headershadow

Latest Blogposts

Overrijpe bananen op de schaal, bekend probleem?

overrijpe bananen, jouwlijflijn

Overrijpe bananen op de fruitschaal? Dat gebeurt bij mij nou noooooiiiitttt!!!! Haha… en mijn naam is Pinokkio!!! Van de week had ik het wéér…. Ze zijn het aankijken niet meer waard en de hele keuken ruikt er naar. Wat doe jij er mee? Ze dan maar weer op de composthoop gooien? Zónde…. want eten gooi je niet weg. En daar zijn ze te lekker voor. Er zijn veel oplossingen en die ga ik met je delen. 

Zijn bananen gezond?

Over het algemeen staat bananen bekend als dikmakers die vaak op de fruitschaal overrijp liggen te worden en waar je hele keuken naar gaat ruiken, én……ze zouden verstopping veroorzaken. Al met al dus niet zo’n goede reputatie, terwijl bananen één van de belangrijkste voedingsgewassen ter wereld zijn en eigenschappen hebben die zéér voordelig zijn voor de gezondheid. Het is tóch een zeer gewaardeerde fruitsoort want bijna iedereen houdt ervan.  Slechts 0,0038% van de Nederlandse bevolking eet niet graag bananen maar de rest is er dol op.

Zijn bananen echt dikmakers?

Omdat een banaan een hoog gehalte aan zetmeel heeft, worden ze als dikmakers beschouwd. Ze bevatten 100 kcal per 100 gram. Een béétje banaan weegt toch al snel rond de 150 gram dus tel uit je calorieën. Het goede nieuws is dat een groenige banaan 40% resistant starch (RS) in zich heeft, dat is suiker dat niet vrijkomt als energie maar wel als voeding dient voor je dikke darmbacteriën. RS is geen dikmaker. Een gele banaan bevat nog maar 8% RS en wel 91% suiker. Dus als je banaan wilt eten en er toch niet dik van wilt worden, neem dan een banaan waar het groene nét af is. Dan heb je eigenlijk méér bulk en het vergroot de darmmassa terwijl je er niet dik van wordt. Natuurlijk moet je niet overdrijven. Een banaan eet zo heerlijk we

Gele bananen versus groene bananen

Wat een feit is, is dat rijpe bananen dus veel calorierijker zijn dan groene of halfrijpe bananen omdat tijdens het rijpingsproces het gehalte aan suiker wel met een factor 20 kan toenemen. Voor sporters die extra energie nodig hebben, is een rijpe banaan dus beter dan een onrijpe banaan. Ik adviseer ze dan altijd wel om rond de banaan een plak kaas te wikkelen. De combinatie zoet/hartig is heerlijk maar wat nóg belangrijker is, is dat door de kaas de snelle suikers als het ware afgeremd worden door de eiwitten en vetten in de kaas. Hierdoor voorkom je een bloedsuikerpiek en heb je langer plezier van je “tussendoortje”.

Toch hebben ook wat rijpere bananen voordelen

Hoe rijper de bananen hoe meer zetmeel. Dat wordt in de dikke darm verder afgebroken door bacteriën die daar aanwezig zijn tot bepaalde vetzuren die een kankerremmend effect hebben, met name darmkanker. Het is zélfs zo dat in bepaalde tropische landen de banaan gegeten wordt als medicijn tegen maag- en darmklachten. Je mag daarbij denken aan maagzweer, beschadiging door medicatie en dus zelfs darmkanker.

Veroorzaken bananen écht verstopping?

Als aanvulling op het bovenstaande; als je bananen eet die nog niet té rijp zijn, zullen ze, doordat het bulk is en de darmmassa vergroot, juist een middel kunnen zijn tégen constipatie oftewel verstopping. Een banaan is enórm rijk aan voedingsvezel en mede door het vergroten van de darmmassa gaat het verhaal, dat bananen verstopping in de hand zouden werken, dus alléén op voor bananen die rijp of zelfs overrijp zijn.

De geur

De geur van bananen wordt sterker als ze rijper worden. Deze geur wordt veelvuldig synthetisch nagemaakt. Denk eens aan verpakte producten waar banaan in zou zitten. Als je de verpakking opendoet, rúik je de banaan. Maar dat is meestal slechts een hoeveelheid van de nagemaakte geurstof en heeft niets met banaan in het product te maken. En dat is niet alléén met banaan. Van alle fruitsoorten wordt de geur nagebootst om een product aantrekkelijk te maken. Zoals het bijv. het perenijsjes van Festini. Je gelooft toch niet dat die echt zoveel peer bevatten? Alles behalve dát. Ze waren zelfs genomineerd voor het gouden windei 2013.

Andere bijkomende voordelen van bananen:

  • Ze bevatten weinig natrium en veel kalium waardoor bananen bloeddrukverlagend zijn.
  • Bananen bevatten tryptofaan wat in het lichaam wordt omgezet in melatonine, ook wel het slaaphormoon genoemd. Naarmate we ouder worden, maken we daar minder zelf van aan wat de slaapproblemen van oudere mensen verklaart. Een banaan met het avondeten, maar ook een stuk kaas, een eitje en havermout, kunnen hetzelfde resultaat hebben. En denk eens aan de beker warme melk?
  • Ze zijn heel rijk aan vitamine C en daardoor goed voor de weerstand.
  • Ze bevatten magnesium wat kan helpen tegen depressie, hoge bloeddruk en krampen.
  • Het is een gemakkelijke snack tussendoor.
  • Je kunt er heel goed mee bakken als je liever geen tarwemeel gebruikt.

Soms is het oppassen geblazen:

  • Een banaan kan bij sommige mensen allergische reacties veroorzaken door bepaalde eiwitten. Vaak zijn dit mensen die ook niet goed tegen rubber kunnen omdat de betreffende eiwitten in beide producten voorkomen. Dus heb je een latex intolerantie? Bananen verboden!

Wat doe je met overrijpe bananen op de fruitschaal?

  • Gooi ze niet in de prullenbak
  • Gooi ze niet op de composthoop
  • Maak van overrijpe bananen een bananenpannenkoek: 1 rijpe banaan, 3 eieren, 1 schep chiazaad. Blender de banaan met de eieren, op het laatst het chiazaad er bij en bakken in een theelepel kokosvet. Smullen maar!!!
  • Snijd ze in plakjes en vries ze in. Bevroren plakjes banaan zijn heel simpel te verwerken in een smoothie. Je hebt dan wel een blender nodig die ijsblokjes kan crushen
  • Wil je graag wat recepten met banaan?

Interessante informatie hè? Je mag het gerust delen met je netwerk via de social media knoppen zodat jouw contacten hier ook voordeel uit kunnen halen. Zit je met vragen, laat het gerust weten via het kopje reacties.

handtekening 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en “móet” worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.


Meer over

4 reacties op “Overrijpe bananen op de schaal, bekend probleem?


Comment author said

Door Ine v Merendonk op 18 mei 2015 om 20:28

Een heel lekker, simpel en gezond toetje van (overrijpe) banaan is:
2 bananen pureren samen met een rijpe avocado, daardoor 2 tot 3 eetlepels cacao roeren. Eventueel een paar druppels citroensap toevoegen , en klaar!

 

Comment author said

Door Nettie op 10 juni 2015 om 19:54

Hey Ine, dat klinkt goed zeg. Lijkt me héérlijk. Ik ben bezig met het schrijven van een paar receptenboekjes. Zou ik jouw recept er in mogen zetten onder vermelding van jouw naam? Zou leuk zijn toch? Leuk hoor! Bedankt voor je reactie.

 

Comment author said

Door Mia Severens-Belien op 12 juni 2015 om 08:21

ja Netty, gebakken bananen bij bami vind ik heerlijk! maar ik ga jouw bananenrecept ook eens uitproberen. En een vraag, waarom raad je kokosvet zo aan?

 

Comment author said

Door Nettie op 12 juni 2015 om 12:17

Hoi Mia, bedankt voor je reactie. Ik zal één dezer weken een blog schrijven over kokosvet. Dat is een heel verhaal en niet zomaar in een paar woorden gezegd. Ik werk in de keuken met 3 verschillende vetten/oliën, te weten olijfolie, kokosolie en roomboter. Houd mijn site maar in de gaten. Wrs. volgende week. Leuk dat je er naar vraagt. Zo krijg ik inspiratie waar ik over kan schrijven. Top..

 

Plaats een reactie


*