headershadow

Latest Blogposts

Haver, superfood om dagelijks op je menu te zetten

haver, jouwlijflijn

Haver, wist jij dat het een práchtig product is wat valt in de categorie superfoods? Superfoods, daar horen we steeds vaker over en dan denken we metéén aan chiazaad, hennepzaad, goji bes, spirulina enz. enz. Maar ook de o zo bekende en veel gebruikte haver is een superfood wat heel veel kan bijdragen aan onze gezondheid. Lekker, gemakkelijk en gezond. Wat wil je nog méér?

Haver superfood van de bovenste plank. Wat zijn de voordelen?

Haver staat bij sommige mensen nog steeds bekend als een ouderwets product maar eigenlijk is het super hippe voeding in een tijd waarin superfoods de boventoon voeren. De voordelen zijn:

  • Het is spotgoedkoop!!!
  • Het bevat veel vezels en zet daardoor de darmen aan het werk
  • Het is goed voor je cholesterol, verlaagt dus je cholesterol gehalte
  • Rijk aan vitamine B1, magnesium en fosfor,
  • Het is enorm verzadigend (na een havermoutontbijt kun je een hele tijd vooruit…)
  • Het is vriendelijk voor je lijn en levert plm. 2/3 van het aantal calorieën van een doorsnee ontbijt van 2 boterhammen met kaas/vleesbeleg en een glas jus d’orange
  • Het heeft een lage glycemische waarde  waardoor het bloedsuikerspiegelregulerend is (mooi woord voor Scrabble)
  • Het is heel snel klaar voor diegenen die zeggen (dénken) geen tijd te hebben om te ontbijten
  • Het is zéér gevarieerd, zie tips hieronder
  • Het bevat anti-oxidanten die ons lichaam beschermen tegen de vrije radicalen, schade van buitenaf

Haver superfood!

Haver valt dus binnen de categorie superfoods. Had je dát verwacht? Er zijn er nog véél meer, denk maar eens aan hennepzaad, chiazaad, spirulina, cholerella, moerbeibessen, gojibessen, maca poeder, tarwegras enz. enz. Dit zijn allemaal superfoods waarvan het bekénd is dat het superfoods zijn. Maar héél veel producten die bij de gemiddelde Nederlander regelmatig op tafel staan, behoren óók onder de categorie superfoods. Je mag denken aan boerenkool, wilde zalm, soja, kalkoen, spinazie, bosbessen, broccoli, sinaasappelen, groene thee, soja, walnoten, yoghurt, peulvruchten, pompoen en tomaten; dat zij ook échte superfoods, en ja…dus óók haver. Ik zal in mijn blogberichten regelmatig terugkomen op superfoods en hun rol voor onze gezondheid.

Waarom is haver dan zo gezond?

In 1997 werd officieel bekend gemaakt dat haverproducten het risico op hart- en vaatziekten kunnen verlagen. Veel mensen gebruiken het ook als alternatief voor graan i.v.m. de gluten maar daarin moet ik je teleurstellen. Haver kán glutenvrij zijn maar is het lang niet altijd. Haver is op zich wel glutenvrij maar wordt heel vaak bewerkt in fabrieken waar ook tarwe verwerkt wordt. Zo ontstaat er een soort van kruisbesmetting en mensen met Coeliakie worden daar niet echt heel bij van. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, kun je bij coeliakie haver gebruiken die gecertificeerd glutenvrij is. Maar normaal gesproken kan haver zonder problemen gebruikt worden en kun je er ten volle van genieten. Of je nou wilt afslanken, intensief sport, het is super om de dag te beginnen met  een haverontbijt! Je kunt er echt een aantal uren mee vooruit. Voor sporters zorgt het voor een snellere vetverbranding en een snellere opbouw van spiermassa. Die snellere vetverbranding is natuurlijk ook prettig als  GEZOND(er) AFVALLEN hoog op je wensenlijstje staat.

Deze mythe moet de wereld uit: Dat je dik zou worden van haver…

Het is niet waar dat je van haver aan kunt komen; het bevat:

  • Héél veel vezels, maar liefst 9 gram vezels per 100 gram haver, en het eten van veel vezels die afkomstig zijn van granen, kunnen de kans op diabetes verkleinen
  • Het bevat heel veel eiwitten; eiwitten moeten we dagelijks eten omdat we ze niet op kunnen slaan. Vetten kunnen we wél opslaan en koolhydraten (suikers) ook. Die hoeven we dus niet elke dag te eten omdat je er altijd een reserve voorraadje van hebt. Maar eiwitten moeten we écht elke dag opnieuw eten en haver is een prachtige bron van plantaardig eiwit; het bevat 11 gram eiwitten per 100 gram
  • Het bevat naar verhouding weinig calorieën (plm. 350 kcal per 100 gram product)
  • Het bevat weinig koolhydraten, slechts 2 koolhydraten per eetlepel.
  • Het bevat weinig suiker, nl. 1 gram per 100 gram product.

Wat kun je met havermout doen? Hóe éét je het?

  • Het eenvoudigste en snelste is de “ouderwetse haverpap van vroeger“. Schepjes havervlokken in gekookte melk. Neem daarvoor liefst amandelmelk en vermijd “gewone” melk
  • Je kunt brood bakken met toevoeging van haver
  • Je kunt ze door je smoothies doen; zo’n ontbijt zorgt er voor dat je de hele ochtend dóór kunt
  • Je kunt er je eigen gezonde “peperkoek” van bakken, samen met chiazaad en appelvezel (vraag het recept aan via nettie@jouwlijflijn.nl)
  • Je kunt het in je pannenkoeken gebruiken
  • Een appelpotje met haver, niet te versmaden
  • Je kunt het gebruiken in plaats van paneermiddel door je gehakt
  • Strooi het over je ovengerechten, samen met lijnzaad, chiazaad, hennepzaad voor een krokant korstje
  • Maak er kipnuggets mee (één van mijn 20 wekelijkse recepten, vraag aan via www.jouwlijflijn.nl/ja)
  • En zo kunnen we nog wel even doorgaan…
  • Mijn boekje met GEZOND(er) Ontbijten laat nog méér recepten zien met haver

Je kunt er eindeloos mee variëren en experimenteren. Haver zou nooit in je voorraadkast mogen ontbreken en mag echt een dagelijks onderdeel zijn van je voedingspatroon.

Mocht je dit artikel interessant vinden, wil je het dan delen met jouw netwerk door op de social media nippen te klikken? Zo kunnen óók jóuw “vrienden” hun voordeel halen uit deze informatie. Bedánkt!

handtekening

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

3 reacties op “Haver, superfood om dagelijks op je menu te zetten


Comment author said

Door ina milton op 26 maart 2018 om 18:31

Hai Nettie,

Weer een erg goed onderwerp en informatie die me weer heeft opgefrist.
Gebruik altijd al havermout als ontbijt en soms met granola erbij en voel me er goed bij kan dan inderdaad er lang mee door in de ochtend.

Groeten Ina Milton

 

Comment author said

Door Nettie op 6 juni 2018 om 20:33

Goed om te horen Ina. Top!

 

Comment author said

Door Marylyna op 1 juli 2018 om 10:56

Hallo Nettie,

ik gebruik als ontbijt:
yoghurt met haver of boekweit met kokos, chiazaad, en een snufje rauwe cacaopoeder en wat fruit dat voorradig is.
Maar ik vraag me af of het chiazaad wel wordt opgenomen.
Ik kan er de hele morgen op teren, maar vergeet nogal eens ’s middags te eten. ik weet wel dat dit niet goed is, maar ja…vergeten…..

 

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.