headershadow

Latest Blogposts

Melk, is het nou wel of niet gezond?

Afgelopen week kreeg ik toevallig tot een paar keer toe de vraag van cliënten waarom ik in het gezondheidsprogramma De EetLijn weinig tot geen melk laat gebruiken. Althans, geen ‘gewone’ koeiemelk. Dat heeft alles te maken met veel voorkomende klachten in deze tijd bij een steeds grotere groep van mensen: Misselijkheid, buikpijn, diarree en nog meer andere vage klachten.

Melk, is het nou wel of niet gezond?

Nederland is echt een melkland. Al vanaf dat ik kind was, hoorde ik niet anders dan: ‘Melk, goed voor u!’ Of: ‘Melk, de witte motor.’ Of je zag beelden van Joris Driepinter langskomen… Melk heeft, mede door deze marketing, altijd een gezond imago gehad maar je kunt je afvragen: Was/is het nou écht zo gezond of waren het meer marketing methodes om ons zoveel mogelijk melk te laten drinken en zo een einde te maken aan de veel te grote melkplas?

Wat zit er in?

In melk zit melksuiker, met een moeilijk woord: Lactose. Die lactose moet verteerd worden en een baby, die in principe gevoed wordt met moedermelk wat ook lactose bevat, is in staat om die lactose te verteren. Dat kan dankzij een enzym waarover een baby beschikt, het enzym lactase. Naarmate we ouder worden, neemt het enzym lactase af. Bij de een meer dan bij de ander. Met als gevolg dat een groot deel van de bevolking, wereldwijd plm. 75%, niet meer goed in staat is om de lactose af te breken; zij zijn lactose intolerant geworden.

Gevolgen

Wat zijn de gevolgen van lactose intolerantie? Om te beginnen gaat de lactose, die niet afgebroken wordt, een slijmlaagje veroorzaken in de dunne darm. Daardoor kunnen we voedingsstoffen veel minder goed opnemen. Voor het lichaam is het niet fijn als stoffen niet goed opgenomen kunnen worden omdat je daardoor tekorten kunt oplopen. Daarna komt de lactose in de dikke darm terecht. De darmbacteriën gaan de lactose vergisten wat kan resulteren in buikpijn, krampen, braken, winderigheid, diarree of verstopping. En op den duur kan het ontstekingen veroorzaken. Er kunnen daardoor als het ware ‘gaten’ in de darmen ontstaan waardoor bepaalde foute stoffen in het bloed terecht kunnen komen.Diut noem je een lekkende darm.  Melk is dus, naast gluten, voor veel mensen één van de veroorzakers van laaggradige ontstekingen, waar ik al vaker over geschreven heb.

Verschijnselen

Het lichaam gaat verschijnselen vertonen die er op wijzen dat je lactose intolerant zou kunnen zijn. Mensen hebben zelf vaak geen idee waardoor de verschijnselen veroorzaakt worden maar als ze bij mij op een intake komen met dergelijke symptomen, dan weet ik vaak al hoe laat het is…. In ieder geval hoog tijd om de lactose zoveel als mogelijk te schrappen.

  • Misselijkheid na het gebruik van melk en melkproducten
  • Acné en/of puistjes
  • Buikpijn en/of een opgeblazen buik
  • Winderigheid
  • Stoelgangproblemen, met name diarree maar ook verstopping
  • Vaak terugkerende voorhoofdsholte ontstekingen of laaggradige ontstekingen

Hoe zit het met geitenmelk?

Ook in geitenmelk zit lactose, alleen van een soort die gemakkelijker te verteren is.  Als jouw lichaam nog een beetje lactase aanmaakt, kun je geitenmelk waarschijnlijk nog wel verdragen. Als bovengenoemde klachten aanhouden, zou het wel eens kunnen zijn dat je zélfs de geitenmelk beter zou kunnen laten staan.

Alternatieven

Wat kun je dan wél gebruiken?

  • Melk kan vervangen worden door amandelmelk.
  • Slagroom kun je vervangen door kokosroom. Je hebt van die blikjes kokosmelk waar een dikke laag vet op zit. Schep het vet er af en roer dat los met een paar druppeltjes zuiver Stevia en je hebt een super vervanger voor slagroom.
  • Je kunt sojayoghurt nemen, die is ook lactosevrij. Neem liefst de biologische van Provamel.
  • Kaas is een melkproduct en kan lactose bevatten. Er zijn een aantal kazen lactosevrij, o.a. Edammer en Goudse kaas. Hoe ouder de kaas hoe minder lactose.
  • De zomer komt er aan en dat betekent voor veel mensen: ‘IJsjestijd’. Veel ijsjes zijn gemaakt van melk en bevatten lactose. Als je bij een Italiaanse ijssalon een ijsje kiest met fruitsmaak, dan heb je grote kans dat ze lactose-vrij zijn. Check het even voor de zekerheid.

griekse yoghurt total 0% vet

Griekse yoghurt

Eén van mijn grootste favorieten is de Griekse yoghurt van Total, 0% vet. Dat is een ware bron van gezonde eiwitten en nagenoeg lactose vrij. Je kunt dat ‘gewoon’ eten maar ook gebruiken om te bakken, smoothies te maken, als vervanger van zure room, eiergerechten, soepen enz. enz. Mogelijkheden te over.

De EetLijn

Het gezondheidsprogramma wat ik in 2015 in de markt gezet heb, De EetLijn, heeft als één van de basiskenmerken dat het lactose arm is. Niet helemaal lactose vrij maar lactose arm. Bovendien wordt in het programma gebruik gemaakt van Kefir. Dat is een perfect product om de darmen te herstellen. Het enzym lactase wordt aangemaakt in de wand van de dunne darm, en hoe beter de conditie van de dunne darm, hoe meer het lichaam in staat is om tóch nog wat lactase aan te maken. Dit is één van de redenen waardoor met het programma fantastische resultaten geboekt worden op het gebied van bovengenoemde klachten. Die verdwijnen vaak in no time als sneeuw voor de zon.

Melk, de witte sloper

Wil je meer informatie over dit thema?  Het boekje hieronder geeft je meer inzicht in de werking van lactose en geeft ook heel veel alternatieven en tips voor als je zonder zuivel wilt ‘leven’. Je kunt het zélf rechtstreeks bestellen door te klikken op de cover. Het zal je heel veel inzicht geven in het fenomeen lactose intolerantie.

Melk de witte sloper

Vond je dit artikel interessant? Deel het gerust met je eigen contacten door de social media knoppen te gebruiken. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

 

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

6 reacties op “Melk, is het nou wel of niet gezond?


Comment author said

Door Sjaan Tinke op 14 juni 2016 om 21:46

Lieve Nettie.
Bedankt voor je leerzame artikelen.
Inderdaad. wij zijn opgevoed met “schoolmelk”net na de oorlog, en met de slogan: melk is goed voor elk.
Nu staat er een pak soja melk in de koelkast, die ik opklop en op de koffie doe.
Ook drink ik tussen de middag karnemelk. Bevat dat ook lactose. ’s Morgens
heerlijke Griekse yoghurt.
Lieve groeten,
Sjaan.

 

Comment author said

Door Nettie op 29 augustus 2016 om 17:59

Hoi Sjaan, sorry, ik zie nu pas je berichtje. Goed bezig hoor. Sojamelk met mate, een keer een beetje om bijv. een cappuccino te maken. Verder is amandelmelk heel goed om bijv. je ontbijt mee te maken. En karnemelk bevat veel minder lactose van ‘gewone’ melk maar is niet 1–% lactosevrij. Maar alle beetjes helpen. Ga lekker door zo!

 

Comment author said

Door Manuela op 28 september 2016 om 16:44

Hallo Nettie,
Ik snap het niet helemaal, in het artikel ‘Melk, is het nou wel of niet gezond?’ schrijf je het volgende:
‘Melk kan vervangen worden door sojamelk en/of amandelmelk’
Vervolgens antwoord je aan Sjaan Tinke:
‘Goed bezig hoor. Sojamelk met mate, een keer een beetje om bijv. een cappuccino te maken’
Dus melk vervangen door sojamelk…..maar wel met mate?! Wat houdt dat in? Soja ook niet goed voor je?

 

Comment author said

Door Nettie op 29 september 2016 om 13:03

Hoi Manuele, sojamelk voor een keer een beetje is prima maar niet teveel. Soja bevat anti nutriënten en met mate is het prima. Maar daar gaat het altijd om, om balans. Niet teveel van het één en niet teveel van het ander. Amandelmelk is wél beter dan sojamelk. Je kunt het beste biologische sojamelk nemen of sojamelk gebruiken om te fermenteren tot kefir. Dan is het super.

 

Comment author said

Door JoAn Luijken op 24 maart 2017 om 17:01

Waarom blijven mensen melk drinken? Het is toch heel raar om als enige zoogdier dat te blijven doen na de lactatieperiode? En dan ook nog eens van een ander soort zoogdier! Die daarvoor steeds maar gedwongen wordt om baby’s te krijgen die meteen na de geboorte worden weggehaald om verder met poedermelk te worden opgefokt. BIZAR!
Wist je trouwens dat melk één van de grootste veroorzakers is van osteoporose? En dat dat het vaakst voorkomt in landen waar veel melk wordt gedronken? Zie dit artikel http://www.osteoporose-info.nl/content/voeding.
Mijn oudste kleindochter (nu 12) wil al jaren geen melk meer. En ik juich dat toe. Ze is geen baby, dus heeft ook geen melk nodig. Net als ik met mijn 63 jaar 😉

 

Comment author said

Door Nettie op 24 maart 2017 om 17:25

Het is inderdaad bizar JoAn. En juich het maar toe dat je kleindochter geen melk wil drinken. Ze gaat wrs. op haar gevoel af en dat is okay. De hele melk lobby is ooit in gang gezet om de melkplas weg te werken en vóór Joris Driepinter van het toneel verdwenen is, dat is nog een heel traject. Hele generaties zijn er groot mee geworden, zegt men dan, zich niet realiserende dat ook hele volksstammen er ziek van geworden zijn. Beetje kort door de bocht misschien maar tóch… Bedankt voor je reactie JoAn. Super.

 

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.