headershadow

Latest Blogposts

Rabarber, de voor- en nadelen van deze eetbare plant

rabarber, jouw lijflijn

Rabarber, daar is nogal wat discussie over.  Is het een slanke groente of een dikmakertje? En is hij nou lekker zoet of juist verschrikkelijk zuur? En waarom zou je hem na de langste dag niet meer mogen eten? In dit blog geef ik antwoord op al deze vragen én ik geef je wel 9 redenen om hem te eten. Want je raadt het al; ik ben er dol op!

Fruit of groente?

Rabarber eet je zoet, maar het is wel een groente. Het is een plant die bestaat uit dikke rode of groene stengels met grote bladeren. Als stengels groen zijn, heeft dat niets te maken met rijp of onrijp maar met de soort. De rode stengels zijn het zoetst. Je kunt alleen de stengel eten, het blad gooi je weg (meestal is in de winkel het blad er al afgesneden). Let bij de aanschaf op de stevigheid van de stengel en of hij niet te veel is ingedroogd. Rabarber kun je tot 5 dagen bewaren in de groentela van je koelkast. Maar het is handiger om de stengels direct tot moes te koken. Je kunt het dan in handige porties in de diepvries bewaren.

De bereiding is heel eenvoudig

Je hoeft rabarberstengels niet te schillen. Snij de stengels in kleine stukjes en verwijder alleen de buitenste vezels die al loskomen bij het snijden. Spoel ze schoon en zet de rabarber op het laagste pitje van je kooktoestel en laat het in een pannetje met het aanhangende water zachtjes garen tot de stengels uit elkaar vallen. Rabarber is van zichzelf zuur. Om hem zoet te maken gebruik ik altijd pure stevioside. Dit is een gezonde vervanger van suiker. In mijn blog over suikerverslaving vertel ik daar meer over. Als de rabarber gaar is, kun je hem binden met aardappelzetmeel, maar ik gebruik liever chiazaad. Dat bevat minder koolhydraten en geeft meer bite aan je gerecht. En omdat je dus meer moet kauwen, krijg je ook een betere spijsvertering die al begint in de mond.

De langste dag

Van april tot juli kun je rabarber oogsten maar na 21 juni (de langste dag) neemt het percentage oxaalzuur in rabarber sterk toe. Oxaalzuur staat erom bekend dat het calcium uit je botten en je tanden rooft. Als je rabarber eet met veel oxaalzuur erin, dan merk je dat omdat je tanden dan stroef worden. Om dit probleem op te lossen kun je een theelepel baking soda aan de rabarber toevoegen tijdens het koken. Dit blust de oxaalzuur. Een lepeltje zuiver wit krijt kan ook, maar dit is een ouderwets goedje wat alleen nog maar bij sommige drogisten of apothekers te verkrijgen is.

Negen gezonde redenen om rabarber te eten:

  1. De vezels in rabarber werken laxerend. Ze zorgen voor een goede spijsvertering en darmwerking.
  2. Rabarber is maagversterkend.
  3. Er zit veel ijzer in rabarber. Dit helpt tegen bloedarmoede omdat ijzer hemoglobine aan zich bindt. Hemoglobine vervoert zuurstof in je bloed. Je krijgt er energie van.
  4. In rabarber zit calcium, kalium en magnesium. Deze bestanddelen werken bloeddrukverlagend. Het calcium wat van nature in rabarber zit kan niet worden opgenomen in je lichaam vanwege de oxaalzuur. Maar als je dat blust met baking soda dan versterkt het juist de opname van calcium.
  5. Rabarber zit vol vitamines: B1, B2 en vitamine C.
  6. Er zitten nauwelijks calorieën in rabarber. Vandaar dat ik het een slanke groente noem. Gebruik je voor de bereiding ervan veel suiker, ja, dan wordt het een dikmakertje. Dus breng je rabarber op smaak met de zoetstof stevia.
  7. Rabarber werkt reinigend voor de lever en helpt zo geelzucht te voorkomen.
  8. In rabarber zit LDL, dit staat erom bekend dat het cholesterol
  9. Het stofje anthraquinone wat in rabarber voorkomt kan kanker helpen voorkomen of zelfs bestrijden.

Lekkere tips

Vanwege het oxaalzuur is dagelijks rabarber eten niet verstandig, zeker niet voor mensen die al aan botontkalking of reumatische aandoeningen lijden. Maar een paar keer per week is echt prima voor de gezondheid! Natuurlijk kun je rabarber als bijgroente bij de maaltijd eten. Maar er zijn nog meer heerlijke toepassingen. Als toetje bijvoorbeeld in de yoghurt, of als rabarber-crumble. Maak van de rabarber een lekkere jam of compote door hem te combineren met allerlei soorten fruit en gebruik het als smeersel op je EetLijn boterham. Wij hebben zelf veel bramen in de tuin waar ik graag bramen-rabarbermoes van maak. En wat dacht je van een heerlijke smoothie?

Ik ben benieuwd of jij rabarber ook zo lekker vindt. En laat me eens weten waar jij rabarber in verwerkt. Laat je reactie achter op de site!

Mocht je dit artikel interessant vinden, wil je het dan delen met jouw netwerk door op de social media knoppen te klikken? Zo kunnen óók jóuw “vrienden” hun voordeel halen uit deze informatie. Bedánkt!

handtekening

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Rabarber, de voor- en nadelen van deze eetbare plant

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.