headershadow

Latest Blogposts

Fructose? Voor snelle veroudering en méér buikvet

Fructose, Jouw LijfLijn

Fructose staat bekend als vruchtensuiker, een natuurproduct, dus niets mis mee. Het doet niet veel met de bloedsuikerspiegel dus uitstekend geschikt voor diabetici. En prima voor ieder z’n gezondheid!  Toch? Helaas is niets minder waar. Als je snel oud wilt worden en veel buikvet wilt creëren, heb ik één advies: Eet zoveel fructose als je wilt. Ik zal je uitleggen wat er aan de hand is. 

Fructose, een wolf in schaapskleren

Omdat fructose zo’n natuurlijk klinkende naam heeft, vruchtensuiker, denkt iedereen dat het een veilig product is waar niet aan geknutseld is en wat zonder gevaar voor de gezondheid gegeten kan worden. Maar ondertussen kan het heel wat gezondheidsproblemen veroorzaken en is het enorm verslavend. De voedingsmiddelenindustrie weet dat ook en stopt het werkelijk óveral in! Wel 80% van alle voedingsmiddelen in de supermarkten bevatten dit ingrediënt. Het ene product wat méér, het ander wat minder, maar tóch… het zít er in. Door het verslavende effect is het goed voor hún portemonnee maar slecht voor jouw gezondheid.

Wat is fructose?

We kunnen het onderverdelen in een paar aparte groepen, namelijk

  • Fructose wat van nature in een product zit
  • Fructose wat door de industrie toegevoegd wordt.

Fuctose is een suiker wat voorál voorkomt in fruit en in mindere mate in groente, noten en zaden. Deze vorm is okay voor je gezondheid, mits je er niet te veel van gebruikt. Het hangt er ook van af op wat voor manier je het gebruikt. Als je per dag 2 stuks fruit eet, in zijn geheel, goed kauwt en niet altijd de zoetste fruitsoorten neemt, is er niet zoveel aan de hand. Waar het fout gaat is wanneer je altijd het zoetste fruit neemt, of gedroogd fruit, of je gaat niet één sinaasappel in zijn geheel eten maar er 4 of 5 uitpersen om een glas jus d’orange te kunnen drinken. Ook al is het vers geperst, al of niet van biologische sinaasappelen, tóch vráág je dan om een boost van fructose. Later in dit artikel zal ik je vertellen wat dat in je lichaam doet.

Toegevoegde fructose

Wat de meest schadelijke vorm is, is onnatuurlijke toegevoegde fructose. Deze vorm wordt gebruikt als zoetmaker in snoep, crackers, ontbijtgranen, sauzen, frisdrank, koekjes, kant- en klare broodjes, toetjes en vruchtensappen. Het zit niet alléén in het standaard productassortiment van de supermarkten, zelfs als je gaat zoeken in het diabetes schap heb je grote kans dat je alléén maar producten vindt die gezoet zijn met fructose. Altijd beter dan het gebruik van sucrose, waar kristalsuiker uit bestaat. Denkt men. De waarheid is 180 graden andersom. Fructose is vele malen slechter voor de gezondheid dan sucrose. En daarmee bedoel ik de onnatuurlijke toegevoegde vorm. Eén van de ergste vormen is High Fructose Corn Syrup, afgekort H.F.C.S.

H.F.C.S.

H.F.C.S. wordt ook wel genoemd: wolf in schaapskleren. Je wilt niet weten welke nadelige gevolgen die product voor je gezondheid kan hebben. Maar eerst ga ik je uitleggen wat het is. Het is een fruitsuiker gewonnen uit maïs en heeft eigenlijk niets meer met natuurlijke fruitsuikers te maken. Het wordt gewonnen uit de stengels van de maïs door middel van een chemisch proces en gebruikt als zoetmiddel. Het is heel erg goedkoop en vloeibaar en daardoor ideaal voor de industrie om te gebruiken. Het probleem met fructose is dat het niet m.b.v. insuline naar de cellen gebracht kan worden om omgezet te worden in energie. Het kan niet verbrand worden en moet eerst door de lever worden omgezet in glucose en kan daarna pas als energie worden gebruikt. Omdat de lever maar hele kleine hoeveelheden kan omzetten, blijft er een groot deel over waarvan een deel metéén opgeslagen wordt als lichaamsvet. Als er daarna nog méér fructose overblijft wat niet omgezet is, bindt het zich aan tryptofaan en belandt, samen met de tryptofaan, in het toilet. Uitscheiding van tryptofaan betekent minder aanmaak van serotonine (gelukshormoon) en melatonine (slaaphormoon). Welkom kans op depressie en slapeloosheid.

En de fructose in fruit dan?

Hier komt metéén de reden om de hoek kijken waarom je fruit altijd in zijn geheel zou moeten eten. De vitamines, vezels, plantenstoffen, enzymen en antioxidanten in fruit maken een deel van de effecten van fructose onschadelijk. Vandaar het advies om niet meer dan 2 porties fruit per dag te nemen en niet de zoetste soorten te kiezen. De vezels in het fruit zorgen ervoor dat de fructose langzaam vrijkomt in je lichaam. Dat geeft de lever meer tijd om het af te breken waardoor de vetopslag nog binnen de perken zal blijven. Zeker als je wat gewicht wilt verliezen, is het aan te raden echt niet boven 2 stuks fruit per dag uit te komen en fruit te eten in de ochtend of tot uiterlijk plm. 14.00 uur. Tijdens het winnen van fructose uit maïs gaan eigenlijk alle vitamines en andere belangrijke stoffen verloren. Doordat fruit een gezond imago heeft, eten we er teveel van en krijgen dus ook teveel fructose binnen. Rond 1900 aten we plm. 17 gr fructose per dag. Tegenwoordig is dat plm. 75 gram.

Schuilnamen

Tegenwoordig krijgen ‘slechte’ ingrediënten steeds meer schuilnamen. De consument wordt steeds mondiger en kritischer én bewuster en gaat steeds meer uitzoeken wat wel of niet okay is. Maar de voedingsmiddelen industrie probeert natuurlijk om de consument steeds weer te slim af te zijn. Daarom zijn er voor HFCS allerlei schuilnamen bedacht:

  • Agavesiroop
  • Fructo-oligosacchariden
  • Fruktose
  • Fructose
  • Fructosestroop
  • HFCS
  • Invertsuiker
  • Maïsstroop
  • Oligofructose
  • Vruchtenstroop
  • Natuurlijke suikers

Gevolgen van fructose gebruik voor de gezondheid

Het effect van fructose op de gezondheid liegt er niet om. Hieronder een aantal zaken op een rijtje:

  • Je krijgt méér visceraal vet, buikvet en dus overgewicht
  • Het heeft een verslavend effect
  • Het verbruikt vitamines en mineralen waardoor er tekorten kunnen ontstaan aan voedingsstoffen
  • Veel fructosegebruik zorgt voor leptine resistentie, m.a.w. je verzadigingshormoon wordt op non actief gesteld
  • Het kan een depressie veroorzaken
  • Veel mensen krijgen slaapproblemen door veelvuldig gebruik van deze vorm van suiker omdat tryptofaan uitgescheiden wordt
  • Het verhoogt de triglyceriden in het bloed waardoor de cholesterolwaardes stijgen
  • Verhoogt de kans op hart- en vaatziekten
  • Meer kans op laaggradige ontstekingen

Alternatieven

Er zijn genoeg alternatieven. Het beste alternatief is om je zoetbehoefte af te bouwen. Dat kun je in één keer cold turkey doen maar je kunt het ook van lieverlee doen. Als je iets wilt bakken, heb je vaak toch een zoetmiddel nodig. Een beetje gedroogd fruit af en toe is okay maar teveel en te vaak is niet aan te raden. Om mijn baksels te zoeten, gebruik ik soms Stevia maar liever nog Sukrin. Dat is een suikervervanger die nauwelijks iets met de bloedsuikerspiegel doet en ook geen vetopslag veroorzaakt, zoals fructose. Sukrin heeft een zoetkracht van plm. 75% van suiker. Je zou er dus méér van moeten gebruiken maar dat doe ik zelf met opzet niet. Door er minder van te gebruiken, wordt je zoetbehoefte automatisch minder. Klik hier voor een heerlijk recept van pompoenmuffins gemaakt met Sukrin.

De EetLijn

Wil je meer weten over een gezond leefpatroon wat zo goed als fructose vrij is? Behalve dan de fructose uit fruit? Neem eens een kijkje bij De EetLijn. Met De EetLijn ga je in een paar dagen tijd je zoetbehoefte afbouwen en ontwikkel je een blijvend gezonde leefstijl waardoor je klachten kunnen verdwijnen en je weer zult gaan bruisen van energie.

2 cadeautjes

Denk je nog aan mijn december cadeautjes? De aanbieding met mijn recepten e-book GEZOND(ere) Kerstrecepten geldt nog tot 15 december 2017.  Klik op de foto hieronder voor méér informatie en ontvang 2 leuke cadeautjes.

 

 

 

 

Vind je deze informatie interessant voor anderen? Deel het gerust met je kennissen en vrienden. Dat kun je doen door gebruik van de social media button. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Fructose? Voor snelle veroudering en méér buikvet

Plaats een reactie


*