headershadow

Latest Blogposts

Pro-biotica, 7 redenen om het te gebruiken

pro-biotica, jouwlijflijn

“Verrot lekker” is de titel van een nieuw boek, geschreven door Christian Weij. En “verrot” is helemaal de trend van dit moment. Zelfs hippe chef koks pakken de traditie van voedsel fermenteren (want dát is het) weer op.  Ook wetenschappers zorgen voor eerherstel. En ons lichaam? Dat wordt er helemaal blij van want we worden er gezonder van. Heb jij al gehoord van deze nieuwe trend? Heb je misschien zélf al wat geëxperimenteerd? Ik heb afgelopen jaren al regelmatig kefir gemaakt, en ik moet éérlijk zeggen: Het is verrót lekker! 🙂 

Verrot lekker

Al jaren geleden, ik zat op de opleiding orthomoleculaire geneeskunde, werd er heel veel gesproken over pro-biotica. Hoe belangrijk die zijn voor je gezondheid en wat alle gezondheidsbevorderende eigenschappen daarvan zijn. Natuurlijk weten we dat eigenlijk allemaal al láng maar we doen er zo weinig mee. Heb je ooit anti-biotica gebruikt? Een penicilline kuur? Voor een ontsteking of als je hoge koorts had? Of één van je kinderen? Soms zelfs waarschijnlijk méérdere keren. En wat deed je ná de penicilline kuur? Veel mensen hebben vaker kennis gemaakt met anti-biotica dan met pro-biotica. En begrijp me goed, ik wil anti-biotica niet afkraken want het kan in veel gevallen levensreddend zijn. Soms kan het écht noodzakelijk zijn om een anti-biotica kuur in te zetten maar minstens nét zo belangrijk is, en daar wordt lang niet altijd bij stilgestaan, is om na die kuur ook een pro-biotica kuur in te zetten. Om de darmflora weer te herstellen.

Baby’s worden geboren met een lekke darm

Anti-biotica gebruik is niet de enige reden van minder goed functionerende darmen. Ook kunnen darmen soms minder goed in conditie zijn dan gewenst is omdat, door wat voor oorzaak dan ook, een baby niet lang genoeg moedermelk heeft kunnen drinken. In moedermelk zitten namelijk bepaalde stofjes die niet na te maken zijn in flessenvoeding en die onmisbaar zijn voor het opbouwen van de darmen. Elke baby wordt geboren met lekkende darmen en het enige middel om die lekkende darmen te “herstellen”, is minimaal 6 maanden borstvoeding. Vroeger was borstvoeding de normaalste zaak van de wereld maar tegenwoordig niet meer. En er zijn soms ook situaties waardoor borstvoeding geven écht onmogelijk is. Wees dán maar blij dat er flessenvoeding is. Alléén: Als het écht niet ánders kan.

Anti-biotica en Pro-biotica

Biotica betekent letterlijk: leven. Daarmee wordt bedoeld: Het leven in de darmen. Op het moment dat we anti-biotica krijgen, worden allerlei vervelende ziekmakende “beestjes” gedood, maar óók de goede bacteriën in onze darmen. Daar staan we lang niet altijd bij stil. Daarom is het zo belangrijk om ná de anti-biotica kuur ook een pro-biotica kuur te volgen om het leven in de darmen weer te herstellen. Wist je dat 80% van de ziektebeelden veroorzaakt wordt door niet goed functionerende darmen? En dat dat in veel gevallen te maken kan hebben met het gebruik van anti-biotica zónder dat op te volgen door pro-biotica?

Wat zijn de voordelen van het gebruik van pro-biotica?

  • Pro-biotica blijken darmherstel te bevorderen
  • Pro-biotica blijken een positief effect te hebben op mensen met hooikoorts of seizoensgebonden allergieën
  • Pro-biotica kan mensen helpen piekeren te voorkomen en kan daarmee ingezet worden als middel tegen depressiviteit
  • Pro-biotica kan helpen je weestand een enorme boost te geven waardoor je gezonder zult worden en méér energie zult ervaren
  • Pro-biotica kan helpen het risico op kanker te verminderen
  • Pro-biotica kan helpen het cholesterol in het bloed te verlagen
  • Pro-biotica kan helpen gewicht te verminderen

Wat is fermenteren?

Fermenteren, het proces wordt fermentatie genoemd, is het omzetten van voedsel door levende bacteriën of schimmels en hun enzymen. Zo ontstaat zuurkool, kaas, yoghurt, camembert en sojasaus. Maar óók wijn, bier, brood en olijven. Thee, koffie. Het is zo alledaags als je je maar voor kunt stellen. Zelfs 1/3 van het menselijk voedsel is bewerkt door bacteriën en schimmels die zeker bij kunnen dragen aan onze gezondheid. Natuurlijk zijn er ook minder bekende gefermenteerde voedingsmiddelen die héél gezond voor ons zijn; denk maar aan Miso (hartige Japanse bonenpasta waar je o.a. bouillon van kunt maken) of Kimchi (gepekelde kool naar Koreaans recept). Je moet er soms even aan wennen maar Miso staat bij ons tegenwoordig bijna dagelijks op het menu. Lekker tussen de middag bij de lunch.

Kefir

Eén van de simpelste manier van zelf fermenteren, is het maken van kefir. Het enige wat je nodig hebt, is een zakje “kefirbloemetjes” en een liter melk of sojamelk. Zorg er voor dat de melk/sojamelk op kamertemperatuur is en vermeng de inhoud van het zakje met de vloeistof. Laat het 48 uur staan op kamertempratuur en je hebt een heerlijke kefir, een lichtzuur yoghurtachtig product. Je kunt het dan ook eten als yoghurt maar je kunt het ook heel goed gebruiken voor een smoothie. Na die 48 uur bewaar je de pot in de koelkast. Als de bodem in zicht komt, haal je er 3 eetlepels uit, op kamer temperatuur laten komen en toevoegen aan een liter melk of sojamelk op kamertemperatuur en het hele feest begint weer van voren af aan. In dit geval hoef je het maar 24 uur meer te laten staan. Zo eenvoudig; een kind kan de was doen. De verrassing is dat Kefir een vetverbrandend pro-bioticum is. Hoe snel wil jij het gaan gebruiken?

Je kunt zelf fermenteren

Er zijn allerlei mogelijkheden om zelf te fermenteren en het hoeft heus niet zo ingewikkeld te zijn. Christian Weij heeft, vertelt hij zelf, een borrelend huis. Hij maakt alles zelf: Limonades, pickles, zuurkool. Het kan hem niet gek genoeg zijn. In zijn boek “Verrot lekker” maakt hij je op inspirerende wijze bekend met het proces van fermenteren. Hij laat je zien hoe je zelf bij voorbeeld crème fraiche kunt maken. “Als je die eenmaal geproefd hebt, wil je die uit de winkel niet meer”, verzekert hij.

Verrot lekker

Eigenlijk zou je dagelijks gefermenteerde voeding op het menu moeten hebben staan. Lees nog maar eens de gezondheidsbevorderende eigenschappen hierboven. Als je het leuk vind om te gaan beginnen, je kunt het boekje gewóón zélf bestellen. Klik maar op het plaatje en je hebt het binnen 1 of 2 dagen in huis. Ik ben er zelf metéén mee aan de slag gegaan. Het is véél simpeler dan je denkt.

Vond je dit artikel interessant? Deel het gerust met je eigen contacten door de social media knoppen te gebruiken. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

4 reacties op “Pro-biotica, 7 redenen om het te gebruiken


Comment author said

Door Anja Vink op 25 juni 2015 om 12:05

Hoi Nettie,

Interessant artikel, met name omdat ik kind heb dat zeer weinig tot geen melkprodukten gebruikt in verband met astma. Sojamelk gaat prima, maar als ik met kefir iets zelf kan maken wat op yoghurt lijkt, wordt zijn toetjeskeuze iets uitgebreider dan nu. Mijn vraag: waar zijn die ‘kefir-bloemetjes’ te koop?

groeten,
Anja

 

Comment author said

Door Nettie op 25 juni 2015 om 12:30

Hoi Anja, leuk dat je reageert. Melkproducten bevorderen idd slijmvorming en bij sojamelk is dat minder. Echter…er zijn veel sojaproducten die níet gefermenteerd zijn, de meeste, en gefermenteerd is altijd beter. En idd een keer een ander smaakje als altijd maar hetzelfde. Je zou je trouwens aan kunnen melden voor 20 gratis recepten via de link http://www.jouwlijflijn.nl/ja. Dan krijg je 20 weken lang wekelijks een lekker en gezond recept. Er staan ook wat toetjes tussen en andere lekkere dingen. Ik ben ook bezig met het schrijven van een aantal e-books, o.a. met toetjes ook. Houd mijn site maar in de gaten.
Ik kan je wel helpen aan een zakje kefir bloemetjes. Ze zijn € 4,00 per zakje en daar kun je vrij lang mee doen. Wel na een bepaalde periode weer vervangen en met een nieuw zakje beginnen maar je kunt dan tóch i.i.g. even vooruit. Laat maar weten of ik je zo’n zakje op zal sturen. Dan heb ik wel je adres gegevens nodig. Ik hoor het wel. Ik help je graag.

 

Comment author said

Door Hans Klop op 18 september 2015 om 22:00

Goede avond, ik heb melk kefir voor je ca. 25 gram. Kan je het afhalen in Heijningen? of moet het verstuurd worden? Halen is gratis, versturen tegen vergoeding van de verzendkosten.
Mailen naar hansklop@ziggo.nl

 

Comment author said

Door Hans Klop op 25 oktober 2015 om 16:14

Ik heb melk kefir en kan dit leveren. Je kan dit gratis bij mij verkrijgen. Wel moet je een basis uitrusting hebben om het te kennen blijven gebruiken.

Denk er maar over na en ik ben via e-mail bereikbaar. IK woon in Heijningen. Dus in de buurt:-)
Vriendelijke groeten.

Hans Klop

 

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.