headershadow

Latest Blogposts

Rauwe worteltjes, 3 redenen waarom ze GEZOND(er) zijn

rauwe worteltjes, jouwlijflijn

Ben jij ook zo gek op worteltjes? Ze hebben de naam enorm gezond te zijn. Ze schijnen zelfs goed te zijn voor je ogen, of zou dat een fabeltje zijn? Van de week kreeg ik trouwens van een Facebook “collega” de vraag hoe het toch komt dat rauwe worteltjes nog GEZOND(er) zijn dan gare. Maar is dat ook zo? Dat rauwe worteltjes GEZOND(er) zijn? Laten we deze vragen eens nader gaan bekijken.

Rauwe worteltjes,  zijn ze goed voor je ogen, of is dat een sprookje?

Welke ouder maakt het niet mee dat een kind niet van groentes houdt behalve doperwtjes in een potje en appelmoes uit blik? De maniertjes die bedacht worden om het kind toch maar groentes te laten eten, variëren van vliegtuigjes die het mondje binnen zouden komen vliegen tot allerlei loze beloftes wat de groentes wel voor resultaat zouden hebben voor je gezondheid. Denk maar aan Popey die ijzersterk zou worden van spinazie en de kracht zou ontwikkelen om zijn Olijfje te redden uit de meest vreselijke situaties. Én zo leeft al decennia lang de mythe dat je van worteltjes betere ogen zou krijgen.

Waar berust dit sprookje op?

Er zit een kern van waarheid in het argument dat kinderen worteltjes zouden moeten eten om beter te kunnen zien. Onze ogen hebben nl. vitamine A nodig om goed te kunnen functioneren. Het lichtgevoelig pigment wordt daarmee gemaakt. Worteltjes bevatten bèta caroteen en dat is pro vitamine A. Dat wil zeggen dat de bèta caroteen in ons lichaam wordt omgezet in vitamine A en daarmee wordt de wortel bestempeld tot het wondervoedsel voor een beter gezichtsvermogen.

Kern van waarheid… dat betekent dus dat het níet écht waar is. Wat is dán de waarheid?

  • Om te beginnen is wortel niet de enige bron van vitamine A. Ook bloemkool, bananen, mandarijnen, walnoten en sinaasappels bevatten bèta caroteen. Eigenlijk van alle voedingsmiddelen die gelig/oranje gekleurd zijn, is het bekend dat het min of meer vitamine A bevat.
  • Verder zijn er ook dierlijke voedingsmiddelen zoals vlees, zuivel, vis en eidooiers die vitamine A bevatten.
  • Tot slot is de hoeveelheid vitamine A in worteltjes heel laag en wordt het door het lichaam dermate moeilijk opgenomen, dat het resultaat nihil zal zijn. Met een paar worteltjes per dag, waar menig moeder al héél blij mee zou zijn, kom je dus niet ver. Je zou zowat een karrevracht vol per dag moeten eten om voldoende vitamine A binnen te krijgen om ook maar íets van effect te krijgen.

konijn in wortelland

Conclusie: Hoe gezond worteltjes ook zijn, het maakt voor je ogen geen enkel verschil of je ze wel of niet eet. En ook al zou het goed zijn voor je ogen, dat wil nog niet zeggen dat je ogen er ook écht béter van worden. Het is wél een leuke smoes om kinderen aan te zetten hun bord met worteltjes tot het laatste restje leeg te laten eten.

Misschien leuk om te weten waar de fabel vandaan komt?

De oorsprong van dit sprookje is terug te leiden tot de 2e Wereldoorlog. De piloten van de Britse luchtmacht waren heel succesvol in het uitvoeren van nachtelijke luchtaanvallen doordat ze in bezit waren van een technisch hoogstandje, het Airborne Interception-radar. Daarmee konden de Britse vliegers in de lucht andere vliegtuigen opsporen. Maar dat mocht natuurlijk niet bekend worden bij de Duitsers. Daarom spelde de Royal Airforce iedereen het verhaal op de mouw dat de Britse piloten zulke goede ogen hadden omdat ze veel worteltjes aten. Het is nooit duidelijk geworden of Duitsland deze onzin geloofde maar dat was niet belangrijk. De bevolking heeft altijd gesmuld van dit sprookje en tot op de dag van vandaag moeten de kinderen, die geen fan zijn van groentes, het bezuren.

Tot slot dan toch de vraag wat de 3 redenen zijn waarom rauwe worteltjes GEZOND(er) zijn:

  1. Om te beginnen is het in 9 van de 10 gevallen zo dat rauwe groente gezonder zijn omdat er meer voedingsstoffen in zitten. Zodra je groenten gaat verhitten, gaan er voedingsstoffen verloren. In bepaalde gevallen komen er door de verhitting juist voedingsstoffen vrij, denk aan een tomaat waarbij bij verhitting de stof lycopeen vrij komt, die een kankerremmende werking heeft. Maar normaal gesproken is het beter om  groenten regelmatig rauw te eten. Dat is punt 1.
  2. Punt 2 is dat je een rauw worteltje veel beter moet kauwen voordat je het door kunt slikken. Een gekookt worteltje is, als je het goed doet, beetgaar, maar vaak koken mensen het té gaar. Het is dan hap-kauw-slik-weg. Dat hoef je bij een rauwe wortel niet te proberen. Die moet je veel beter en langdurig kauwen. De spijsvertering begint al in de mond en door het lange kauwen ontstaat er een enzymatische werking met als resultaat dat stoffen beter worden opgenomen.
  3. Het laatste punt is dat wanneer een wortel verhit wordt, er in de wortel méér zetmeel ontstaat. Dat zetmeel kan de bloedsuikerspiegel enorm laten schommelen. Daardoor wordt er een grote hoeveelheid insuline aangemaakt om de suikers, de zetmelen, naar de cellen te brengen. Een bloedsuikerpiek wordt altijd gevolgd door een daling en een schommelende bloedsuikerspiegel is iets wat we eigenlijk altijd proberen te voorkomen. Het gevolg van daarvan is namelijk dat je er honger van krijgt, het veroorzaakt vermoeidheid en vetopslag. Betekent dat dan dat je nooit meer gekookte worteltjes kunt eten? Natuurlijk niet. Ze zijn hartstikke lekker en écht wel gezond. De uitdaging die we hebben met de schommelende bloedsuikerspiegel kunnen we heel goed oplossen door bij de worteltjes een flink stuk vis te eten, of een stukje vlees, wat olie en/of eventueel wat vezels. Zowel eiwitrijke voeding als olie en vezels vertragen allemaal de bloedsuikerspiegel en is er niets aan de hand.

Vond je dit artikel interessant? Deel het gerust met je eigen contacten door de social media knoppen te gebruiken. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

2 reacties op “Rauwe worteltjes, 3 redenen waarom ze GEZOND(er) zijn


Comment author said

Door Hans Klop op 1 februari 2016 om 18:23

Uit een boekwerkje: Lekker en Natuurlijk Groenten en vruchtensappen
Wortels / Winterpeen,
Hebben een rijk gehalte aan caroteen.
Het is een grote cel vernieuwer en kankerbestrijder. Zuivert bloed en bevorderd darmwerking. Levert energie en is gemakkelijk te verteren.
Het sap wordt verkregen door middel van een Sapcentrifuge en kan makkelijk met veel andere zaken worden samengevoegd.
Ik gebruik vooral in de maanden met de R wortelsap met radijs sap en rauwe bieten sap met sap van 1 a 2 geperste sinaasappelen en enkele malen daar een eidooier bij.

 

Comment author said

Door Nettie op 15 maart 2016 om 07:00

Je bent goed bezig Hans! Super gewoon.

 

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.