headershadow

Latest Blogposts

Biologisch? Ja of nee?

Biologisch, Jouw LijfLijn

Een steeds grotere groep mensen gaat steeds vaker kiezen voor biologische voeding. Je kunt je afvragen: “Is biologisch altijd beter of zijn er méér factoren die een rol spelen bij het kiezen van voeding behalve dat het biologisch moet zijn?” Tijd om daar eens goed naar te kijken. Ik denk zelf dat het een beetje kort door de bocht is om te zeggen dat biologisch ALTIJD beter is. Alle voors en tegens op een rijtje! 

Biologisch in het algemeen

Ik wil eerst met je kijken naar de vraag of biologisch altijd beter is. Je kunt namelijk biologische voeding kopen die……

  • Bomvol zit met suikers
  • Veel gluten bevat
  • Of lactose
  • Die niet koolhydraatbewust is en veel geraffineerde koolhydraten bevat
  • Niet vers is
  • Vol zit met schadelijke E-middelen

Je kunt voeding opsplitsen in 3 hoofdgroepen

Als je wilt kijken of biologisch wel of geen zin heeft, is het belangrijk om te kijken naar 3 groepen voeding:

  • Vlees/kip/vissoorten en eieren/kaas, dus de dierlijke producten
  • Groenten en fruit
  • En tenslotte nog de voeding die niet los verkocht kan worden en in een verpakking moet zitten, zoals zaden, noten, vezels, oliesoorten enz. enz.

1. Dierlijke biologische voeding

Er zijn een aantal redenen om je dierlijke voeding zoveel mogelijk biologisch te kopen en eten:

  • De dieren die ónze biologische voeding vormen, hebben sowieso een beter leven gehad.
  • Omdat ze kunnen bewegen, hebben ze minder vet en meer spieren die voor de mens meer eiwitten bevatten.
  • Biologisch vlees bevat meer carnitine. Carnitine is een stof die een positief effect kan hebben op het hart en de bloedvaten.
  • Verder bevat biologisch vlees veel minder antibiotica dan wat wij binnenkrijgen door het eten van niet biologisch(e) vlees, kip of vis.
  • Koeien moeten steeds meer melk produceren en worden vaak zelfs doorgemolken terwijl ze drachtig zijn. Dit geeft een boost aan hormonen die wij binnenkrijgen door het drinken van die melk. Een goed alternatief is biologische amandelmelk.
  • Eieren van maïsgevoerde kippen bevatten veel omega 6 wat laaggradige ontstekingen aanjaagt. Eieren van kippen die pieren hebben kunnen pikken, bevatten meer omega 3 wat juist ontstekingsremmend werkt.

2. Plantaardige biologische voeding

Bij planten spelen weer andere factoren een rol. Je kunt niet zeggen dat biologisch geteelde groenten een beter leven hebben gehad. Het is eerder andersom. Planten die geen kunstmest krijgen en ook niet door spuitmiddelen ‘beschermd’ worden tegen schimmels of andere plantenziekten, hebben het juist zwaarder. Die moeten alles zelf overwinnen. Als wij planten eten die zelf hebben moeten overleven in weer en wind, zon en kou, bij ziekten en insecten… als die het al overleefd hebben en wij gaan díe sterke planten eten, is dat voor onze gezondheid ook beter. Zou je dan zou je kunnen zeggen: “Biologische groenten en fruit zijn altijd beter”? Ook dat is weer te kort door de bocht want ook hier spelen andere factoren een rol:

  • Het eten van biologische groenten en fruit getuigt van respect voor het ecologisch systeem.
  • Waar komt het fruit vandaan? Bananen, bijvoorbeeld, kunnen nog zo biologisch geteeld zijn, als ze uit Verwegistan komen, móeten ze onrijp geoogst worden. En een vrucht die door de zon gerijpt is, bevat veel meer vitaminen dan vruchten die onrijp geoogst worden en later door de tijd rijpen. Het zou dus eigenlijk veel beter zijn om fruit te eten van Nederlandse bodem en met de seizoenen mee.
  • Je kunt biologische groenten en fruit eten met huid en haar. Vaak zitten de vitamines net onder de schil dus krijg je door het eten van biologische groenten en fruit veel meer vitaminen binnen.
  • Een kanttekening: Hoe goed het ook is om biologische groenten en fruit te eten, het is niet per definitie beter. Stel je woont ver van een winkel waar ze bio voeding verkopen en je moet voor een hele week in huis halen of voor 2 weken…. voordat je aan de laatste groenten toe bent, zijn ze al half verlept. Het is beter om verse voeding te eten die niet biologisch is dan biologische voeding die al weken onderweg is. Daar is ook een groot deel van de vitaminen en mineralen al uit verdwenen.

3. Verpakte producten

Dan heb je nog de categorie van verpakte producten.  Ik ben heel erg tegen het eten uit pakjes, zakjes en bakjes en roep altijd: Koop voeding die geen etiket nodig heeft. Zeker weten dat je dan goed zit qua toevoegingen want die zijn er niet. Toch zijn er altijd producten die je nodig hebt om je maaltijden te bereiden die je niet zonder verpakking kunt kopen. Denk eens aan allerlei soorten zaden, vezels, noten, oliën enz. enz. Ook daarbij kun je kiezen voor biologische varianten. Ik wil nog een stapje verder gaan. In mijn webwinkel heb ik een bescheiden assortiment van pakjes, zakjes en bakjes waarvan de inhoud:

  • Biologisch is
  • Glutenvrij (merendeels)
  • Lactose arm
  • Vrij van schadelijke e-middelen
  • Suikervrij
  • Koolhydraatbewust
  • Passend in een gezonde leefstijl en zélfs EetLijn Proof

Neem gerust eens een kijkje of er iets van je gading bij zit.

Bezwaren:

Mensen zeggen vaak dat biologische voeding duurder is en dat klopt ook. Het is dan wel belangrijk dat je wáár voor je geld krijgt en niet een product waar ten onrechte het stempel bio op staat. Je kunt ook alternatieven zoeken. Het is echt niet nodig om alle dagen grote stukken vlees of kip te eten. Je kunt beter een klein stukje biologische dierlijke voeding nemen dan grote stukken niet biologisch. Per saldo kom je dan ongeveer even duur uit. Je kunt heel eenvoudig vlees of vis vervangen door een keer een stamppotje te maken met een handje hazelnoten erdoor.  Of pak eens wat vaker een eitje. Of een stukje mooie boerenkaas die gemaakt is van rauwe biologische melk. Wat ik hiermee aan wil geven is dat er niets zwart of wit is. Bekijk het altijd van meerdere kanten en houd het schip in het midden.

Verrassing

Ik heb een leuke verrassing voor je en hoop dat je meedoet. Ik ga een boekje maken met 24 pompoenrecepten en jij kunt daaraan bijdragen. Mail jouw ideale recept naar nettie@jouwlijflijn.nl. Ik maak het recept dan EetLijn Proof en zet het in het boekje. Jouw recept wordt genoemd, als je wilt, met jouw naam erbij. En iedereen die meedoet en een recept inlevert dat in het boekje komt, krijgt van mij t.z.t. het e-book gratis. Doe je mee???

Verder is er tot 15 december 2017 een aanbieding met mijn recepten e-book GEZOND(ere) Kerstrecepten.  Klik op de foto hieronder voor méér informatie.

 

 

 

 

Vind je deze informatie interessant voor anderen? Deel het gerust met je kennissen en vrienden. Dat kun je doen door gebruik van de social media button. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

1 reactie op “Biologisch? Ja of nee?


Comment author said

Door Marylyna op 27 november 2017 om 15:10

O, wat heerlijk, dat schip in het midden houden. Hoef ik lekker niet extra benauwd te leven.
Dank voor je uiteenzetting.Ik waardeer je duidelijkheid en zonder fratsen altijd zo.
lieve groet, ML

 

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.