headershadow

Latest Blogposts

Melk, 3 redenen waarom je het beter niet te veel kunt drinken.

melk hart, jouwlijflijn

Melk, nog niet zo lang geleden heb ik  daarover een artikel gepubliceerd met de titel: Melk, is het nou gezond of niet? Het ging toen vooral over de mogelijke gevolgen van lactose, melksuiker, die in de melk zit. Maar er zijn méér redenen waarom je melkgebruik echt zou moeten beperken of vermijden, o.a. de onverteerbare eiwitten die er in zitten en het feit dat melk botontkalking bevordert. 

Melk, de veroorzaker van astma, diabetes type 1 en hart- en vaatziekten???

In mijn praktijk word ik regelmatig geconsulteerd door mensen met klachten zoals astma, diabetes type 1 en hart- en vaatziekten. Mensen denken heel vaak dat het om erfelijke aangelegenheden gaat maar in de meeste gevallen is de leefstijl een grotere factor dan dat het aangeboren zou zijn. In veel gevallen kan het gebruik van melk een rol spelen. En de meeste mensen hebben niet eens in de gaten dat melk de boosdoener zou kunnen zijn. En naast deze 3 klachten zijn er nog veel meer ongemakken die kunnen ontstaan door het gebruik van melk. Ik kan zo 3 redenen opnoemen waarom je melk beter zou kunnen vermijden.

1. Lactose

De eerste reden waarom je beter geen melk zou kunnen gebruiken is de lactose, melksuiker, die er in zit. Dat lactose een product is wat we veel beter niet dan wel binnen kunnen krijgen, heb ik al in een eerder blogbericht uitgelegd.

2. Caseïne (melkeiwit)

De tweede reden om melk te beperken is de aanwezigheid van caseïne, oftewel melkeiwit. Niet iedereen is daar gevoelig of allergisch voor. Uit onderzoeken is gebleken dat plm. 50% van de schoolgaande kinderen niet goed reageert op de caseïne in de melk. Caseïne is een belangrijk bestanddeel van koemelk (80%) en kan bij intolerantie of allergie of gevoeligheid allerlei klachten veroorzaken. Caseïne is er in diverse hoedanigheden. Je hebt grote eiwitmoleculen en kleine. Hoe groter de eiwitmoleculen in melk, hoe moeilijker ze te verteren zijn. Het lichaam denkt dan dat de (onverteerde) eiwitten lichaamsvreemde stoffen zijn en gaat afweerstoffen aanmaken, zoals o.a. histamine. Dat kan weer bepaalde klachten veroorzaken zoals

  • Darmproblemen
  • Luchtwegproblemen
  • Gezwollen lippen, mond, tong, keel
  • Huiduitslag  en jeuk

Geïrriteerde darmen

De allergieën zoals hierboven omschreven, worden veroorzaakt door een type caseïne dat veel voorkomt in koemelk. Dat noemen ze met een moeilijk woord ook wel de A1 bèta caseïne.  Die soort caseïne is er niet altijd geweest. Vroeger, duizenden jaren geleden, had je een bepaald type koe, o.a. Jersey of Guernsey koeien. Die hadden een ander type caseïne, de A2 caseïne, wat ook in moedermelk voorkomt. Maar door mutaties is dat allemaal veranderd. Baby’s zijn heel erg gevoelig voor de A1 bèta caseïne omdat de jonge darmpjes die eiwitten niet kunnen verteren. Schapen- en geitenmelk bevat de kleinere eiwitten, A2 caseïne, waardoor het beter te verteren is.

Wat gebeurt er dan met die eiwitten?

De grote moeilijk te verteren eiwitten kunnen gaan gisten en rotten en daardoor kunnen de slijmvliezen van de darmen geïrriteerd raken en zelfs beschadigen. De grotere eiwitmoleculen kunnen daardoor in het bloed terechtkomen en daardoor gaat het lichaam antistoffen aanmaken met de nodige klachten als gevolg. Ook kan caseïne zich omzetten tot een zeer hardnekkig en plakkerig slijm in de luchtwegen, maag of darmen waardoor problemen kunnen ontstaan met de ademhaling. Tevens kan daardoor de opname van voedingsstoffen door de darmen verhinderd worden.

Astma:

Astma kan met name ontstaan en/of verergeren doordat koemelk de vorming van slijm in de luchtwegen bevordert. Ook een piepende ademhaling, benauwdheid en/of kortademigheid kunnen het gevolg zijn. Door het melkgebruik te beperken of te schrappen kan na een jaar geen melk gebruikt te hebben wel zo’n 90% verbetering verwacht worden van de klachten.

Diabetes type 1:

Door wetenschappelijke onderzoeken in de jaren 80 is door dierproeven aangetoond dat caseïne het immuunsysteem van de alvleesklier kan aantasten waardoor diabetes type 1 kan ontstaan. Andersom is bewezen dat mensen met diabetes type 1 meer antilichamen hadden voor A1 beta-caseïne dan proefpersonen die géén last hadden van diabetes type 1. Ook zijn er bewijzen gevonden dat de kans op diabetes type 1 groter was voor kinderen die al voor hun eerste levensjaar voor een deel of geheel koeienmelk te drinken kregen.

Hartziekten:

Er zijn nog geen keiharde bewijzen maar wel studies die aantonen dat problemen aan het hart vaker voorkwamen bij mensen die veel melk dronken en daardoor meer A1 bèta-caseïne binnenkregen, de grote onverteerbare eiwitmoleculen die voorkomen in de ‘moderne’ koeienmelk.

3. Botontkalking

Last but not least: botontkalking. Er is op de Harvard University in Boston een 12 jaar lang durend onderzoek gedaan onder 120.000 vrouwen. Er is aangetoond dat bij vrouwen die dagelijks 2 glazen melk gedronken hadden, 45% méér heupfracturen voorkwamen dan bij vrouwen die géén melk gedronken hadden. Wat daar de mogelijke oorzaken van zouden kunnen zijn:

  • De verstoorde verhouding tussen calcium, magnesium en fosfor.
  • De bijdrage aan een overschot van dierlijk eiwit wat het lichaam kan laten verzuren
  • Het feit dat melk maagzuur bindt

Tip: Alle zure zuivelproducten zoals (Griekse) yoghurt, kwark en karnemelk zijn veel beter.

Vind je dat anderen op de hoogte moeten zijn van deze informatie? Zou je het artikel willen delen via de social media knoppen hieronder?

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

2 reacties op “Melk, 3 redenen waarom je het beter niet te veel kunt drinken.


Comment author said

Door Marjon Bus op 1 mei 2017 om 17:46

Jammer dat je de 4e reden niet benoemd de belasting van het milieu. Snap wel dat je meer op eten bent gericht maar dat is ook een heel belangrijk punt.

 

Comment author said

Door Nettie op 1 mei 2017 om 19:41

Hoi Marjon, je hebt helemaal gelijk hoor. Ook het milieu speelt een rol. Ik had nog wel 10 redenen maar dan werd mijn blog te lang. Ik kom er later nog een keer op terug met een vervolg. Het lijkt wel Peyton Place, een never ending story want er is zoveel te vertellen over melk. Bedankt voor je reactie. Leuk!

 

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.