headershadow

Latest Blogposts

Boerenkool superfood

boerenkool superfood

Onlangs stond er bij ons een stuk in de krant van Puck Kerkhoven over de gezondheidsbevorderende eigenschappen van boerenkool. Het blijkt één van de gezondste groente te zijn die je maar kunt eten en het valt zélfs in de categorie van superfoods.  Boerenkool is begonnen aan een enórme opmars en is één van de hipste groentes van deze tijd. Had jij daar al over gehoord?

Boerenkool superfood in opmars

Boerenkool is begonnen aan een ongekende internationale opmars. Wist jij dat al dat boerenkool zó gezond is dat het tot de superfoods behoort? Het zit bomvol gezonde voedingsstoffen en is mega weerstand verhogend. Dat het gezónd is, weten we natúúrlijk al eeuwen, maar superfood???

Wat zijn dan de gezondheidsvoordelen van boerenkool? Houd je vast:
Boerenkool bevat:

  • Weinig calorieën, veel vezels en geen vet. De vezels ondersteunen het verterings- en uitscheidingsproces.
  • Heel veel voedingsstoffen zoals vitamines, foliumzuur, magnesium en andere stoffen; zie verder hieronder
  • Véél vitamine K:
    • Dat kan helpen je lichaam te beschermen tegen diverse vormen van kanker
    • Verder is K belangrijk bij een gezonde botontwikkeling
    • Het kan preventief werken tegen klontering van het bloed
    • Kan ondersteuning geven aan mensen met Alzheimer
  • Een hoog ijzergehalte (zelfs méér dan rundvlees); ijzer speelt o.a. een rol bij
    • Het vervoeren van zuurstof naar de verschillende delen van het lichaam
    • De celgroei
    • Een goede leverfunctie
    • Het voorkomen van bloedarmoede
  • Veel krachtige antioxidanten, zoals carotenoïden en flavonoïden, die bescherming kunnen bieden tegen diverse kankersoorten
  • Ontstekingsremmende stoffen, o.a. omega-3 vetzuren; deze helpen in de strijd tegen artritis, astma en auto-immuunziekten
  • Ondersteunende stoffen voor gezonde hart- en bloedvaten en het omlaag brengen van het cholesterol niveau
  • Veel vitamine A:
    • Wat goed is voor het gezichtsvermogen
    • Voorkoming van kanker in longen en mondholte
    • Goed voor de huid
  • Veel vitamine C:
    • Verbetering van je immuunsysteem
    • Verbetering van je spijsvertering
    • Verbetering van je vochthuishouding
  • Veel calcium, zelfs méér dan melk; dat helpt bij:
    • De voorkoming van botontkalking (osteoporose)
    • Het onderhouden van een gezonde spijsvertering
    • Het onderhoud van kraakbeen
    • De flexibiliteit van de gewrichten
  • Veel detoxende ingrediënten:
    • Vezels, belangrijk bij het ontgiften van het lichaam en behoud van een gezonde lever
    • Zwavel, heeft dezelfde werking als vezels
    • Chlorofyl, is een krachtige detoxer
    • Zeker in combinatie met Jouw LijfLijn programma, wat een complete reiniging op cel niveau is, wordt het één grote schoonmaak

Hippe groente, hoe eet ik jou?

Tegenwoordig is boerenkool zo’n beetje de hipste groente die je kunt eten. En zeker niet alléén op de ouderwetse bekende manier; boerenkoolstamppot. Als je het daar bij laat, bij die stamppot, doe je de groente enórm te kort want je kunt er zoveel méér mee doen.

  • Donkergroen(t)e smoothies maken (je kunt voor het gemak biologische diepvries boerenkool deelblokjes gebruiken)
  • Je kunt boerenkool chips eten (als snack bij je wijntje J)
  • Gegrilde boerenkool is een populair bijgerecht
  • Favoriet is boerenkool roerbakken met veel knoflook en bestrooid met Parmezaanse kaas
  • Je kunt het als salade eten met appel en pecannoten
  • Er wordt boerenkool gedroogd en vermalen tot poeder als toegevoeging, net zoals Spirulina of Chlorella, aan een smoothie
  • Boerenkool quiche (daar komt een recept van in één van mijn e-kookboekjes-in-de-maak
  • En o ja…natuurlijk de “gewone ouderwetse” stamppot (wil je geen aardappel eten, dan kun je die vervangen door bloemkool of knolselderij)

Als ik jou was zou ik geen minuut meer verspillen en als een speer naar de winkel gaan om boerenkool, maar…nóg liever…haal het vers (en biologisch) van het land! Veel plezier er mee en laat me eens weten wat jíj van boerenkool gemaakt hebt? Stuur je reactie naar mij via nettie@jouwlijflijn.nl. Ik ben héél benieuwd… Zo…en nu éérst het recept van de week maken: Boerenkool met vegetarische reepjes en paddenstoelen. Alhoewel…ik denk dat ik voor de variatie van boerenkool met kipreepjes ga!

Ga naar www.jouwlijflijn.nl

handtekening

 

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Boerenkool superfood

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.