat gif het lichaam weer uit te krijgen. Dat doet het lichaam door overal uit het lichaam vocht vandaan te halen om het gif weg te spoelen, met als gevolg dat je de andere dag minder weegt. En je kunt jezelf goed voor de gek houden maar dat is puur vocht wat je kwijt bent. Meteen de verklaring waarom alcohol enorm uitdrogend is.

Alcohol en de bloedsuikerspiegel

Wat de belangrijkste oorzaak is van aankomen door het drinken van alcohol, is niet de alcohol zelf maar het feit dat door het drinken van alcohol de bloedsuikerspiegel gaat schommelen. Die krijgt een enórme piek, het lichaam gaat veel insuline aanmaken en de bloedsuikerspiegel gaat als een gek onderuit en er ontstaat honger. Dus…je gaat méér eten. Bovendien vervagen door alcohol je grenzen en je voornemen om deze keer bij het etentje of bij de bbq niet te veel te eten, je wilskracht, verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dus niet de alcohol zélf maakt je dikker maar doordat je méér gaat eten door het gebruik van alcohol. Omdat het pieken van de bloedsuiker bij het gebruik van alcohol héél snel gaat, is het lichaam niet in staat om hormonen aan te maken die de bloedsuiker reguleren. Zelfs “the day áfter” zit je nog met een lage bloedsuikerspiegel opgescheept en zal je de dag ná het glaasje méér eten dan je normaal doet en dan goed voor je is.

Waarom zijn échte alcoholisten vaak zo mager?

Regelmatig wat teveel drinken, kan gewichtstoename veroorzaken, zie hierboven. Maar échte alcoholisten zijn vaak broodmager. Hoe kan dát dan? Het is allemaal nogal tegenstrijdig… Als je werkelijk dag in dag uit teveel alcohol gebruikt en je gaat alcohol in plááts van voeding gebruiken, zal je enerzijds te weinig voedingstoffen binnen krijgen om energie uit te halen, maar er is méér aan de hand. Door teveel alcohol zal de darmwand enorm beschadigen. Voor herstel zijn voedingstoffen nodig, maar die kregen we niet binnen. Dus we krijgen te weinig voedingsstoffen binnen en dátgene wát we nog binnenkrijgen, kan door de beschadigde darmwand niet opgenomen worden. Een dubbel schadelijk effect.

Heeft alcohol ook voordelen?

Natuurlijk. Zoals Cruijff altijd zei: Elk nadeel heeft zijn voordeel. Het hangt er van af wát je drinkt. En het is een voordeel voor het ene en een nadeel voor het andere. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat alcohol het risico op kanker kan vergroten. Maar er zijn óók onderzoeken die aantonen dat alcohol het goede cholesterol kan verhogen en het slechte cholesterol kan verlagen. Bovendien kan het de triglyceridenspiegel in het bloed verlagen. Conclusie: Het kan net iets beter zin om zo nu en dan iets te drinken maar wel met mate!!!

Is er verschil tussen mannen en vrouwen?

Alcohol heeft op vrouwen méér effect dan op mannen. Dat heeft alles met maken met het vocht% van het lichaam; bij mannen rond de 65% en vrouwen zitten vaak slechts aan 50%. Als cliënten bij mij in de praktijk komen voor een bodyscan, meet ik zelfs bij heel veel vrouwen een vocht% van 45 of nóg lager. Vrouwen hebben méér lichaamsvet en logisch dat dan het % vocht lager uitvalt dan bij mannen, die méér uit spieren bestaan, en ja…spieren bevatten óók vocht. Mannen hebben dus méér water beschikbaar voor het lichaam om het vocht uit te drijven. Zowel voor mannen als voor vrouwen geldt dat alcohol het immuunsysteem kan verzwakken omdat allerlei vitamines afgebroken worden en mineralen zoals zink wat nodig is voor een goede weerstand. Verder is een zinktekort voor mannen een groot nadeel omdat de kwaliteit van de zaadcellen daardoor enorm achteruit gaat.

Als je dan tóch iets wilt dringen, wat néém je dan?

Je kunt het beste dranken nemen die op een natuurlijke manier gefermenteerd zijn zoals rode of witte wijn. Sterke dranken kun je beter vermijden. Als je bier gaat drinken, krijg je hopeïne binnen, dat zit in hop, waar bier van gemaakt wordt. Dat is een de krachtigste natuurlijke fyto-oestrogeen die er is. Het is een onmisbare stof maar téveel kan zorgen voor borstvorming bij mannen. Er wordt wel eens gesproken over bierbuik, maar ook de bierborsten spelen een grote rol in het leven van mannen die graag een biertje drinken.

Wanneer kun je het beste een wijntje drinken?

Het niet aan te raden om alcohol te drinken voor het slapen gaan. Ik heb al verteld dat alcohol een vergif is en dat je lichaam er álles aan zal doen om het uit te drijven. De kater de andere dag, is niets anders dan uitdroging van de hersencellen omdat het lichaam het vocht nodig heeft gehad voor het afvoeren van de gifstoffen. Daarnaast heeft het lichaam melatonine nodig om de hersenen te beschermen tegen de gifstoffen. Die melatonine wordt “normaal” gebruikt om goed door te kunnen slapen, maar die wordt nu ingezet voor ándere werkzaamheden. De melatonine kan maar 1x verbruikt worden en bescherming van de hersenen gaat vóór een goede nachtrust. Zie hier de verklaring waardoor je door diep in het glaasje te kijken wél heel goed inslaapt, maar in 9 van de 10 gevallen halverwege de nacht wakker wordt en met geen mogelijkheid meer in slaap komt. Dus als je iets wilt drinken, liefst tijdens de maaltijd en ga mee met de nieuwe trend van deze tijd: geen alcohol door de week maar uitsluitend in het weekend en dan nog maar een paar glazen. Dan doe je het voor je gezondheid in ieder geval prima.

Vind je deze informatie interessant voor anderen? Deel het gerust met je kennissen en vrienden. Dat kun je doen door gebruik van de social media button. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat via de site.

handtekening

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

7 reacties op “Alcohol, word je er dík van?


Comment author said

Door Anneke Kleinloog op 13 juli 2015 om 09:15

Wat een super leuk en interessant artikel. Jammer dat het weekend nét voorbij is :-).

 

Comment author said

Door Nettie op 14 juli 2015 om 18:19

Leuk An, bedankt voor je reactie. Succes met toepassen wat je nu weet… Weten is 1, doen is 2. 🙂

 

Comment author said

Door Sandra van Dis op 13 juli 2015 om 10:40

Heel interessant artikel Nettie. En een goede richtlijn om om te gaan met alcohol.

 

Comment author said

Door Nettie op 14 juli 2015 om 18:17

Hey Sandra, wat leuk dat je reageert. Inderdaad een goede richtlijn. En nu nog doen… :-). Succes ermee.

 

Comment author said

Door Rita op 15 juli 2015 om 12:14

Hoi Nettie, schijnbaar is het delen toch gelukt! Want ik krijg reacties van mensen dat ze het een leuk artikel vinden. Dus hebben ze het gelezen. Alleen krijg ik normaal gesproken een reactie dat ik het artikel nog een keer zie als ik het deel. En dat was nu niet het geval. Maar het is dus opgelost! Gr. Rita.

 

Comment author said

Door Nettie op 15 juli 2015 om 15:03

Super Rita, bedankt voor je berichtje.

 

Comment author said

Door Maria op 27 november 2017 om 22:49

Hoi. Nettie, ik heb het hardop gelezen zodat mijn man kon meegenieten! Hij gebruikt al een aantal jaren extra melatonine omdat hij slecht slaapt; ik vind het super dat het zwart-op-wit onder de aandacht wordt gebracht dat s avonds laat alcohol drinken de boosdoener is (En niet de zgn stress).
Ga svp door met deze duidelijke blogs 🙂

 

Plaats een reactie


*