headershadow

Latest Blogposts

De supermarkt leugen; misbruik van onze zintuigen

De supermarkt leugen; jouwlijflijn

Er is al weer een poosje geleden een schítterend boekje uitgekomen van Jörg Zipprick/Will Jansen met als titel: De supermarkt leugen. Ik heb er soms smakelijk om moeten lachen. Het voorwoord alléén al zorgt dat je zowat in een deuk ligt maar als je het goed bekijkt, is het dieptreurig dat de supermarkten ons voor de gek houden waar we zélf bij staan, het is één grote jungle waar we totaal in verdwalen en de weg kwijtraken.

Ze verleiden ons door gebruik van tricks & trucs om zoveel mogelijk te kopen, we hebben te maken met “onzichtbare” ingrediënten en loze beloftes… allemaal zaken die onze gezondheid níet ten goede komen en zélfs de gezondheid van de niet wetende en goedgelovige consument kunnen schaden.

Heb jij enig idee waarom???

  • Waarom je altijd méér koopt dan er op je boodschappenlijstje staat?
  • Waarom je in de supermarkt tegen de klok in wordt geleid, rechts naar binnen en links langs de kassa er weer uit?
  • Waarom de winkelwagentjes tegenwoordig zo groot zijn?
  • Waarom de duurste artikelen op ooghoogte staan?
  • Waarom er zoveel práchtige kleurrijke verpakkingen gebruikt worden met liefst bekende stripfiguren er op?
  • Waarom er bij de kassa nog allerlei verleidingen liggen?

De supermarkt leugen; misbruik van onze zintuigen.

De supermarkten gebruiken allerlei trucs om jou méér te laten kopen en voorál dingen te laten kopen die je éigenlijk niet nodig hebt en die je helemaal niet had wíllen kopen. Dat noem je de supermarkt leugen. Dat doen ze o.a. door je te laten geloven dat je half dood gaat als je het artikel niet koopt en gaat gebruiken, óf ze maken de producten zó aantrekkelijk in prijs, dat het zónde zou zijn en je een enórme kans laat liggen als je er geen gebruik van zou maken. In dit artikel ga ik vooral in op het feit dat ons koopgedrag enorm beïnvloed wordt door onze zintuigen.

Ik citeer (niet letterlijk) een stukje uit het boekje: Verkoopexperts weten dat het geen kunst is om een fles mineraalwater te verkopen aan een klant die tóch al een fles water had willen kopen. Maar als diezelfde klant dan ook nog met twee plakken chocolade, een zak chips, twee flessen bier en een kant- en klaar maaltijd aan de kassa verschijnt, is hij handig verleid. Experts animeren ons tot de aankoop van dingen door de zintuigen zo veel mogelijk te prikkelen, onze oren, neus en ogen.

De oren:

Weet je dat muziek onze kooplust opwerkt of in ieder geval beïnvloedt? Een mooi voorbeeld: Wordt er in een supermarkt Duitse hoempamuziek gedraaid, dan gaan we méér Duitse wijnen kopen en klinkt er Italiaanse muziek, dan gaan we spoorslags over op de Chianti. Als we klassíeke muziek horen, straalt dat stijl uit; we gaan ons stijlvoller voelen, sjieker, geraffineerder en beschaafder, én…. dús, ónbewust; ríjker!!! We gaan daardoor méér geld uitgeven aan duurdere wijnen dan we van plan waren. En de supermarkt heeft zijn zin want de omzetten stijgen.

De neus:

Heb je enig idee waarom het in de supermarkt vaak ruikt naar lekker versgebakken brood terwijl er slappe slierten fabrieksdeeg worden afgebakken? Je gelooft toch niet écht dat die geur uit de oven komt? Die geur komt uit de airco, uit buizen e.d. Die geur maken ze in het laboratorium met schimmels op houtwol en die verspreiden ze via de airco of andere systemen in de winkel om ons aan te zetten méér te kopen. Zo zijn er ook stoffen die naar groente en fruit ruiken, naar de zee, het bos of bloeiende lavendel. Alle geuren zijn er op gericht om ons welbehagen te verhogen en wat gebeurt er dan? Als je in een goede mood bent? 3x raden… Gevoelens van welbehagen en harmonie wekken reacties op waarover we niet echt nadenken; zorgvuldig geselecteerde geuren bevorderen de omzet. En de supermarkt heeft wéér zijn zin.

De ogen:

Levensmiddelen worden in eerste instantie beoordeeld op hun uiterlijk! Dat kan voor de fotografen een probleem opleveren want fabrieksproducten zijn in veel gevallen bepaald niet fotogeniek. Daarom moet er speciale voedselstyling en voedselfotografie aan te pas komen om de producten nog een beetje op te leuken voor de foto. En wij ons thuis maar afvragen waarom ons gerecht er zo anders uit ziet als in de brochures en de folders. Je ligt toch bijna in een appelflauwte als je weet dat bijv. vanille-ijs stijfsel of aardappelpuree bevat want het mag niet smelten voor op de foto. Schaal- en schelpdieren glanzen vochtig vanwege glycerine en de stukken taart voor de foto worden met haarlak opgefleurd. Niet dat wij het dan nog hoeven te eten, dat dan weer niet :-); het is puur voor de foto, maar tóch… En jij je maar afvragen waarom jou creaties er minder glorieus uitzien… Hele geruststelling, toch???

De tong en de tastzin:

Deze kunnen ons wél veel van de kwaliteit van de voeding vertellen maar die worden in de huidige verkoopmachinerie zo weinig mogelijk ingezet. We proeven lang niet alles wat in ons karretje verdwijnt. Ook het aanraken van de levensmiddelen om te voelen of ze wel rijp of hard genoeg zijn, heeft nauwelijks zin door alle moderne verpakkingen. Of een camembertje rijp genoeg is, kun je écht niet voelen door het spanen doosje heen waar het in zit. En dat is nog maar 1 voorbeeld. Daardoor wordt het haast onmogelijk gemaakt om de kwaliteit te beoordelen. En harde worst? Die is er ook bijna niet meer. Harde worsten moeten drogen en drogen kost tijd. En je raad het al: Tíjd kost géld!!!!

Nou…genoeg gezeurd… Ik kom hier in een later blog nog wel een keer op terug, o.a. de routing door de winkel, linksom, weet je nog?, de grote winkelwagens enz. enz. Ik ben nog lang niet klaar met de supermarkten. Tot de volgende ronde…

Wat een opluchting als je hele rijen in de supermarkt over kunt slaan!!!

Hoe heerlijk is het als je zelf al zover bent dat je geen last meer hebt van de supermarkt leugen en dat je hele ríjen in de supermarkt kunt overslaan. Hoeveel geld zou het voor jou ook niet schelen in je portemonnee, hoeveel tijd en hoeveel frustratie? Als ik naar binnen ga, kom ik eerst op de versafdeling (groente en fruit) terecht, dan loop ik regelrecht naar de koeling waar het biologisch vlees ligt, dan de visafdeling, de zuivelproducten (géén koemelk uiteraard…) en ik sluit af met de biologische eieren (code O).  Zo gepiept. Álle andere rijen, gangen en paden laat ik links liggen. Als je álle rijen overslaat waar de pakjes, bakjes en zakjes staan, dan ben je al heel snel klaar. Tijdens het LijfLijn programma, waarmee ik mensen coach, maken we je stap voor stap wat (weg)wijzer in de supermarkt!

Ik ben gelúkkig géén slachtoffer (méér) van de supermarkt leugen!!! Wordt vervolgd…

De supermarkt leugen, JouwLijfLijn, Ben je nieuwsgierig geworden naar méér informatie? Hier is het boekje Jörg Zipprick/Will Jansen met als titel: De supermarkt leugen wat ik écht in één adem uitgelezen heb. Ik vond het soms gewoon shokkerend om te realiseren dat je als consument écht de dupe bent van een groot bolwerk van spelers die voor je gevoel gewóón samenspannen, o.a.  de voedingsmiddelenindustrie en de farmacie. En wie weet wat ons nog méér te wachten staat…

Je kunt dit boek gewoon zélf bestellen bij Bol.com. De kortste weg is door op het boek te klikken. Heel veel leesplezier.

 

handtekening

 

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

5 reacties op “De supermarkt leugen; misbruik van onze zintuigen


Comment author said

Door Anton Bom op 22 januari 2015 om 18:42

Interessant artikel. Ben benieuwd naar de verdere informatie.

 

Comment author said

Door Nettie op 22 januari 2015 om 18:44

Wordt aan gewerkt mijnheer Bom! 🙂

 

Comment author said

Door Tineke de Nobel op 14 januari 2016 om 17:04

Hoi Nettie,
Weer met veel plezier deze nieuwsbrief van je gelezen en hem doorgestuurd naar 18 personen (familie, vrienden enz.) om ze op jou te attenderen.

Doei…..
Tineke.

 

Comment author said

Door Nettie op 14 januari 2016 om 17:52

Wow….super Tineke, dat je dat gedaan hebt, dat je zo andere mensen enthousiast wilt maken. Dank je wel!!! Toppie.

 

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.