headershadow

Latest Blogposts

Bijnieruitputting en 5 tips wat je met voeding kunt doen

Bijnieruitputting, jouw lijflijn

Als ik om me heen kijk, zie ik veel mensen, met name vrouwen van 50+, die altijd maar moe zijn. ’s Morgens al moeite om uit bed te komen (ook na een goede nachtrust) en zich voortslepen door de dag. Snel geïrriteerd zijn, het lontje wordt steeds korter, ze zijn eigenlijk aan het einde van hun latijn en alles is te veel. Herken je dit? Bijnieruitputting en burn out liggen op de loer!

Komt het je bekend voor? Dat je echt wel goede nachten maakt maar tóch ’s morgens je bed niet uit kunt?  En alsmaar moe bent? In de loop van de dag gaat het beter, ’s avonds ben je actief tot zelfs hyper aan toe en de andere dag begint het weer van voren af aan. Allerlei vage symptomen die je wellicht niet meteen serieus neemt, want ach… je wordt toch een jaartje ouder? Het zal er wel bij horen. Je neemt het gewoon voor lief!

De eerste verschijnselen

Het begint vaak met wat vage symptomen. Je mag daarbij denken aan:

  • Cravings (eetbuien) en met name trek in zoet
  • Behoefte aan opwekkende middelen zoals koffie, cola en chocola
  • Slecht kunnen slapen of ondanks een goede nachtrust niet uit bed kunnen komen
  • Je angstig of verward voelen
  • Moeite met concentreren
  • Snel geïrriteerd zijn

Als je deze eerste symptomen negeert, gaat je lichaam andere signalen afgeven, zoals:

  • Toename in gewicht
  • Spiermassaverlies
  • Een dunnere huid
  • Een zwembandje rond je middel
  • Een bloedsuikerspiegel die gemakkelijk schommelt
  • Een verzwakking van je immuunsysteem met alle mogelijke klachten en kwaaltjes van dien zoals overgangsklachten en een verminderde weerstand

We gaan gewoon door!

Maar ja… de vrouw kennende… die rent gewoon door. Tempo onveranderd en doof voor alle signalen die het lichaam afgeeft. Je stelt jezelf gerust want als je om je heen kijkt, zie je dat iedere vrouw van jouw leeftijd minder energie heeft, wat slaapproblemen heeft of andere van bovengenoemde kwaaltjes. Dus… het is normaal en het hoort bij het ouder worden. Je krijgt het er gratis bij. Toch kun je echt op je 60e nog de energie ervaren die je wellicht ooit had.

Bijnieruitputting, wie zijn er extra gevoelig voor?

Bijnieruitputting kent een aantal oorzaken waardoor bepaalde mensen er extra gevoelig voor kunnen zijn.

  • De perfectionisten onder ons: Perfectionisme is op zich niet zoveel mis mee. Je bent iemand die doelen stelt, die vooruit wil in het leven en dat is prachtig! Waar het verkeerd gaat, is als je zo ver doorslaat dat je angst ontwikkelt om fouten te maken. Die angst wordt als stress ervaren en dat kan één van de oorzaken zijn van bijnieruitputting.
  • De vrouw die controle wil houden: Controle willen houden, is tot op zeker hoogte niet verkeerd. Het kan een stukje zekerheid geven. Maar wil je controle houden over zaken waar je totaal geen enkele invloed op hebt, kan het voor de nodige stress zorgen en is er maar één manier: Leren los te laten wat je niet kunt sturen.
  • De pessimisten: Hoeveel mensen ken jij die een pessimistische inslag hebben? Pessimisme kan onder bepaalde omstandigheden overgaan in depressiviteit. Zeker voor mensen die daar gevoelig voor zijn, is het belangrijk om stress, de medeoorzaak van bijnieruitputting, te proberen te vermijden.
  • Die vrouw die de lat te hoog legt, geen tijd voor zichzelf heft,  vaak overwerkt en weinig vrije tijd heeft: Gewoon regelmatig een paar dagen vrij plannen en even lekker (bijna) niks!
  • Diegene die een verstoord waak-slaapritme heeft. Dit is typisch een gevalletje van de kip of het ei. Als je slecht slaapt, kun je je stress cyclus niet goed afbouwen en kun je uitgeput raken. Als dit lang aanhoudt, kan het een bijnieruitputting veroorzaken. Andersom zijn mensen met een bijnieruitputting slechte slapers omdat door de stress de melatonine huishouding compleet verstoord wordt.

De oplossing?

Uiteraard ligt een deel van de oplossing in het aanpassen van je levensritme. Te drukke dagen,  een overvolle agenda en veel verplichtingen zou je eigenlijk moeten  beperken. En ook (te)veel sociale contacten die hartstikke leuk zijn maar waar je bijna niet meer van kunt genieten. Probeer de balans er in te houden en zoveel mogelijk dingen te doen die je écht leuk vind. Natuurlijk is het een utopie om alléén maar dingen te doen waar je plezier in hebt maar een beetje rúst in de tent, zeker wat betreft de minder leuke zaken, kan absoluut wonderen doen.

Passie voor je werk

Nu ga ik het hardste tegen mezelf preken. Ik heb zó’n grote visie en missie, en mijn passie voor mijn werk is zó groot, dat ik heel goed in de gaten moet houden dat ik hier zélf niet in stap. Ik zit altijd met mijn voet op het gaspedaal. GELUKKIG heb ik een man die regelmatig op de rem trapt. Hij is degene die me voor 100% steunt in de dingen die ik doe, die ook echt achter ons bedrijf staat, maar er toch voor zorgt dat we regelmatig een paar dagen met de camper op stap gaan om even alles los te kunnen laten en bij te tanken.

5 voedingstips

Naast het aanpassen van je dagritme en het inplannen van lege plekken in je agenda, kun je ook met voeding al ’t één en ander teweegbrengen:

  • Schrap alle suikers uit je voeding en eet koolhydraatbewust
  • Eet vooral veel vette vis en/of suppleer omega 3 bij
  • Vermijd alcohol, koffie en andere stimulerende middelen
  • Eet veel voeding waar veel magnesium in zit, o.a. pure rauwe cacao en chiazaad
  • Zorg dat je extra veel vitamine C binnenkrijgt

Als ik al deze punten zo op een rijtje zie staan, kan in niet anders concluderen dan dat de voedingswijze van De EetLijn uitstekend past in een situatie waarin bijnieruitputting op de loer ligt. Geen suikers meer, koolhydraatbewust, regelmatig vette vis, matig met koffie en alcoholvrij. Veel recepten waar magnesiumrijke ingrediënten gebruikt worden (o.a. broccoli), regelmatig cacao en chiazaad en veel gerechten met extra vitamine C. Herken jij jezelf in bovengenoemde problemen? Neem gerust eens contact op met één van de coaches van De EetLijn.

Op 8 juli a.s. organiseer ik in Fijnaart een workshop over dit thema, samen met Greet Gevaert, orthomoleculair therapeut uit België. Hier vind je meer informatie over deze dag.

Vind je deze informatie zinvol voor anderen? Zou je mijn blog willen liken en delen via de social media knoppen hieronder?

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

2 reacties op “Bijnieruitputting en 5 tips wat je met voeding kunt doen


Comment author said

Door Ina Milton op 26 mei 2017 om 19:18

Oh wat een mooi onderwerp en zo waar!!
Ga de 5 bovenstaande punten weer aanscherpen, soms denk je dat het niet meer zo hoeft omdat het beter gaat , maar erg goed om bovenstaande weer te lezen.

 

Comment author said

Door Nettie op 30 mei 2017 om 16:31

Fijn om te horen dat je er iets aan hebt Ina. Leuk dat je het laat weten! Super. Fijne dag nog.

 

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.