headershadow

Latest Blogposts

De nieuwe schijf van vijf

Vorige week heeft de Gezondheidsraad de nieuwe richtlijnen voor gezonde voeding bekend gemaakt. Ik was helemaal blij dat er nieuwe richtlijnen zouden komen want ze waren écht aan vervanging toe. De vorige waren van het jaar 2006. Maar toen ik ze las??? Ik wil niet arrogant overkomen maar naar mijn bescheiden mening zullen de nieuwe richtlijnen alles behalve de gezondheid van de Nederlander positief beïnvloeden.

Schijf van vijf

De nieuwe schijf van vijf wordt samengesteld naar aanleiding van de nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad. Dat baart me echt grote zorgen. Als je al regelmatig mijn blogberichten gelezen hebt, heb je onderwerpen langs zien komen zoals granen, margarine versus roomboter en zuivel. Hoe komt het toch dat ik het gevoel heb dat de heren (en dames), een groot team van professoren, niet helemaal weten waar ze het over hebben? En ja, ik weet het, dit klinkt écht arrogant. Ik wil een aantal zaken die behoren tot de nieuwe richtlijnen even onder de loep nemen en ook uitleggen waarom ik er niet blij mee ben.

 

Afbeeldingsresultaat voor richtlijnen gezonde voeding gezondheidsraad 2015

Granen

Hier heb ik al een keer een blog aan gewijd maar ik ga het er wéér over hebben. De laatste weken zijn er namelijk weer zoveel cliënten bij mij in de praktijk geweest voor een intakegesprek en als ik hun voedingspatroon onder de loep neem, zie ik nog steeds heel veel graan langskomen. En iedere keer opnieuw weer wordt bevestigd dat als mensen de granen laten staan, ze zich veel fitter gaan voelen en dat buikpijnklachten vaak verdwijnen als sneeuw voor de zon. Gisteren werd dat door een terugkerende cliënt weer bevestigd. Het was een man die zich niet bewust was dat gluten, die voorkomen in de granen die dagelijks op zijn menu stonden, invloed zouden kunnen hebben op zijn gezondheid. Na 4 weken het programma De EetLijn gevolgd te hebben, wat in basis glutenvrij is, was het voor hem duidelijk. Hij was helemaal verbaasd wat het glutenvrije eten teweeg gebracht had, ondanks dat hij er eerder van overtuigd was dat hij niet verkeerd op gluten reageerde. Het was nu voor hem duidelijk. “Gluten maken (soms) méér kapot dan je lief is”. En dan adviseert de Gezondheidsraad met hun nieuwe richtlijnen doodleuk 3 sneetjes bruinbrood per dag. Je kunt dit niet zomaar aan iedereen adviseren. Je hoeft het ook niet iedereen af te raden maar een keer testen wat het met je doet, kan ik iedereen alléén maar aanraden. Bekijk gewoon wat er gebeurt als je de gluten tijdelijk laat staan.

Jodium

Een groot gevaar is echter wel dat als je brood zonder meer weglaat, je een jodiumtekort kunt oplopen. Je moet dus op een andere manier aan je jodium zien te komen. Dat kan door het gebruik van een goede multi waar de dagelijks aanbevolen hoeveelheid jodium in zit en het eten van schaal- en schelpdieren, zeekraal en andere producten die jodiumrijk zijn. We hebben namelijk jodium nodig om onze schildklier actief te houden.

Lactose

Ook adviseert de Gezondheidsraad dagelijks minimaal 2 porties zuivel. Dit is ook iets waar ik echt niet bij kan met mijn pet. Als klein kind beschikken we over het enzym lactase. Daarmee kunnen we de lactose, de melksuiker in melk, afbreken. Maar naarmate we ouder worden, beschikken we steeds minder over dat enzym en zijn we niet meer in staat om de lactose in melk af te breken. Met z’n allen drinken we toch aardig wat litertjes melk weg met als resultaat dat de lactose, die niet afgebroken kan worden, in onze darmen allerlei vervelende situaties kan veroorzaken. Om te beginnen in de dunne darm. Daar gaat de lactose een slijmlaagje veroorzaken waardoor we minder vitamines en mineralen uit onze voeding op kunnen nemen. Daarna komt het in de dikke darm waar het ontstekingen kan veroorzaken. Dit kan resulteren in buikpijnklachten, opgezette buik, winderigheid enz. enz. En blijf je tóch, ondanks aanhoudende klachten, melk gebruiken, kan de lactose uiteindelijk een lekke darm veroorzaken en kunnen gifstoffen linea recta in ons bloed terecht komen met alle vervelende gevolgen van dien.

Margarine in plaats van boter

Zo goed als het eten van teveel granen laaggradige ontstekingen kan veroorzaken, kan ook margarine hetzelfde teweeg brengen. Trouwens… bijna alle plantaardige oliën. Plantaardige oliën, en ook margarine, bevatten grote hoeveelheden omega 6 en die kunnen in ons lichaam laaggradige ontstekingen aanjagen. Naar mijn idee zijn er 3 vetten die de voorkeur verdienen om gebruikt te worden in de keuken en dat zijn olijfolie, kokosolie en roomboter. Géén vloeibare bak- en braadmiddelen, geen zonnebloemolie en al helemaal geen Becel. Wil je hier meer over lezen? Klik op deze link voor een onderzoek van drs. H. de Valk, arts

 

Vind je dit artikel interessant? Deel het dan gerust met anderen. Je kunt dat doen m.b.v. de social media knoppen. Een reactie achterlaten onderaan dit bericht wordt ook op prijs gesteld.

handtekening

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

4 reacties op “De nieuwe schijf van vijf


Comment author said

Door Anneke van Lierop op 14 november 2015 om 10:16

Nu wordt toch steeds duidelijker dat de medisie geen kaas hebben gegeten van wat goed en verstandig eten is, bovendien weten ze niets over vitamine enz. ( het zit ook niet meer in hun opleiding)

 

Comment author said

Door nadien op 12 januari 2016 om 10:53

had ik al langer gedacht. Zelfs diëtisten.

 

Comment author said

Door Nettie op 14 januari 2016 om 00:11

Gelukkig worden de mensen steeds wijzer Nadien. En leren steeds beter de juiste keuzes te maken.

 

Comment author said

Door Nettie op 14 januari 2016 om 00:10

Klopt hoor Anneke, je kunt de artsen niets kwalijk nemen. Ze krijgen het idd niet in de opleiding.

 

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.