headershadow

Latest Blogposts

Goede voornemens, 7 tips om het nu wél te laten lukken

Goede voornemens, wie neemt ze níet op 1 januari van elk nieuw jaar? Er wordt veel over geschreven en de meningen zijn verdeeld. Wat me altijd opvalt, is dat er vaker gekeken wordt naar de redenen waarom de goede voornemens vaak al de eerste 2 weken van het nieuwe jaar stranden i.p.v. dat ‘men’ tips geeft hoe je ze wél vol kunt houden. Daarom in dit blogbericht 7 tips om het deze keer wél te laten lukken.

Goede voornemens, waarom zou je ze überhaupt nemen?

In de loop van dagen, weken, maanden en jaren slijten er gewoontes in en dat zijn lang niet altijd de béste gewoontes. Er is niets lastiger dan ingesleten gewoontes (blijvend)  te veranderen. Gewoontes zijn voor veel mensen een soort van houvast. Tradities zijn manieren om mensen structuur in hun leven te geven, richting.  En hoe lastig is het dan om die te veranderen? Daarmee haal je een stukje veiligheid weg. Je moet uit je comfortzone komen, out of the box gaan denken. En dat lukt alléén als je werkelijk wílt veranderen. Daarbij kunnen onderstaande tips je helpen.

1. Niet alles tegelijk willen veranderen!

Als je kijkt naar de lijst van goede voornemens, dat zijn er legio. Is op zich niets mis mee maar wat wél lastig kan zijn, is dat mensen in één keer teveel willen veranderen. Mensen willen én gezonder gaan leven, afvallen, meer bewegen, stoppen met roken, beter voor zichzelf zorgen, meer vrije tijd nemen, het huis opruimen, vaker op vakantie gaan, minder hard werken, poe poe… ik word al moe bij de gedachte alléén al om ál die dingen aan te passen en in één keer te willen veranderen. Doe daarom 1 of hooguit 2 dingen tegelijk.

2. Probeer steeds te kijken naar het resultaat.

Veel mensen hebben goede voornemens en zeggen: Ik ga lijnen, of… ik ga GEZOND(er) eten. Wat je dan doet, je kijkt voorál naar het proces waar je doorheen gaat. Wat veel interessanter en effectiever zal zijn, is te kijken naar het resultaat wat je kunt bereiken. Dus niet: Ik ga GEZOND(er)  eten maar: Ik wil me gewéldig voelen, ik zal er super uit zien, ik kan weer leuke zomerjurkjes aan. Dat is voor mijzelf i.i.g. veel concreter dan GEZOND(er) eten of beter voor mezelf zorgen. Ik wil weten wat ik er aan héb… als ik dat ga doen. Wat het resultaat zal zijn. Dat geldt voor iedereen zo; iedereen zal denken: ‘Okay, en wat héb ik daar aan?’ Dus kijk altijd naar het resultaat.

3. Bekijk je goede voornemens in de positieve zin.

Heb je er wel eens van gehoord dat onze hersenen het woordje ‘niet’ niet herkennen? Als ik tegen jou zeg: ‘Denk niet aan een blauwe auto’, waar dénk je dan aan? Juist.. .je kunt nergens anders meer aan denken dan aan die blauwe auto. Onze hersenen ‘denken’ in beelden. Als je dus zegt: Ik wil niet meer roken. Wat ‘zien’ je hersenen dan? Die cigaret en je kunt alléén nog maar dáár aan denken. Als je denkt: Ik wil schone en gezonde longen, dan zal dát het plaatje zijn wat in je hersenen gezien wordt. Dus altijd positief i.p.v. negatief.

4. Je hoeft het niet alléén te doen.

Niet is zo lastig als bepaalde zaken alléén doen. Je wilt een ander niet opzadelen met je goede voornemens en houdt ze lekker voor jezelf. Wat je daarmee eigenlijk doet: Je houdt een achterdeurtje open. Dus je geeft jezelf bij voorbaat al de kans om terug te krabbelen en je goede voornemens zullen in no time verdwenen zijn als sneeuw voor de zon. Zeg het tegen iedereen die het wil horen dat je aan je leefstijl wilt werken omdat je je fitter en GEZOND(er) wilt voelen, of dat je naar de sportschool gaat om een GEZOND(er) lichaam te creëren. Bazuin het rond want daarmee vraag je om steun bij je achterban en er gaat meteen een dikke grendel op de achterdeur. Zo… die is op slot, ik kan niet meer terug. En dat is toch ook wat je wilt? Niet meer terug maar vóóruit? Óp naar je nieuwe doel!

5. Probeer het met iemand samen te doen.

Als je nieuwe gewoontes wilt aanleren, is het veel gemakkelijker om het met anderen samen te doen dan in je eentje. Zo kom ik metéén bij één van de voordelen terecht van De EetLijn. Elke cliënt van De EetLijn krijgt toegang tot een besloten Facebook groep. Een heerlijke veilige en besloten groep waar je ervaringen en ideeen en tips met elkaar kunt delen. Waar mensen elkaar stimuleren, motiveren en inspireren. Je kunt een keer ‘uithuilen’ want je hebt allemaal wel eens een dip. Veranderen doet pijn want je moet afscheid nemen van een oude gewoonte. Dat kan voelen als een soort van verlies en hoe fijn is het dan om mede EetLijners te hebben om lekker tegenaan te kletsen. En om dan weer een opbeurend woord te horen van iemand die daar ook doorheen gegaan is. Herkenning en gehoord worden zijn echt enorm stimulerend tijdens het aanleren van een nieuwe gewoonte.

6. Beloon jezelf voor elke kleine stap die je gezet hebt.

Elke stap is er één… hoe klein soms ook maar kijk naar elke vooruitgang. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd. Daar is tijd voor nodig. Zo ook bij  het aanleren van nieuwe gewoontes. Wat voor jezelf heel belangrijk is, is dat je en stappenplan maakt en dat je bij elke bereikte stap jezelf beloont. Stel je wilt 20 kilo afvallen. Stel een aantal tussendoelen en beloon jezelf bijv. bij elke 5e kilo die er af is. Ga lekker naar de film, tractuur jezelf op een boek wat je al zo lang wilde hebben, maakt niet uit. Wees trots op jezelf, zég dat ook tegen jezelf, en beloon jezelf! Dit is veel belangrijker dan jij nu denkt.

7. Verlies je doelen niet uit het oog.

Op een moment dat je sterk bent, is het allemaal niet zo moeilijk. Maar dan komt de stress om de hoek kijken. Op het moment dat er stress is, gaan je ‘eetneuronen’ aan staan, je wordt bijna ‘gedwongen’ om te eten. Het lichaam ervaart stress als een soort van vlucht situatie en om te kunnen vluchten, heb je energie nodig, dus… gaat je lichaam aangeven dat het eten nodig heeft. Dat doen je ‘eetneuronen’. Als je je daar van bewust bent en je houdt je nieuwe doel voor ogen, is het veel gemakkelijker om hier weerstand aan te bieden. Wat handig is, is om een briefje op de koelkast te plakken met je doelen. Of… je wilt strakjes gaan skiën en je skipak van vorig jaar is te strak? Hang het op in je slaapkamer zodat je er iedere keer opnieuw mee in aanraking komt en het zal je helpen je doelstelling vast te houden.

Nog meer tips?

Ik zou deze pagina kunnen vullen met nog wel legio extra tips maar voor nu even genoeg. Ga hier maar lekker mee aan de slag. En laat je het onder aan deze pagina weten als jij ook wat super goeie tips hebt die je met anderen wil delen? Bedankt alvast.

Wil je weten hoe je tóch snel wat kilootjes van de decembermaand kwijt kunt raken? Neem eens een kijkje bij De Eetlijn en zoek een coach bij jou in de buurt.

Vond je dit artikel interessant? Zou je het hieronder een like willen geven? Vond je het interessant voor anderen?  Zou je het dan willen delen via de social media knoppen hieronder? Bedankt alvast!

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Goede voornemens, 7 tips om het nu wél te laten lukken

Plaats een reactie


*