headershadow

Latest Blogposts

Lijnzaad, wel of niet vaak op het menu?

lijnzaad, jouw lijflijn

Ik kreeg de laatste tijd regelmatig de vraag of lijnzaad nou gezond was of niet. Wat de voordelen waren en of je er ook teveel van kon nemen? En welke vorm dan het beste was? Allemaal vragen die rijzen als het gaat om een product wat een fantastische effect kan geven op de hormoonhuishouding van de vrouw. Maar…….neem je er teveel van, dan kan het een schadelijk effect geven.

Teveel?

Op zich niet vreemd toch dat teveel niet goed voor je zou zijn? Alles waar ‘te’ voor staat, is niet okay. Ik roep altijd dat het gaat om afwisseling en balans. Of het nou gaat om vis, kip of vlees, groente, fruit of wat dan ook. Wat vaak gebeurt als je ontdekt dat een bepaald voedingsmiddel extreem gezond zou zijn, dan ga je er opeens veel te veel van nemen. Maar zoals zo vaak kan ook voeding voor- en nadelen hebben. Daarom is variatie zo belangrijk en zéker als het gaat om zaden en pitten; hoe meer variatie hoe beter. Ik ga je vandaag uitleggen wat de voordelen zijn van lijnzaad, in welke vorm je het beste kunt kopen/eten en waarom je het tóch niet te vaak of te veel op het menu zou moeten zetten.

Lijnzaad, waar komt het vandaan?

Lijnzaadjes zijn de zaadjes van de vlasplant die je vast en zeker kent van het linnen wat o.a. voor kleding gebruikt wordt. Ik weet nog goed dat ik als kind heel graag hielp bij mijn vader op de boerderij als het lijnzaad gedorsen werd. Hánden vol lijnzaad heb ik gegeten. Heerlijk vond ik het. Het is ook in deze tijd een heel veel gebruikt voedingsmiddel wat te koop is in een hele of gemalen vorm. Je kunt het zelfs verkrijgen in de vorm van olie.

Welke vorm kun je het beste nemen?

Ik koop zelf lijnzaad altijd in de hele vorm. Koop je het in de gebroken vorm, dan kan het heel snel oxideren, noem het maar bederven. Je ruikt en proeft dat nauwelijks maar als het geoxideerd is, bevat het veel vrije radicalen. Ik noem dat altijd de terroristen die je lichaam schade kunnen doen. Je kunt dan wel weer antioxidanten gaan eten, die de vrije radicalen tegen kunnen werken, maar beter is het om die vrije radicalen te voorkomen. Koop het lijnzaad dus in de hele vorm en maal het zelf. Je kunt ook een vijzel en stamper gebruiken. Dat is eigenlijk nog beter. Als je het maalt en je maalt het helemaal fijn, dan is

  • a. de bite er af
  • b. kan er fytinezuur vrijkomen wat de opname van voedingsstoffen in je darmkanaal kan verhinderen.

Met een vijzel en stamper heb je daar geen last van maar dat is weer heel bewerkelijk. Ik maal het dus zelf altijd maar heel even. Zodat de zaadjes nét kapot zijn maar niet helemaal fijn gemalen. Ik maal altijd de hoeveelheid die ik in een paar dagen opeet. Ga je het lijnzaad heel gebruiken, dan heb je er totaal geen profijt van omdat je lichaam het hele lijnzaad niet kan verteren. De zaadjes zullen onverteerd je lichaam verlaten en de prachtige gezondheidsbevorderende eigenschappen verdwijnen met het zaadje in de w.c. Eeuwig zonde!

De voordelen:

  • Lijnzaad is een prachtige bron van vezels die een goede stoelgang kunnen bevorderen. Heb je last van een trage stoelgang? Neem 1 à 2 el. gebroken lijnzaad, doe dat in een blender met 200 ml zelfgemaakte kefir, een beetje hazelnootolie of olijfolie, een paar druppeltjes vloeibaar Stevia extract en evtl. een beetje oploskoffie. Deze combinatie zorgt voor de perfecte stoelgang.
  • Tevens is het een plantaardige vorm van Omega 3. Die zijn er niet zoveel. Normaal kom je aan je omega 3 door het eten van o.a. vis. Maar een vegetariër of veganist moet op een andere manier aan de omega 3 komen en kan daar het lijnzaad voor gebruiken. Weet wél dat een plantaardige omega 3 beter wordt opgenomen als die vergezeld gaat van een dierlijke omega 3.
    • De omega 3 vetzuren hebben door hun ontstekingsremmende werking een positief effect op hart en bloedvaten.
    • Dit kan o.a. een positief effect hebben bij een verhoogde bloeddruk. Dit effect is bijna vergelijkbaar met dat van bloeddrukverlagende medicatie.
  • Het product voorkomt schommelingen in de bloedsuikerspiegel door de vezels.
  • Daarnaast is goed voor huid, haar en nagels en houd de huid elastisch waardoor rimpels minder kans krijgen.
  • En tenslotte heeft het een positief effect op je hormoonhuishouding.

Nadelen:

  • Het nadeel van lijnzaad is dat het cyanogenen bevat die in het lichaam omgezet kunnen worden in de gifstof cyanide. Een hoge dosis daarvan kan de ademhaling belemmeren en zelfs een hartstilstand veroorzaken. Nou zal dit echt niet gebeuren bij 1 of 2 eetlepels per dag maar ga niet overdrijven met teveel lijnzaad. Ook als je het maalt: Hoe fijner je het maalt, des te meer kans dat je lichaam de schadelijke verbindingen kan opnemen. Dus: Héél kopen en zelf kneuzen of grof malen.
  • Lijnzaad bevat ook fytinezuur. Dit is een anti nutriënt, dat betekent dat het de opname van voedingsstoffen in de darm verhindert. Fytinezuur komt o.a. ook voor in brood en andere graanproducten. Mensen die veel brood eten en ook nog eens regelmatig lijnzaad, (para)noten en veel koffie drinken, krijgen teveel fytinezuur binnen, terwijl het wel een stof is die we nodig hebben. Maar ook hier geldt weer: balans balans balans.

Hoe gebruik je lijnzaad?

Lijnzaad is heel veelzijdig te gebruiken, o.a. voor smoothies, om crackers mee te maken. Je kunt het door je yoghurt of kwark doen en over de salade. Ik heb in mijn webwinkel broodbakmixen waar ze in voorkomen. Eigenlijk zijn de mogelijkheden te uitgebreid om op te noemen. Juist daarom toch steeds uitkijken dat je niet over doseert en er op een gezonde manier bewust en met mate van geniet.

Vind je dat anderen op de hoogte moeten zijn van deze informatie? Zou je het artikel willen delen via de social media knoppen hieronder?

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Lijnzaad, wel of niet vaak op het menu?

Plaats een reactie


*