headershadow

Latest Blogposts

Examentijd en voeding, 9 voedingstips in barre tijden

Examentijd en voeding; je kent het vast wel… of je nou nog op school zit of naast een baan de boeken induikt. Je begint vol energie maar je krijgt al snel een dip. Je pakt dus wat te snacken en even gaat het goed maar korte tijd later ‘kak je weer helemaal in’. Wist jij dat voeding heel veel invloed heeft op je concentratievermogen en heel belangrijk is, juist in deze tijd? Hieronder volgen 9 voedingstips voor deze barre tijden.

Examentijd en voeding, én… voldoende eten

Wil je jezelf goed kunnen concentreren, dan is het heel belangrijk om in íeder geval voldoende te eten. Wat vaak gebeurt, is dat studenten juist in deze tijden van stress pakken naar ‘stressvoeding’ en dat is in de meeste gevallen zoet, zout en vet. O ja… én…alcohol. Te weinig eten en/of de verkeerde zaken eten, beïnvloeden reactievermogen, het vermogen om goed te onthouden en zich te kunnen concentreren. De invloed van te weinig eten, zeg maar gerust lijnen, op de genoemde punten is hetzelfde als het drinken van een paar glazen alcohol. Dat alcohol zo’n slechte invloed heeft, kun je zelf wel bedenken. Maar dat lijnen daar aan gelijk staat, zal voor veel mensen nieuw zijn. Het kan te maken hebben met het feit dat mensen die aan het lijnen zijn, daar in hun hoofd zó mee bezig zijn en juist zóveel aan eten denken, dat ze geen ‘ruimte’ meer hebben om het échte denkwerk te verrichten. Bizar! Houd examentijd en dieettijd dus strikt gescheiden en eet voldoende en gezond.

9 voedingstips in deze barre tijden

  1. Vermijd te allen tijde suikerrijke voeding en drankjes om de bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden. Een schommelende bloedsuikerspiegel zorgt voor dips in je energie huishouding. Zowel een te hoge als te lage bloedsuikerwaarde zijn funest als je je goed moet en wilt concentreren.
  2. Vermijd ook voeding met witmelen en andere ‘slechte’ koolhydraten. Die worden door je lichaam als suiker herkend en geven ook een schommeling van de bloedsuikerspiegel.
  3. Eet op regelmatige tijden om je hersenen steeds van voldoende energie te voorzien. Liever kleine maaltijden over de dag verdeeld dan te grote maaltijden waardoor je maag overladen wordt.
  4. Kies voor voeding zoals fruit, groente, zure zuivel en gezonde eiwitten zoals een stukje vis of kip. Als je fruit neemt, combineer dat dan met bij voorbeeld yoghurt of kwark. Fruit is een suiker en kan een bloedsuikerschommeling teweeg brengen. Combineer je het met een eiwitrijk product, óf vezels/vet, dan vertraagt dat de bloedsuikerschommeling en zal je fitter blijven. Een handje rauwe ongebrande noten is hét ultieme tussendoortje vanwege de omega vetzuren.
  5. Neem de tijd om te eten en eet niet tijdens het leren. Ga er even uit, even naar buiten, een praatje hier en daar om even je hoofd leeg te maken.
  6. Wees voorzichtig met teveel koffie. Koffie wordt vaak gebruikt om energie te krijgen maar nadat de koffie uitgewerkt is, krijg je juist een dip en misschien zelfs nog een slechte nachtrust. Daardoor ben je ’s morgens niet uitgerust als je wakker wordt en presteer je minder.
  7. Neem vlak voor het slapen gaan een eiwitrijk product in de vorm van een stukje kaas, een beker amandelmelk of een schep aminozurencomplex (proteïne poeder) in water of bouillon opgelost. De eiwitrijke producten bevatten tryptofaan wat de aanmaak van melatonine stimuleert waardoor je een betere nachtrust zult ervaren en fitter wakker wordt.
  8. Neem liever een eiwitrijke snack voor het slapen gaan dan een glas alcohol. Van alcohol zal je wellicht lekker ontspannen en goed inslapen maar je slaapt geheid minder goed door en wordt minder uitgerust wakker. Bovendien tast alcohol je concentratievermogen aan.
  9. Neem tijdens de examentijd extra vitamine C. Het verhoogt de concentratie en geeft energie. En extra omega 3 suppletie is ook altijd aan te raden. Omega 3 is hersenvoer!!!

GEZOND(er) Stress
Om je alvast op weg te helpen, krijg je van mij een cadeautje.
Een E-book met 12 stress snaaisnackjes.
Als je in stressvolle tijden een snackje uit dit boekje neemt, komt het helemaal goed met jou!
Klik op de cover om het boekje te downloaden.
Ik wens je er heel veel plezier mee.

 

 

Vond je dit artikel interessant? Deel het gerust met je eigen contacten door de social media knoppen te gebruiken. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Examentijd en voeding, 9 voedingstips in barre tijden

Plaats een reactie


*