headershadow

Latest Blogposts

Eieren, zijn ze écht cholesterol verhogend?

eieren gezond, jouwlijflijn

Er doen al decennia lang allerlei fabels de ronde over eieren. Het is een onbegrepen product. Je wilt niet weten hoeveel mensen het eten van eieren beperken tot een minimum en je wilt al helemáál niet weten hoeveel mensen de dooier weg doen omdat je daar dik van zou worden en je cholesterol er van omhoog zou gaan. Niets is minder waar. Tijd om het ei eens onder de loep te nemen. Welke fabels doen de ronde?

Eieren, daar zou je dik van worden:

Natúúrlijk bevatten eieren een bepaalde hoeveelheid calorieën maar ze hebben een enórm verzadigend effect waardoor je, bijv. na het ontbijt van 2 gebakken eitjes de hele ochtend vooruit kunt en geen behoefte zult hebben om wéér te eten. Na een ontbijt met eitjes eet je de hele dag in totaal veel minder calorieën dan wanneer je bijv. de dag zou starten met een volkorenbeschuitje met hagelslag en een glas jus ‘d orange. En de gemiddelde Nederlander denkt dan toch écht gezond bezig te zijn. Daarnaast zitten er in een eidooier gezonde vetten waardoor je hormonen die de verbranding aansturen actief blijven en je bloedsuikerspiegel stabieler blijft dan bij het eten van granen. En een schommelende bloedsuikerspiegel geeft op zijn beurt weer een onbedwingbare eetlust. Er zijn onderzoeken gepubliceerd over groepen mensen en hun ontbijtgewoontes en er is gebleken dat mensen die ontbijten met eieren minder honger hebben en meer gewicht verliezen dan mensen die ontbijten met granen.

Eieren zouden slecht  zijn voor je cholesterol:

Al 30 jaar lang hebben eieren de reputatie dat ze cholesterol verhogend zouden zijn en daardoor méér kans zouden geven op hart- en vaatziekten. Er is uitgebreid onderzoek gedaan door de wetenschappers van Harvard en zij hebben 8 tot 14 jaar lang mensen gevolgd en ontdekt dat mensen die méér dan 1 ei per week aten, helemaal geen verhoogd risico hadden op hart- en vaatziekten. Het punt is dat je lichaam cholesterol nodig heeft om het lichaam juist te beschérmen tegen hart- en vaatziektes. En als je het niet krijgt door het eten van voeding met cholesterol, zoals eieren, gaat je lichaam het zélf wel aanmaken om daarin de juiste balans te vinden. Cholesterol is voor het lichaam broodnodig om bepaalde functies goed te laten verlopen.

Eieren zouden weinig gezonde voedingsstoffen bevatten:

Niets is minder waar:

  • Eieren zijn een perfecte bron van essentiële aminozuren.
  • Onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van eieren een verlaagd risico geeft op hartaanvallen en hersenbloedingen.
  • In eieren zit choline, een belangrijke voedingsstof die verantwoordelijk is voor een gezonde hersenfunctie en die helpt bij de vermindering van ontstekingen van het hart- en bloedvatenstelsel. Als je twee grote eieren per dag eet krijg je dagelijks gemiddeld 252 mg choline binnen.
  • Eieren bevatten luteïne wat je helpt te beschermen tegen macula degeneratie (oogaandoening waardoor je steeds minder scherp gaat zien). Luteïne zit ook in veel groene groentes maar de vorm die daar in zit, wordt door ons lichaam minder gemakkelijk opgenomen dan de luteïne in eieren.
  • Mogelijk dragen eieren bij aan de bescherming tegen borstkanker; in een onderzoek is aangetoond dat vrouwen die gemiddeld zes eieren per week aten tot wel 44% minder kans hadden op borstkanker.
  • Eieren zitten vol verschillende soorten vitamine B, ijzer en foliumzuur. Foliumzuur is een belangrijke voedingsstof voor zwangere vrouwen of vrouwen die zwanger willen worden in verband met de aanmaak van rode bloedcellen die een rol spelen bij de aanmaak van genetisch materiaal in alle delen van het lichaam. Denk aan voorkomen van een baby met een open ruggetje.
  • Dankzij het hoge zwavel- en vitamine B12 gehalte zijn eieren ook goed voor haren en nagels

De eidooier zou het meest ongezonde deel van het ei zijn en kun je beter weggooien:

Ook hier geldt dat niets minder waar is. Eeuwig zónde om al die mooie voedingsstoffen niet binnen te krijgen. De dooier is nl. juist het gezondste deel van het ei.

  • De eidooier zit onder andere vol kalk, ijzer, fosfor, zink, thiamine, vitamine B6 en B12, de vetoplosbare vitamines A, E en K, een natuurlijke vorm van vitamine D, alle essentiële vetzuren, foliumzuur, choline en pantotheenzuur.
  • Het eiwit alleen bevat in tegenstelling tot de eidooier maar weinig goede voedingsstoffen, en zelfs het eiwitgehalte is niet zo krachtig zonder de aanwezigheid van de eidooier die het aminozuurgehalte in het ei uitbalanceert en daarmee de biobeschikbaarheid van de eiwitten verhoogt. Dat betekent dat dooier en eiwit elkaar versterken en een synergetisch effect hebben.
  • De eidooier bevat omega-3 vetzuren, antioxidanten en luteïne die je lichaam beschermen tegen allerlei laaggradige ontstekingen.
  • Vaak wordt ook beweerd dat de eidooier een ongezonde hoeveelheid cholesterol bevat. Echter, er zijn recentelijk ook veel onderzoeken uitgevoerd waarin werd aangetoond dat het eten van eidooiers je HDL (goede) cholesterol meer verhoogt dan je LDL (slechte) cholesterol, waardoor je met het eten van eieren inclusief eidooiers je algemene cholesterolverhouding in het lichaam verbetert en het risico op hart- en vaatziekten verlaagt.
  • Ik heb onlangs een boek gelezen van Dr. Uffe Ravnskof. Hij at bij wijze van onderzoek een hele tijd wel 12 eieren per dag of méér en zijn cholesterol was daardoor gezakt. Rara…

Ik hoop dat je vanaf nu alle fabels over het eten van eieren aan je laars zult lappen. De adviezen zijn zeker goedbedoeld maar jíj weet nu beter! Eieren zijn een fantastische en zéér goedkope voedingsbron waarmee je eindeloos kunt variëren qua recepten en bereidingswijze.  Het is een product met eiwitten, vitamines en mineralen die je dagelijks nodig hebt om zo gezond mogelijk te blijven. Dus mocht iemand je in de toekomst willen vertellen dat je beter geen eieren of alleen het eiwit van een ei kunt eten, kun je dat goedbedoelde advies beter negeren. Eieren zijn een gezonde, natuurlijke en goedkope voedingsbron die je lichaam voorziet van veel eiwitten, vitamines en mineralen die je elke dag nodig hebt om gezond te blijven.

Welke eieren je het beste kunt kopen?

De gezondheidsbevorderende eigenschappen die ik hierboven genoemd heb, gelden alléén voor biologische scharreleieren; eieren van kippen die vrij rond hebben kunnen lopen en die pieren hebben kunnen pikken en die een gevarieerd aanbod hebben van natuurlijke voeding zoals bladgroentes en insecten. Al die goede voedingsstoffen komen uiteindelijk in het ei terecht. Als je biologische scharreleieren vergelijkt met conventionele scharreleieren dan zie je duidelijk een verschil. Niet-biologische legkippen krijgen meestal eenzijdige voeding te eten waarbij maïs de boventoon voert, waardoor de eierschaal dun is en makkelijk breekt en de eidooier bleekgeel is. Biologische scharreleieren hebben een dikkere schaal en de eidooiers hebben een dieporanje kleur, wat allemaal indicatoren zijn dat de voedingswaarde van de voeding die deze kippen krijgen een stuk hoger is: veel meer vitaminen en mineralen, een beter gebalanceerd omega-3/omega-6 gehalte en een grotere hoeveelheid carotenoïden. Wat belangrijk is bij het kiezen van eieren is dat ze code 0 hebben. Je maakt de doos open en boven op het ei zit een stempel. Als die begint met een 0 (nul), is het okay.

Als je biologische scharreleieren koopt, haal ze dan bij voorkeur bij een lokale boer en leg ze na thuiskomst meteen in de koelkast om ervoor te zorgen dat ze vers blijven. Leg ze echter nooit in de deur van de koelkast, omdat de eieren door het steeds open- en dicht gaan van de koelkastdeur niet goed gekoeld kunnen worden. Laat ze gewoon in de doos zitten waarin je ze gekocht hebt, en met de punt van het ei naar beneden, zodat ze in de koelkast goed beschermd worden en minder snel geurtjes of vocht uit de directe omgeving opnemen.

handtekening

 

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

3 reacties op “Eieren, zijn ze écht cholesterol verhogend?


Comment author said

Door Hans Klop op 11 juli 2015 om 18:46

Bij mijn weten geeft een vloeibare eidooier geen verhoging van cholestorol doordat deze cholestorine bezit en dat bij verwarming tot verharding van de eidooier wel aanleiding is voor vorming van cholestorol. Dit is geconstateerd na een meting bij mijn persoon na een tijdsduur van 6 weken gebruik van 1 rauw ei per dag in combinatie met het sap van 1 sinasappel door mijn huisarts.

 

Comment author said

Door marylyna op 2 augustus 2017 om 18:18

door je duidelijke uiteenzetting heb je me helemaal overtuigd.
ook ik ben geïndoctrineerd geweest dat men maar 1 ei per week mocht eten. nu geniet ik er weer van.
dank.
marylyna

 

Comment author said

Door Nettie op 2 augustus 2017 om 22:54

Lekker van genieten Marylyna. Wij eten echt dagelijks eieren. Soms 1, soms 2. Heerlijk! Fijn dat je weer óm bent! Top! En bedankt voor je reactie.

 

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.