headershadow

Latest Blogposts

December, hoe kom je die maand ‘goed’ door? 8 tips

December, Jouw LijfLijn

December nadert… komt het volgende je bekend voor? Je hebt het ene feestje na het andere. Een cocktail party, een dinertje, de kerstdagen, noem maar op. Je hebt wat leuke jurkjes gekocht en wilt wat kilootjes kwijt zodat het allemaal nét wat leuker staat; dan zijn die dagen eenmaal daar en je gaat hélemaal los!!! En in no time hangt die leuke kleding in de kast te klein te zijn… Het is een bekend fenomeen. Wat doe jij er aan om de feestmaand goed door te komen?

December, hoe kom je die maand ‘goed’ door? 7 tips

Je hebt de laatste weken nog stevig gelijnd om in je gala of cocktail jurkje te passen voor de feestdagen en je bent er helemaal klaar voor. Je hebt zelfs voor de kerst een “gezond” diner van internet afgeplukt in de váste overtuiging je daar aan te houden om je behaalde resultaat vast te houden…… Maar vóór je het weet heb je je laten verleiden door alle lekkere dingen in de winkels en zijn alle goede voornemens om de decembermaand zonder kleerscheuren door te komen, verdwenen als sneeuw voor de zon. Toch wil je niet al te erg schrikken van de weegschaal als de decembermaand weer achter je ligt. Daarom hier een 7-tal tips om aankomen tijdens de feestdagen te voorkomen.

1. December heeft slechts 4 feestdagen

We zijn vaak bang voor de decembermaand met alle feestjes, dinertjes en verleidingen. Maar welgeteld heeft december maar 4 feestdagen: Sinterklaas, 1e en 2e Kerstdag en Oudejaars avond. We maken het zélf tot een gevaarlijke maand. En even eerlijk: We worden echt niet dik van het eten tijdens die 4 feestdagen. We worden dik van het eten tijdens de overige 27 decemberdagen. De dagen vóór en na Sinterklaas, de dagen vóór en na Kerst en de dagen vóór Oudjaar. Maar…… eerlijk is eerlijk… ik heb die tijd óók gehad en ken het gevoel en zal de laatste zijn om er iets van te zeggen. Ik wil je alléén tips geven hoe het ánders kan.

2. Is het de zonde waard?

Probeer je bij elke hap, elk lekker dingetje wat je in je mond stopt jezelf af te vragen: Ik vind dit lekker maar vind ik het zó lekker dat het de zonde waard is? Vind ik het lekker genoeg om hiervoor buiten mijn boekje te gaan? Aan de andere kant, wees ook niet te streng voor jezelf. Je mag wel een keer mee genieten. Juist als je té streng bent voor jezelf, kan het daarna weer faliekant mis gaan. Probeer de gulden middenweg te vinden en stel jezelf iedere keer weer die vraag: Is het me dit waard? Zo word je bewuster van alles wat je in je mond stopt.

3. De belangrijkste maaltijd: Het ontbijt…

Wat eet je normaal gesproken als ontbijt? Havermout? Yoghurt of kefir met zaden en pitten en wat fruit? Allemaal prima. En daar geniet je toch óók van? Noem me één reden om het in de decembermaand anders te gaan doen. Het is verleidelijk om aan de croissants te gaan. Lekker jus d’orange er bij. O ja, ook nog een stukje fruit. Ook heel gezond. Zeker, fruit is gezond, maar als je ontbijt met én een croissantje, én een stuk fruit, én een glas sap, én een krentenbol…. vóór je het weet, gaat je bloedsuikerspiegel als een razende tekeer voel je je dood en dood moe.

4. Blijf goed ontbijten!

Ondanks alle dinertjes en etentjes, blijf goed ontbijten. Je bent zo snel geneigd om het ontbijt over te slaan, want, denk je dan, dan heb ik dát alvast niet binnen gekregen. Dat scheelt alweer. Maar dat werkt natuurlijk averechts want als je niet goed ontbijt, heb je met koffietijd al weer trek en ga je zeker zwichten voor de verleidingen van een stuk appeltaart die in de vriezer lag voor onverwachts bezoek. Onthoud 1 ding: Een stevig ontbijt en je kunt er de hele ochtend tegen.

5. Gezonde tussendoortjes

Als je ’s morgens een goed stevig ontbijt hebt genomen, zal je zeker niet de behoefte hebben om bij het bakje koffie, tijdens het winkelen in de stad, weer een stuk gebak te nemen. Je hóeft er toch niet altijd iets bij te nemen? Heb je tóch trek in iets, zorg dat je altijd een handje ongebrande noten meeneemt in je zak of stop een appel in je tas. Dat is altijd beter dan dat je je weer te buiten gaat aan allerlei zaken waar je lijf niet zo blij van wordt.

6. Blij(f) lekker bewegen

Niets zo belangrijk, juist ook met de feestdagen, om te blijven bewegen:

  • Juist met de feestdagen, als we niet hoeven te werken, moet er toch wat extra tijd zijn om er lekker op uit te trekken. Dikke jas aan, stevige stappers en huppakee, de paden op de lanen in.
  • Je kunt een strandwandeling gaan maken. Strand is niet alléén voor de zomer. Juist in de herfst en de winter kan het heerlijk zijn aan de kust. Lekker tegen de wind op boxen en na afloop een heerlijke cappuccino in een restaurant.  Of zoek de bossen op. Als er een snijdende wind is, kan het in de bossen heerlijk zacht zijn in de luwte van de bomen.
  • Lekker bewegen geeft méér voldoening dan de hele dag op de bank of in een stoel te hangen met een boek. Ik draag zelf altijd een stappenteller en probeer op wat voor dag dan ook boven de 10.000 stappen te komen. Ik zeg niet dat het altijd lukt maar het stimuleert sowieso om van de bank af te komen. Door lekker actief te zijn, doe je je lichaam een enorm plezier. Minder kans om er kilo’s bij te krijgen maar je blijft ook veel soepeler en blijven bewegen zal je gezondheid in het algemeen ten goede komen. Je verbrandt overtollige calorieën en je zult beter in vorm én fitter blijven!

7. Blijf water drinken

Als je voldoende water blijft drinken, heb je een aantal voordelen:

  • Waar water zit, kan geen eten meer in. Drink vóór elke maaltijd en vóór elk tussendoortje een groot glas water en je zult automatisch minder eten.
  • Als je veel water blijft drinken, worden de afvalstoffen (van o.a. alcohol) beter afgevoerd en is je lichaam minder genoodzaakt om vet op te slaan om de afvalstoffen in op te bergen.

8. Ga onwijs genieten van de mand december en neem je níet voor te gaan lijnen in het nieuwe jaar

Als je er van te voren al van uitgaat dat je zult aankomen in deze maand en als je jezelf ook van te voren al voorneemt om in januari weer te gaan lijnen, is dat een regelrechte vrijbrief om tijdens deze maand los te gaan. Je krijgt dan zo’n soort van “last diner syndrome”. Ken je dat? Dan ga je denken: Ik neem  nog snel wat want nú mág het nog. Straks kan het niet meer dus ik ga nog even lekker verder met mezelf volproppen. Dat heeft een averechts effect want vóór je het weet ben je in deze maand niet 2 kilo aangekomen maar 4 of 5. En álles wat er áán komt, moet er ook weer af. Als je de tips hierboven in gedachten houdt én toepast, heb je een heerlijke feestmaand en hoef je niet te gaan lijnen op de eerste dag van het nieuwe jaar.

2 cadeautjes

Verder is er tot 15 december 2017 een aanbieding met mijn recepten e-book GEZOND(ere) Kerstrecepten.  Klik op de foto hieronder voor méér informatie en ontvang 2 leuke cadeautjes.

 

 

 

 

Vind je deze informatie interessant voor anderen? Deel het gerust met je kennissen en vrienden. Dat kun je doen door gebruik van de social media button. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

6 reacties op “December, hoe kom je die maand ‘goed’ door? 8 tips


Comment author said

Door Paula op 7 december 2015 om 11:03

Hoi Nettie,
Wat schrijf je toch leuk!
En zo herkenbaar, want ik moest echt lachen om tip 1. Dat is zo waar!
Ook ik zie de hele decembermaand als een feestmaand, juist om al dat lekkers wat wordt aangeboden in de winkels en het toch om eten draait als er iets te vieren valt.
Zelfs als je op een doordeweekse dag naar Intratuin gaat en er een oliebollenkraam je tegemoet geurt…
Wat moeten wij toch sterk zijn om dat alles te weerstaan en het alleen te beperken met de 4 echte feestdagen.
Ik ga ervoor!
Warme groet van Paula

 

Comment author said

Door Nettie op 7 december 2015 om 19:06

Bedankt voor je reactie Paula en je compliment. Het is mijn opzet dat mensen zich kunnen herkennen in wat ik schrijf. Fijn dat het ook zo overkomt. Het is niet altijd even gemakkelijk om de goede keuzes te maken. En ik ben ook niet roomser dan de paus hoor 🙂 Wat ook wel helpt is om met jezelf af te spreken dat je op een feestje, een verjaardag en dat soort dagen gewoon lekker meedoet en tussendoor, in je thuissituatie in je normale doen, niet rommelt. Dan kom je uit op de 80 – 20 regel. Dat houdt in dat je je 80% goed “gedraagt” en dat je 20% mee mag “feesten”. Dat werkt perfect!

 

Comment author said

Door Lidian op 7 december 2015 om 11:57

Dag Nettie,
Vanmorgen een heerlijk lekker stevig goed ontbijt genomen.
Al een flinke wandeling gemaakt met de stappenteller aan.
Al drie glazen water gedronken en verschillende positieve telefoontjes gepleegd.
Zoals o.a een mevrouw die wat problemen had ook met haar gewicht en gezondheidsklachten.
Ik had zojuist je mail gelezen,nou dat kwam toch goed van pas.!!!!!!!!!!
Die mevrouw gaat zeker met deze tips de december maand als een feestmaand zien.
Ik heb vandaag een feestdag.
Bedankt Nettie voor je warme tips.
Groetjes Lidian

 

Comment author said

Door Nettie op 7 december 2015 om 19:07

Goed bezig Lidian, echt super. Bedankt voor je hartelijke woorden en fijn dat je er weer iemand mee hebt kunnen helpen. Fantastisch!

 

Comment author said

Door Tineke de Nobel op 7 december 2015 om 14:34

Hoi Nettie,

Inderdaad, jouw schrijftrant is heel grappig.
Ik heb de 7 bovenstaande punten goed in me opgenomen en ga deze email van jou doorsturen aan mijn dochter en schoondochter.
Bedankt.
Alvast gezonde gezellige feestdagen!

Groetjes,
Tineke

 

Comment author said

Door Nettie op 7 december 2015 om 19:07

Leuk Tineke, bedankt voor je hartelijke woorden. En hopelijk kun je je schoondochter en dochter hiermee helpen. Mochten ze méér hulp nodig hebben? Je weet me te vinden. 🙂

 

Plaats een reactie


*