headershadow

Page content

Geen jojo-effect door het programma De EetLijn

De meeste diëten veroorzaken regelrecht het zo gehate jojo-effect. Ik ben daar zelf het grootste voorbeeld van. Ik heb van mijn 15e tot mijn 45 jaar gelijnd en in die periode wérkelijk alle diëten van de hele wereld uitgeprobeerd en ze werkten állemaal… TIJDELIJK!!! In mijn garderobe hingen kledingstukken van maat 38 tot 44 à 46. Ik heb er wérkelijk 30 jaar voor nodig gehad om te ontdekken dat diëten niet werken en dat je van lijnen alléén maar dikker wordt.

Wat houdt het jojo-effect in?

  • Dat je na snel te zijn afvallen nog sneller weer aankomt en mét rente zodra je weer terugvalt in je “oude” voedingspatroon.
  • Het is dus een héél vervelend gevolg van fanatiek en snel afvallen.
  • Geloof me… ik kén alle verdriet en ellende van diëten, hongeren, afvallen, doorslaan en weer aankomen.
  • Wat is er méér frustrerend dan veel moeite doen om af te vallen en vervolgens weer aan te komen in een nog hoger tempo dan dat het er af ging?
  • Ik zal jullie uitleggen wat de oorzaak is van het jojo-effect en hoe je het kunt voorkomen.

Waardoor wordt het jojo-effect veroorzaakt?

  • Het jojo-effect ontstaat doordat de calorie intake té veel verminderd wordt. Wil je normaal gesproken per week 1 kilo afvallen, dan zul je met je calorieën onder de 1000 moeten blijven, per dag; dat is ongeveer de helft van wat je nú waarschijnlijk binnen krijgt.
  • Wat daarvan het gevolg is, is dat je lichaam op de spaarbrander gaat. Je lichaam denkt: “Hey…er komt niets meer binnen, laat ik maar snel minder gaan verbranden”, dus je lichaam gaat op de spaarstand en probeert op de meest gekke manieren calorieën te gaan sparen om te kunnen blijven functioneren.
  • Het gevolg daarvan is dat je lichaam onraad ruikt en alarm slaat en de stofwisseling wordt vertraagd.
  • Daardoor verlies je tijdens een streng dieet niet alléén vet maar zéker óók spieren, waar je lichaam nog wat energie uit probeert te halen.
  • Verder  vallen mensen die een dieet volgen vaak af, maar zij leren niet wat zij voorheen fout deden. Hierdoor vallen zij na afloop van een dieet weer terug in het oude leefpatroon en komen hierdoor weer terug op hun oude gewicht. Een voorbeeld hiervan is een dieet met maaltijdvervangers. Deze maaltijdvervangers bevatten weinig calorieën, waardoor de mensen die het dieet volgen afvallen. Door het gebruik van de maaltijdvervangers leren zij echter weinig over wat gezond eten is en welke voedingsmiddelen veel vetten en koolhydraten bevatten en je eigenlijk moet vermijden.
  • Een andere oorzaak van het jojo-effect is dat bij mensen die streng diëten, een eiwittekort optreedt. Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstenen van spieren. Zonder eiwitten zullen deze spieren langzaam afbreken. Spieren behoren tot het meest actieve weefsel van het lichaam. Het is dus jammer als je spierweefsel langzaam afbreekt.
  • Én…last but not least…. veel diëten bevatten weinig koolhydraten. Je schildklier heeft koolhydraten nodig. Krijgt hij die niet, dan zegt hij létterlijk: “Weet je wat? Je zoekt het maar uit maar ík doe niet meer mee”. De schildklier gaat op non actief en het weer aankomen als je weer “normaal” gaat eten,  is een feit.

Wat zijn de gevolgen van het jojo-effect?

  • Als je je streefgewicht hebt bereikt en weer normaal gaat eten, grijpt je lichaam die gelegenheid aan om weer reserves op te bouwen en het lichaam te herstellen. Het lichaam denkt: “Hey… gelúkkig… er komt weer eten aan, laat ik het maar snél opslaan vóórdat ze wéér op dieet gaat”.
  • Dat is dus vetopslag, meestal op de verkeerde plaatsen 🙁
  • Je stofwisseling is immers niet meer gewend om zoveel calorieën te verbranden en gaat nu juist over op hamsteren!
  • Het gevolg is dat je gewicht toeneemt.
  • Dit alles noemen we het jojo-effect.

Hoe kun je het jojo-effect voorkomen?

  • Ten eerste  is het belangrijk dat je bewust bent van wat je eet om zodoende te leren van je fouten die je voorheen maakte zodat je niet in dezelfde valkuilen valt.
  • Wordt bewust van gezond eten en welke voedingsmiddelen gezonde voedingsstoffen bevatten.
  • Leer ook waar je veel van mag eten en waar minder van
  • Stel realistische doelen, 10% gewichtsverlies is al een enorme verbetering voor je gezondheid en voorkomt teleurstellingen, vaak met het gevolg van terugvallen in het oude leefpatroon.
  • Richt je niet alléén op het aanpassen van je voeding maar ga ook iets doen aan je bewegingspatroon. Door te bewegen verminder je de kans op spierafbraak en verbruik je ook nog eens meer energie per dag. Je komt ook minder in de verleiding om te gaan snaaien want dat gebeurt vaak uit verveling. Als je beweegt, ben je lekker bezig en zult niet zo snel doorslaan in (vr)eetbuien).  Bovendien zul je je energieker voeler en lekkerder in je vel zitten. Ga hiervoor niet alleen naar de sportschool, maar beweeg ook meer gedurende de gehele dag, door meer te lopen, trappen te nemen of naar werk te fietsen.

Ben jij ook dat gejojo zat?

Maak snel een afspraak via het contactformulier voor méér informatie over het programma De EetLijn of bel direct naar: 0168-462101. Met behulp van een compleet programma, met persoonlijke begeleiding of via de mail, coachen we je naar optimale gezondheid  ZONDER HET JOJO-EFFECT!!!

Als voorproefje op het programma kun je je alvast aanmelden voor 20 weken lang een Recept van de Week. Een recept wat past in Jóuw EetLijn

handtekening

 

 

 

20 weken Gratis Recepten ontvangen?
Vul hieronder je voornaam en emailadres in om de gratis gezonde lijflijn recepten gratis te ontvangen.
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij