headershadow

Latest Blogposts

Kun je dik worden van het kijken naar taartjes alléén al???

dik worden, taartjes,

“Dik worden van het kijken naar taartjes alléén al, is dat mogelijk? Jazeker!” Als ik deze woorden uitspreek tijdens een lezing,  krijg ik steevast een zucht van verlichting te horen van mijn publiek. “Zie je wel, dáár ligt het aan…!” Hilariteit alom. Mijn reactie: “Het is het níet alléén, maar het speelt zéker een rol. En niet alléén het kijken naar taartjes, zelfs het dénken er aan kan je al het water in de mond laten lopen met alle gevolgen van dien”.

Dik worden van het kijken naar taartjes alléén al

Komt het jou bekend voor? Dat je denkt dik te worden van water en het kijken naar taartjes alléén al? We lachen er wel om want hoe kun je nou dikker worden door het KIJKEN naar eten??? Het Duitse Max Planck instituut heeft een publicatie gedaan op de website Foodlog; daaruit blijkt dat je wel degelijk kunt aankomen door het kijken naar lekker eten! Er is een onderzoek gedaan onder een groep jonge gezonde mannen. Er werd gekeken of de mannen aangezet konden worden tot eten door externe prikkels. Normaal ga je eten als je honger hebt, dat is een interne prikkel, maar tijdens het onderzoek bleek dus dat je ook door externe prikkels aangezet kon worden tot eten. De interne prikkel, honger, wordt trouwens ook vaak beïnvloed. Bedenk maar eens wat er gebeurt als je ziet dat het bijv. 12 uur is, dat je  dan op slag trek kunt krijgen; het is zgn. etenstijd en je lichaam dénkt dat het honger heeft.

horloge oertijd

We gaan even terug naar vroegere tijden. Denk je nou écht dat ze een paar duizend jaar geleden een horloge hadden en konden zien dat het etenstijd was? En dan nog…als ze trek kregen, ook al was het exact om 12.00 uur, dan nóg moesten ze eerst op jacht, bijv. een mammoet doden, om aan eten te komen.

Maar even terug naar de externe prikkels; dat waren plaatjes van lekkernijen. Tegelijkertijd met de prikkels werden de bloedwaardes van de mannen gemeten op diverse hormonen: grehline, leptine en insuline. Laten we die eens nader bekijken.

Grehline

  • Dit is een hormoon wat de voedselinname stimuleert en wat de lichamelijke processen stimuleert die betrokken zijn bij onze vetverbranding.
  • Er veranderen dus dingen in je lichaam door het kijken naar lekker eten, het stimuleert je eetlust waardoor je vaak meer gaat eten.

Leptine

  • Dit wordt ook wel het honger hormoon genoemd; het is het hormoon wat invloed heeft op de manier hoe wij honger beleven.
  • Bij een tekort zal het lichaam zuinig omgaan met energie want wanneer mensen aan een dieet doen, gaan ze minder te eten waardoor hun vetcellen opgeslagen energie verliezen; dan vermindert de productie van het hormoon leptine en begint het lichaam ‘zuinig’ te doen.
  • Wanneer te weinig leptine wordt gemaakt, gaat het lichaam dus extra zuinig aan doen met opgeslagen vet. Als het lichaam zo zuinig doet, is afvallen niet mogelijk.
  • Het aanmaken van het hormoon is de manier waarop de vetcellen de hersenen vertellen dat het lichaam genoeg energie heeft opgeslagen en dat de persoon in feite vol is.
  • De aanwezigheid van te veel leptine is gekoppeld aan zwaarlijvigheid; wanneer er teveel leptine in het bloed is, neemt leptine gevoeligheid af en het resultaat is een verhoogde eetlust evenals een verminderde spijsvertering.

Insuline

  • Ook dit is een hormoon wat belangrijk is als je af wilt vallen; teveel of te weinig kan leiden tot overgewicht en maakt het onmogelijk om af te vallen.
  • Mensen eten vaak, zelfs tijdens een afvalpoging, teveel suikers en zetmelen waardoor ze hoge insuline spiegels houden.
  • Verder hebben we te maken met een soort van geheugen: Als we kijken naar taartjes, dénken de hersenen: “O, ik zie suiker, in no time zal de bloedsuikerspiegel stijgen doordat er suiker binnenkomt en de alvleesklier gaat als een speer extra insuline aanmaken. Maar…en nu komt de grap… er kómt geen suiker binnen want we “kéken alléén maar naar”.
  • Als dit vaak gebeurt, wordt er té vaak té veel insuline aangemaakt en kunnen er 2 dingen gebeuren:
    • De cellen kunnen insuline resistent worden doordat de insuline receptoren het niet meer trekken.
    • De alvleesklier kan het bijltje er bij neergooien omdat hij te vaak en te hard heeft moeten werken.
    • Dit kan leiden tot insuline resistentie.
  • Hoge insuline spiegels betekenen dat het lichaam zoveel mogelijk energie gaat opslaan.

De combinatie van hoge insuline en lage leptine spiegels.

Niets is erger voor mensen die willen afvallen dan de combinatie van te hoge insuline en te lage leptine spiegels. In deze situatie gaat het lichaam vanwege de insuline zoveel mogelijk energie opslaan. Tegelijkertijd doet het lichaam extra zuinig met de energie dat het in de vetcellen opslaat. Om af te vallen moeten de hormoonspiegels worden omgedraaid. Deze hormonen zijn heel dus belangrijk bij het reguleren van de hoeveelheden voedsel die we tot ons zullen nemen. Mensen die serieus willen afvallen kunnen er veel aan hebben om goed na te denken, erover te lezen en aandacht besteden aan hun hormonen. Door leptine en insuline onder controle te krijgen is gezond afvallen gemakkelijk! Wanneer de hormonen niet onder controle zijn, is afvallen vrijwel onmogelijk.

Voedingsmiddelen rijk aan leptine

Het hormoon leptine kan niet “gegeten” worden omdat het niet verwerkt kan worden in de darmen. Voeding waar dus veel leptine in zit, heeft geen invloed op gewichtsverlies, óf toename, of onbedwingbare trek. Het lichaam is niet in staat de leptine te absorberen. Er zijn zijn wél voedingsmiddelen die de gevoeligheid voor leptine verhogen of verlagen. Voedingsmiddelen die leptine signalen de hersenen helpen bereiken, vertellen de hersenen om het eetlust af te sluiten en te beginnen met het verbranden van vet. Het resultaat is dat er minder honger is, wat kan leiden tot gewichtsverlies.

De EetLijn om leptine gevoeligheid te herstellen

Het gezondheidsprogramma De EetLijn, waarbij we onder meer vezelrijke bladgroentes gebruiken en de juiste vetten, is bij uitstek geschikt om:

  • De leptine gevoeligheid weer te herstellen
  • Om de suikerverslaving in 3 dagen tijd onder controle te krijgen
  • Om de balans tussen leptine en insuline te herstellen
  • Waardoor je weer een gezond gewicht kunt bereiken
  • Meer energie te krijgen
  • Geen honger te ervaren

Dus…kijken naar taartjes? Zou het dan tóch kunnen? Hoe dan ook, mijn advies is en blijft: Blijf weg van etalages met lekkere dingen, het brengt je niet alléén onnodig in verleiding maar zorgt er ook voor dat de balans in je hormonen verstoord kan worden. En als er reclame is op t.v., loop de kamer uit om een pot thee te zetten en probeer je af te sluiten van alles wat je zoete trek weer kan stimuleren. Laat je niet gek maken!

Mocht je dit artikel interessant vinden, wil je het dan delen met jouw netwerk door op de social media knoppen te klikken? Zo kunnen óók jóuw “vrienden” hun voordeel halen uit deze informatie. Bedánkt!

handtekening

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Kun je dik worden van het kijken naar taartjes alléén al???

Plaats een reactie


*