headershadow

Latest Blogposts

Hooikoorts en 10 tips wat je met voeding kunt doen

Hooikoorts, jouw lijflijn

Hooikoorts, wist je dat 5 tot 20% van de Nederlandse bevolking er last van heeft? En dat hooikoorts aan het uitgroeien is tot volksziekte nummer één? Je zult maar last hebben van deze vervelende aandoening die je leven echt kan verzieken. Daarom vertel ik je in dit blog wat hooikoorts precies is en ik geef je tips wat je er zelf aan kunt doen om de klachten te verminderen.  

Wat is hooikoorts?

Anders dan de naam doet vermoeden heeft hooikoorts niets te maken met hooi en ook niet met koorts. Het is een allergische reactie op pollen, de stuifmeelkorrels van bomen en planten. Wanneer je deze pollen inademt, gaat bij mensen die hier allergisch voor zijn, het lichaam meer histamine produceren. Hierdoor kunnen je huid, neus, keel en longen gaan irriteren. Mensen met hooikoorts krijgen een lopende neus, tranende ogen, jeuk in de neus of in het dak van de mond. Je gaat niezen, er komen wallen onder de ogen, je smaak vermindert of je keel zwelt op waardoor je het benauwd kunt krijgen. Je kunt slechter gaan slapen, je astma kan verergeren en je kunt er zelfs oorontsteking van krijgen. Maar koorts krijg je er niet van.

Verkouden of toch hooikoorts?

Sommige mensen verwarren een verkoudheid met hooikoorts omdat je van allebei slijm in je neus krijgt. Bij hooikoorts blijft het slijm in je neus echter altijd waterig, terwijl bij een verkoudheid het slijm dikker wordt. Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, die je ongeveer 1 tot 3 dagen na de infectie krijgt. Een verkoudheid duurt een kleine week. Hooikoorts krijg je direct na het contact met de pollen en kan enkele maanden duren, afhankelijk van het soort pollen waar je allergisch voor bent. In het vroege voorjaar, van april tot juni, zijn er veel boompollen in de lucht, met name van de hazelaar (al vanaf februari mogelijk). Vanaf eind mei komen daar de graspollen bij en tot de herfst kun je last krijgen van kruidenpollen van bijvoorbeeld zuring, brandnetel en weegbree. Als je allergisch bent voor al deze soorten pollen dan kun je pas in de winter weer opgelucht ademhalen.

Gefeliciteerd! Je bent 40+!

Meestal is het voor je 24ste levensjaar al wel duidelijk of je last hebt van hooikoorts. Ben je de 40 gepasseerd en heb je nog geen hooikoorts, dan kun je er wel van uitgaan dat je het ook niet meer krijgt. Er wordt gezegd dat de aandoening erfelijk is, dat betekent dat je dus meer kans hebt op hooikoorts als het al in de familie voorkomt. Sommige mensen denken dat hooikoorts te maken heeft met een té schoon leven. Ons immuunsysteem zou zwakker worden als we minder te maken hebben met bacteriën en viezigheid. Daardoor kun je sneller een allergie ontwikkelen. Als je opgroeit op een boerderij tussen de dieren en veel soorten pollen dan zou je meer weerstand kunnen opbouwen.

Wat heeft invloed op hooikoorts?

Ik ben ervan overtuigd dat bepaalde elementen in je leven invloed hebben op je gevoeligheid voor hooikoorts. Hieronder lees je welke elementen dat volgens mij zijn:

  • Te veel gebruik van penicilline kan je darmflora verstoren. Hierdoor kan gevoeligheid voor hooikoorts ontstaan.
  • Wanneer baby’s met de keizersnede ter wereld komen missen ze de belangrijke bacteriën uit het geboortekanaal waardoor ze minder weerstand zouden kunnen hebben.
  • In moedermelk zitten belangrijke antistoffen die niet nagemaakt kunnen worden. Daarom is het belangrijk om je baby moedermelk te geven als dat kan.
  • Probeer ziektes zelf ‘uit te zieken’. Je immuunsysteem wordt dan geactiveerd waardoor je lichaam beter bestand wordt door invloeden van buitenaf.
  • Gluten zijn heel gezond, maar ze kunnen in sommige gevallen ontstekingen in de darmen veroorzaken. Hierdoor kan een lekkende darm ontstaan. Als hooikoortspatiënt kun je eens proberen of jij ze moet vermijden.
  • Fijnstof in de lucht kan een extra trigger zijn voor hooikoorts.
  • Stress heeft grote invloed op je weerstand.

Pas je levensstijl aan

En nu het belangrijkste; wat kun je zelf aan hooikoorts doen? Je kunt zelf gaan dokteren of naar de huisarts gaan om te testen voor welke pollen je allergisch bent. De huisarts kan je een neusspray of oogdruppels voorschrijven, maar medicijnen hebben vaak vervelende bijwerkingen. Daarbij bestrijden deze middelen de symptomen en pakken ze niet de oorzaak aan. Daarom vraag ik altijd: “Ben je bereid om je levensstijl aan te passen?” Als je dat wilt en kunt, dan geef ik je hieronder een heel aantal tips hoe je dat kan doen. De eerste tips vertellen hoe je contact kunt vermijden met pollen.

  • Installeer anti-pollen horren in je ramen
  • Hou de ramen van je auto en huis zoveel mogelijk gesloten
  • Ga naar buiten als het net geregend heeft. Dan zijn de pollen in de lucht neergeslagen.
  • Gebruik een anti-allergenen stofzuigerzak
  • Kies als vakantiebestemming de zee of de bergen (alles zonder bos)
  • Ga douchen voor het slapengaan om de pollen af te wassen en uit je bed te houden
  • Doe je kleding niet in de slaapkamer uit maar kleed je om in een andere ruimte
  • Een zonnebril kan helpen bij tranende ogen
  • En vaseline smeren aan de binnenkant van je neus kan helpen de pollen ‘buiten’ te houden

Versterk je immuunsysteem

Maar ook bovenstaande tips bestrijden alleen de symptomen. Wat nu als je echt van je hooikoorts af wilt komen? Dan is het belangrijk om je totale immuunsysteem versterken. Dat kun je doen door gezond te eten. Maar hoe doe je dat?

  • Het is bekend dat bepaalde fruitsoorten invloed hebben op vooral de berkenpollenallergie. Doe dus eerst de test bij de huisarts om te bepalen voor welke pollen jij allergisch bent. Daarna kun je proberen of fruit een positieve of negatieve werking heeft op jouw lichaam.
  • Er zijn bepaalde gefermenteerde etenswaren, zoals Franse kaas, die voor hooikoortspatiënten niet goed zijn. Dit kun je uittesten door ze eens een poosje te laten staan.
  • Laat geraffineerde voedingsproducten altijd staan!
  • Allergieën kunnen te maken hebben met een tekort aan vitamine D. Eet veel vette vis, drink zuivel zoals kefir of gebruik een vitamine D supplement.
  • Eet rauwe honing (wel jammer van de suiker en niet in fase 1 van De EetLijn).
  • Een zinktekort kan de oorzaak zijn van een allergie. Eet daarom regelmatig noten, haver en lijnzaad.
  • Eet kurkuma, vers of als poeder. Combineer dit altijd met zwarte peper; hierdoor wordt de kurkuma beter opgenomen in je lichaam. Je kunt het ook als supplement gebruiken
  • Ik ben een groot voorstander van omega-3. Deze stof komt vooral voor in vette vis, maar je kunt moeilijk elke dag vis eten. Zuivere omega-3 is ook in capsulevorm te bestellen. Stuur me een mailtje om te weten te komen welke capsules het beste zijn!
  • Drink elke dag gemberthee. Dit werkt ontgiftend.
  • Gebruik ui en knoflook in je eten. Dit zorgt voor een verbetering van je darmflora.

De Eetlijn

Vind je het lastig om deze tips te integreren in je huidige leefpatroon, dan kun je overwegen De EetLijn te gaan volgen. Met dit programma verbeter je je totale immuunsysteem onder deskundige begeleiding van een coach bij jou in de buurt. Je kunt je ook alvast aanmelden voor de wekelijkse nieuwsbrief en 20 wekelijkse recepten via de link www.jouwlijflijn.nl/ja.

Klik op foto hieronder voor een live uitzending over dit thema:

 

 

 

 

 

Mocht je dit artikel interessant vinden, wil je het dan delen met jouw netwerk door op de social media knoppen te klikken? Zo kunnen óók jóuw “vrienden” hun voordeel halen uit deze informatie. Bedánkt!

handtekening

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Hooikoorts en 10 tips wat je met voeding kunt doen

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.