headershadow

Latest Blogposts

Koud afdouchen, 8 redenen waarom het super gezond is

Een tijd geleden was Wim Hoff, de Iceman, te gast bij RTL Late Night. Ik heb heel geboeid naar hem zitten te luisteren. Uiteraard heb ik mee gedaan met de ademhalingsoefening. Verbijsterend om te ervaren wat dat met je doet. Normaal gesproken kun je je adem nog geen minuut inhouden en na de ademhalingsoefening van Wim Hoff met gemak 2 minuten of zelfs méér. Ook zijn advies om koud af te douchen heeft bij mij persoonlijk héél veel teweeg gebracht.

Koud afdouchen

In veel landen in de wereld is koud afdouchen een gewoonte. In Nederland, waar we allemaal heel erg gericht zijn op comfort, is het absoluut ongewoon om dit te doen, een enkele uitzondering daargelaten. Toen ik Wim jaren geleden op T.V. hoorde adviseren om écht na elke douchebeurt koud af te douchen, ben ik dat metéén gaan doen en heb daarna nooit meer overgeslagen. Het is een vast ritueel geworden. Je wilt niet weten hoe ik de eerste keer onder de douche stond te springen en te jodelen en nog… Toch wegen alle gezondheidsvoordelen ruim op tegen de letter en figuurlijk “koude douche”.

1. Koud water werkt opwekkend

Ik vind zelf het koud afdouchen een heel bijzondere beleving. Het geeft een gewéldige kick. Je krijgt uiteraard een adrenaline stoot maar ook de signalen die naar je hersenen gaan, worden gestimuleerd. Dus niet alléén goed voor je fysieke gezondheid maar ik ervaar zelf een compleet nieuwe energie. Je hoeft maar te kijken naar de mensen die meedoen aan de nieuwjaarsduik, de euforie en het enthousiasme. Het is zeker ook een uitdaging om aan zo’n duik mee te doen maar óók het simpele thuis koud afdouchen is iets wat, zeker in het begin, heel uitdagend is.

Eigenlijk is het iets waar we in vroeger tijden  aan gewend waren; we werden zo vaak blootgesteld aan koude en wisselende temperaturen. Dit noem je thermische lichaamsbeweging. De afwezigheid daarvan kan veroorzaker zijn van het minder goed functioneren van de hersenen omdat het eigenlijk een situatie is die bij ons past en die we zelfs nog steeds “nodig” hebben. Die situatie zorgt namelijk voor het vrijkomen van noradrenaline, dat is een hormoon wat depressie kan verzachten.

2. Koud afdouchen is goed voor de bloedcirculatie

Een koude douche zorgt voor vasoconstrictie, anders genoemd: vaatvernauwing. Doordat de aderen vernauwen, gaat de bloeddruk omhoog, het bloed gaat sneller stromen waardoor er méér bloed door je hart naar je organen gepompt wordt. Dit kan helpen tegen een lage of hoge bloeddruk, spataderen en zelfs tegen aderverkalking. Ook je hersenen worden er blij van want door extra bloedtoevoer functioneren deze beter en ben je zeker ook in grotere staat van alertheid.

3. Het verbetert je lichamelijke prestaties

Waarschijnlijk ervaar je het zelf regelmatig dat je je na het nemen van een warme douche lekker loom voelt. Dat is niet de ideale gesteldheid om veel te presteren, zeker niet op het gebied van sportieve prestaties. Neem je echter na de warme douche een kóude douche, dan zul je tot veel meer in staat zijn en zullen o.a. sporters veel beter presteren. Daar zijn meerdere onderzoeken naar gedaan. Zelfs een koude plens water kan al zorgen voor sneller herstel van spieren. Daarom is het belangrijk voor atleten om metéén na de training koud te douchen. Lees hier voor méér informatie.

4. Verbetering immuunsysteem

Als je lichaam blootgesteld wordt aan lage temperaturen, gaat je lichaam zichzelf automatisch opwarmen omdat je lichaamstemperatuur gelijk moet blijven. Daardoor wordt het immuunsysteem geprikkeld. Dat werkt eigenlijk hetzelfde als bij een wondje als je valt. Het lichaam ervaart dan een mini beetje stress, de wond moet helen dus het immuunsysteem wordt aan het werk gezet. Met koud afdouchen is nét zo. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit gebleken is dat mensen die regelmatig koud afdouchen, minder gevoelig zijn voor griep en verkoudheden. Die ervaring heb ik zelf ook want ik kan me de dag niet heugen dat ik van de griep op bed geleden hebt. Ook met zakdoeken ben ik praktisch onbekend.

5. Het is goed voor je haar en huid

Heb je wel eens een  half uur in een warm bad gelegen? Als je er uit komt, ben je nét zo’n verrimpeld appeltje. Koud water zorgt er voor dat je huid niet zo rimpelig aanvoelt als bij het gebruik van warm water. Het trekt je huid zelfs strak en je huid zal steviger aanvoelen.  Daardoor is het ook een probaat middel tegen cellulitis.

6. Het zorgt niet alléén voor lichamelijke kracht maar óók geestelijk veerkracht

IJskoud afdouchen is namelijk niet iets wat je zomaar even doet. Je moet het écht willen en je hebt er dus behoorlijk wat wilskracht voor nodig om het te doen en te blíjven doen. Hoe méér jouw lichaam stressfactoren ervaart, hoe meer het bestand is voor  later voorkomende stress. Je hardt je lichaam door het te laten wennen aan het regelmatige ongemak van koud afdouchen. Het is een goeie start van de dag. Je moet het wél leren; Je kunt de warme kraan langzaam terugdraaien en de koude kraan langzaam verder open zetten. Zelf gooi ik liever in één keer de hele koude waterval open. Je kunt het wél opbouwen door eerst een paar seconden, gewoon voor het schrikeffect en de verfrissing, en van lieverlee de tijd uitbreiden. Als je langere tijd koud doucht, wordt je witte vet omgezet in bruin vet. Meer informatie bij het kopje afvallen.

7. Afvallen en metabolisme

Het regelmatig nemen van een (ijs)koude douche, kan op den duur zorgen voor een gezonder gewicht. Je hebt vast wel eens gehoord van wit vet en bruin vet. Baby’s worden geboren met bruin vet om de simpele reden dat zij niet zelf een dekentje over zich heen kunnen trekken en zichzelf dus niet kunnen warmhouden. Naarmate we ouder worden, wordt het bruine (gezonde) vet omgezet in wit (ongezond) vet. Bruine vetcellen hebben een stofwisseling en verbruiken dus energie. Witte vetcellen niet; die zijn dood. Koud douchen kan op lange termijn zorgen voor gewichtsverlies. Dit komt doordat bruin vet wordt aangemaakt bij blootstelling aan lage temperaturen. Als je minder witte vetcellen hebt en méér bruine, is er verbranding van glucose wat bestaat uit opgeslagen wit vet en calorieën. Door dit proces zal je dus op de lange termijn afvallen. Een toename van bruin vet en een goede bloedcirculatie zorgen voor een verhoogde stofwisseling zodat alle chemische processen in je lichaam sneller worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het herstel van spiercellen na het sporten. Deze efficiëntie zorgt namelijk voor een fitter lichaam. Er zijn zelfs topsporters die vlak na elke inspanning een koud bad nemen.

8. Lymfesysteem

Het lymfesysteem, wat in elk lichaam aanwezig is, heeft een functie bij het afvoeren van afvalstoffen in de cellen en beschermt je daardoor tegen ziektes.  De beweging in de lymfevaten ontstaat pas als spieren zich samentrekken. Koud afdouchen zorgt voor samentrekking van de spieren, méér beweging in de lymfevaten en daardoor een betere afvoer van de afvalstoffen.

Koud kunstje
Wil je méér lezen over koud afdouchen en/of ademhalingstechnieken van Wim Hof?
Onlangs verscheen zijn boek: “Een koud kunstje”.
Je kunt dat boek zelf bestellen.
Klik op het boek om het snel in huis te hebben.

 

Mocht je dit artikel interessant vinden, wil je het dan delen met jouw netwerk door op de social media knoppen te klikken? Zo kunnen óók jóuw “vrienden” hun voordeel halen uit deze informatie. Bedánkt!

handtekening

 

 

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

37 reacties op “Koud afdouchen, 8 redenen waarom het super gezond is


Comment author said

Door Donna op 18 mei 2015 om 18:58

Hoi Nettie,
ik douche al meer dan een half jaar iedere morgen koud af. Ik vind het heerlijk en ik voel mij er veel beter bij. \in de winter is het natuurlijk weleens een overwinning maar even doorbijten. De sauna is ook een favoriet tijdsverdrijf van mij en dan moet je ook altijd koud afdouchen.
Dus ik ben het helemaal met je eens en blijf dit gewoon lekker doorzetten.
Fijne dag.

 

Comment author said

Door Nettie op 30 mei 2015 om 18:47

Heel goed hoor Donna, volhouden. Ik moet ook altijd even doorbijten maar heb het er graag voor over. De energie die je er van krijgt……héérlijk!!!

 

Comment author said

Door Arlette op 30 mei 2015 om 18:43

Hoi Nette, nadat ik je artikel gelezen heb ben ik er weer mee begonnen. Het is weer wennen en soms denk ik, ik doe het niet maar doe het dan toch! En het bevalt goed. Groetjes Arlette

 

Comment author said

Door Nettie op 30 mei 2015 om 18:47

Hoi Arlette, bedankt voor je reactie. Ik moet me ook nog steeds iedere keer verdapperen hoor, om die koude kraan open te draaien. Het zal nóóit écht wennen maar ik wil ook nooit meer de energie missen die ik krijg van zo’n koude douche. Volhouden hoor, het is goed voor je!

 

Comment author said

Door WIm op 11 juni 2015 om 09:27

Goed verhaal, Nettie. Duidelijk, overzichtelijk, praktisch. Ik ben oprecht trots op je.

Wim Esser

 

Comment author said

Door Nettie op 11 juni 2015 om 09:38

Wow…Wim, leuk!!! Bedánkt voor je reactie! Gaaf!!!

 

Comment author said

Door Rita op 11 juni 2015 om 16:36

interessante info maar ik ben er nog niet aan toe. Ik neem wel een lauwe douche. Als ik met vakantie ben in Spanje neem ik wel een koude douche om af te koelen. Het es wel bibberen

 

Comment author said

Door Nettie op 11 juni 2015 om 16:56

Klopt hoor Rita, het is écht even doorbijten; als je eenmaal de energie ervaren hebt, wil je nooit meer missen. Alles op zijn tijd.

 

Comment author said

Door berthe op 20 juli 2015 om 15:59

Heb altijd tot in november , elke ochtend in ons echt zeer koude zwembad een duik genomen voor ik naar het werk ging. Toen er zwembad meer was heb ik een ton gekocht en mij elke ochtend daarin gedompeld.
Met een tussenpozen ben ik weer begonnen door elke avond en ochtend een koud bad te nemen.
kan bijna niet meer zonder.
voel me zo heerlijk er na.
en al het bovenstaande klopt
Dus bij deze sluit ik mij aan dat het echt gezond is.

 

Comment author said

Door Nettie op 27 januari 2016 om 21:47

Keep up the good work Berthe! En geniet er van!

 

Comment author said

Door Jan op 13 december 2015 om 21:13

Hallo Netty, Ik sta elke ochtend onder de koude douche, niet eerst warm, en daar voel ik me beter bij. ben minder verkouden en voel me niet kouelijk. Mijn vrouw staat me helaas niet toe om mee te doen aan de nieuwjaarsduik, anders had ik het al gedaan.
Groet, Jan

 

Comment author said

Door Nettie op 14 december 2015 om 12:22

Wat goed Jan, dat je er zo’n baat bij hebt. En ieder doet het op zijn/haar eigen manier. Eerst warm en daarna koud of alléén maar koud. Is allemaal goed. Nu je vrouw nog zien te overtuigen dat die Nieuwjaarsduik helemaal niet verkeerd is… Succes ermee! :-).Leuk, je reactie. Bedankt. Een fijne tijd gewenst.

 

Comment author said

Door Rita op 4 januari 2016 om 22:28

Nette,
Mooi om te lezen want ik ben er net weer mee begonnen om koud af te douchen en merk als ik het niet doe dan mis ik het.
Een hele tijd koud afgedouchd en dan lukt het even niet maar nu is het weer goed en lekker.
Het is goed opstarten van de dag en geeft meer energie.
Gr.Rita

 

Comment author said

Door Nettie op 5 januari 2016 om 00:23

Als je het eenmaal gewend bent, kun je niet meer zónder Rita, is mijn ervaring tenminste….Fijn dat je er van geniet. Het geeft idd een hele bak met energie.

 

Comment author said

Door 's avonds dan? op 6 januari 2016 om 22:04

Ik douche altijd voor het slapen gaan. Is het dan ook goed? Kom ik dan nog in slaap?

 

Comment author said

Door Nettie op 8 januari 2016 om 12:38

Dat is een goeie vraag. Ik hoorde pas van een cliënte die het ook deed voor het slapen gaan en zij sliep er perfect op. Ik wordt er energiek van maar douche altijd ’s morgens. Ik zou zeggen: Probeer het eens uit en laat het gerust weten. Okay?

 

Comment author said

Door Adriana op 7 januari 2016 om 13:46

Ik vraag me af hoe lang je het beste koud kan na douchen voor het echt de voordelen/ gezondheidseffecten geeft die je benoemd.

 

Comment author said

Door Nettie op 8 januari 2016 om 12:38

Een aantal minuten zeker Adriana. Het schrikeffect van een paar seconden is al voldoende voor een betere ademhaling en bloeddoostroming. Wil je echt je metabolisme verbeteren, dan is het belangrijk om het minimaal een minuut vol te houden en op te bouwen naar meerdere minuten. Je hebt nl. in je lichaam ook wit vet en bruin vet. Als je het koud afdouchen langer kunt volhouden, tot je het echt tot op je botten voelt, dan wordt er ook wit vet afgebroken. Dat is wel een lang proces en moet gecombineerd worden met meer bewegen en gezonde voeding.

 

Comment author said

Door Philine op 20 januari 2016 om 19:16

Brrr, een paar minuten vind ik toch heel lang hoor. Heb je toevallig een schema hoe je dit het best opbouwt?

 

Comment author said

Door Nettie op 27 januari 2016 om 21:48

Ik heb niet echt een schema maar ga als volgt te werk: Ik douche eerst lekker warm (én lang… hihi…) Dan draai ik de koude kraan helemaal open en begin bij de polsen en langs de armen richting mijn romp. Dan de voeten langs de benen omhoog. Dan mijn buik, mijn rug en uiteindelijk mijn hoofd en dan blijf ik nog een poosje helemaal onder de regendouche staan tot ik door en door koud ben en de energie voel stromen. Succes ermee.

 

Comment author said

Door Petra op 7 januari 2016 om 15:02

Na het lezen van het boek “de verademing” van Bram Bakker en Koen de Jong ben ik (56) elke ochtend koud gaan douchen en de ademhalingsoefeningen gaan beheersen en dat went heel snel en het bevalt goed. Elke ochtend lekkerfris. Helaas heeft het koud douchen nog geen positief effect op mijn overgangsklachten (opvliegers en ’s nachts transpireren en slapeloosheid).

 

Comment author said

Door Nettie op 8 januari 2016 om 12:42

Hoi Petra, toen ik je antwoord las, moest ik denken aan een cliënte die afgelopen week begonnen is te eten volgens De EetLijn. Zij ervoer na 1 dag al minder opvliegers, dat is bizar. Dus koud afdouchen in combinatie met een gezond voedingspatroon kan je zeker helpen de opvlieger in ieder geval te verminderen. Met De EetLijn boeken we goede resultaten. Succes ermee.

 

Comment author said

Door Nettie op 8 januari 2016 om 12:27

Wanneer is iets bewijs Martijn? Je hebt misschien wel gelijk hoor maar als ik lees en hoor overal hoeveel mensen zich er écht fitter door voelen….

 

Comment author said

Door George op 8 januari 2016 om 11:46

Wat een dikke onzin. Volgende week is er iemand die het tegenovergestelde beweert en dan lopen we daar weer achteraan.

 

Comment author said

Door Nettie op 8 januari 2016 om 12:25

Zo zal het altijd blijven George. Zoveel heren zoveel wetten… 🙂

 

Comment author said

Door J op 8 januari 2016 om 18:59

Nummer 9: omdat het lekker is 🙂

 

Comment author said

Door Nettie op 10 januari 2016 om 18:25

Zo simpel kan het dus zijn. Geen wetenschappelijke onderbouwing nodig maar er gewóón van genieten! Helemaal top! Ga er vooral mee door! Super. Leuk dat je dit met ons deelt.

 

Comment author said

Door Arjen op 8 januari 2016 om 22:44

Sinds enige tijd douche ik mij ook koud af na het hardlopen. Een geweldige sensatie. M’n benen doe ik extra. Alle vermoeidheid spoelt weg. De huid tintelt heerlijk. Een verrukkelijke weldaad!

 

Comment author said

Door Nettie op 10 januari 2016 om 18:24

Geweldig om te lezen Arjan. Steeds meer mensen hebben er baat bij en genieten er ook van. Keep up the good work! Leuk dat je dit met ons deelt.

 

Comment author said

Door Mies op 9 januari 2016 om 10:53

Ik kan me niet vinden in de stelling dat koud afdouchen voor het lymfesysteem goed zou zijn. Ik lijd namelijk aan lymfoedeem, een aandoening waardoor de afvoer van lymfe ernstig gestoord is. Om te voorkomen dat mijn benen op gaan zwellen, moet ik plotselinge temperatuurverschillen juist zoveel mogelijk vermijden. Mijn advies: raadpleeg als je twijfelt of koud afdouchen wel goed voor je is eerst je huisarts!

 

Comment author said

Door Nettie op 10 januari 2016 om 18:24

Dag Mies, ik denk wel dat er een verschil is tussen goed zijn voor het lymfe systeem en lymfeoedeem. En je hebt een punt om bij twijfel de arts te raadplegen.

 

Comment author said

Door Eddy op 9 januari 2016 om 23:33

Hallo allemaal ik ben al jaren met de Wim hof methode bezig . Ik douce me elke dag koud s’ochtens en s’avonds . En ook zwem ik 2 x per week in het buitenwater. De hele winter door. Krachten die daar bij vrij komen voelen soms als superkrachten. De mens is een interessant opject. We kunnen verschrikkelijk veel . Meer als we denken . Maar we zijn met z’n allen veraardst . We zijn kwijt wat we hadden. En ik heb gevonden wat ik zocht. Kracht door de kou. Er worden door het hele land workshops gegeven en de groepen die het interesseert worden steeds groter. De workshop leert men ontstressen goed ademhalen en natuurlijk goede omgang krijgen met de kou. Mijn broertje en ik zijn net een maand geleden terug uit IJsland daar hebben we de wens vervult van Marc Bos oprichter van Ijs4live / inspire to live.
We hebben daar 10 min in -0Graden water gezeten ,10km hardlopen in kortebroek en 16 km fietsen in kortebroek dit in -6 gevoel -10 windkracht 6 en in een sneeuwstorm. Dit alles hebben we gedaan om diep te gaan voor mensen met kanker. En geld bij elkaar verzamelen om bruggen te slaan tussen reguliere genezing en alternatieve genezing (Wim hofmethode) . Dit was in het kort mijn verhaal. Veel geluk en liefde in 2016. Eddy

 

Comment author said

Door Nettie op 10 januari 2016 om 18:20

Dag Eddy, ik was zwáár onder de indruk van jouw verhaal. Wim Hof doet heel goed baanbrekend werk en wat super dat hij ambassadeurs heeft zoals jou en je broertje. Echt diep respect en fijn dat je er zoveel baat bij hebt. Ik ben al een heel eind maar als ik dit lees, heb ik nog een weg te gaan. Bedankt dat je het wilde delen. Mocht je iemand hebben die mensen met voeding ondersteunt, ik sta altijd open voor samenwerking. Neem eens een kijkje bij http://www.deeetlijn.nl. We boeken bizarre resultaten en dat gun je iedereen. Fijn dat jullie zoveel doen voor een goed doel ook. Dat verdient heel veel respect!

 

Comment author said

Door inkie op 16 januari 2016 om 17:44

Ik lees steeds koud nadouchen, betekent dat ook met je hoofd onder de koude douche of alleen je lichaam?

 

Comment author said

Door Nettie op 27 januari 2016 om 21:46

Ik doe het zelf altijd mét hoofd en al. Ik begin bij de polsen en langs de armen richting mijn romp. Dan de voeten langs de benen omhoog. Dan mijn buik, mijn rug en uiteindelijk mijn hoofd en dan blijf ik nog een poosje helemaal onder de regendouche staan tot ik door en door koud ben en de energie voel stromen. Succes ermee.

 

Comment author said

Door Thomas op 26 november 2017 om 19:30

Hoi! Vraagje, ik ben pas begonnen met koud afdouchen. Is er een bepaalde hoeveelheid seconden/minuten die je onder de koude douche moet staan, om de bovenstaande genoemde punten het best te laten werken? Of maar voor zo’n halve minuut (zoals ik doe).

Groetjes

 

Plaats een reactie


*