headershadow

Latest Blogposts

Slapeloosheid door warme zomerse nachten. En tips wat je zelf kunt doen!

Slapeloosheid, jouw lijflijn

Slapeloosheid door lange zwoele zomerse nachten. Herken je dat? Heerlijk natuurlijk, die zomerse temperaturen, maar ze hebben wél een minpuntje; je gaat er slecht van slapen. Sommige mensen hebben er niet zo’n last van, anderen des te meer. Dat zijn van die types die heel lang liggen te woelen en te draaien en pas in slaap vallen wanneer de wekker al bijna weer gaat. En daar word je niet fitter van!

Slapeloosheid door langdurige hitte

Vooral als de warmte een poosje aanhoudt, en daarmee de verminderde slaapkwaliteit, nemen de klachten toe. Concentratieverlies, prikkelbaarheid en stress zijn een direct gevolg van slapeloosheid. En uiteindelijk krijg je te maken met serieuze lichamelijke klachten. In deze blog vertel ik je hoe het komt dat je juist op warme dagen slechter in slaap valt. Ook vertel ik over de gevolgen van slecht slapen. En uiteraard krijg je weer veel tips die je kunnen helpen beter door de zweterige nachten heen te komen.

Leg je zorgen op het nachtkastje

Er zijn veel redenen waarom je een minder goede nachtrust ervaart tijdens warme zomernachten. Met stip op nummer één staat natuurlijk dat je langer opblijft want het is nog zo licht en warm. Hierdoor kom je niet toe aan de ideale nachtrust van 8 uur, waarvan 5 uur onafgebroken. In plaats van in bed te kruipen, maak je het gezellig op het terras met een cappucino of wijntje en iets lekkers erbij. De cafeïne of de alcohol zorgt dat je minder goed in slaap komt of dat je te snel weer wakker wordt. Omdat je laat nog eet, denkt je lichaam dat het nog dag is en wil de slaap dus niet komen. Je zit op het schermpje van je telefoon of tablet te kijken tot het moment dat je naar bed gaan. Het blauwe licht houdt je nog lang wakker. Misschien heb je nog tot laat gesport? De adrenaline in je lijf zorgt dat je de slaap niet kan vatten. Ook kun je juist té moe zijn of last hebben van snurken (van jezelf of je partner). Een andere veel voorkomende reden is dat je ligt te piekeren over van alles en nog wat. Je maakt je zorgen of je hebt stress. Ik zeg altijd: “Leg je zorgen maar op het nachtkastje”, want anders lukt het zeker niet om in slaap te komen.

De gevolgen

Van een langdurige slechte nachtrust raak je oververmoeid en dat lijdt tot ernstige problemen. Als je moe je bed uitkomt en je stapt zo de auto in, dan is de kans op ongelukken vele malen groter. De koffie die je ’s avonds had moeten laten staan, moet je misschien dan wel eerst even nemen om goed wakker te worden. Door slaapgebrek ga je minder goed nadenken en word je dommer. Je lichaam heeft geen tijd om je stress-cyclus af te bouwen, en dit slaat op je darmen. Stress verstoort ook de insuline-huishouding waardoor je dikker kunt worden. Je kunt van te weinig slaap depressief raken. En mensen met slaapproblemen hebben zelfs een kortere levensverwachting! Reden genoeg dus om te zorgen dat je wel goed slaapt. Maar hoe doe je dat?

Algemene tips voor een betere nachtrust

Je lichaam beschikt over een natuurlijk temperatuurregelingsmechanisme. Onze innerlijke thermostaat zorgt ervoor dat we ’s nachts een graadje minder warm zijn dan overdag. Tijdens een warme zomer moet ons lichaam meer moeite doen om koeler te worden. We kunnen daarbij natuurlijk wel een handje helpen.

  • Houd je slaapkamer overdag potdicht en zet ’s avonds alles open.
  • Gebruik een ventilator of eventueel een airco (een airco kan je luchtwegen aantasten, dus let op!) De tocht van de ventilator houdt de muggen ook nog eens op afstand.
  • Gebruik alleen katoenen nachtkleding of helemaal niks. Soms werkt een vochtig t-shirt een poosje.
  • Een kersenpittenzak kun je koud maken in de diepvries. Leg hem op je kussen, in je nek.
  • Stop je voeten even in een koud badje voordat je je bed in duikt.
  • Neem een koude douche en eindig met lauw water. Als je te koud wordt gaat je lichaam juist opwarmen en dat wil je niet.
  • Drink voldoende.
  • Doe je voeten niet onder het dekbed. Je hoofd, je handen en je voeten koelen het snelst af. Houd ze in de winter goed warm en laat ze in de zomer lekker koud worden.
  • Zet je mobiel op nightshift, dan verandert het blauwe licht in bruin. Dit is rustiger voor je ogen. Je kunt natuurlijk je mobieltje ook uitzetten.
  • Maak een wandeling voor het slapen gaan.

Eenvoudige eet-tips voor een goede nachtrust

Met de juiste voeding kun je ook zorgen voor een betere nachtrust. Je brengt je lichaam dan in balans. De tips hiervoor zijn eigenlijk heel eenvoudig toe te passen.

  • Drink voor het slapengaan 1 of 2 glazen koud water. Je lichaam verkoelt dan van binnen en je stofwisseling krijgt een boost.
  • Neem ’s avonds geen snacks meer waar suiker of koolhydraten in zitten. Toch honger? Eet dan een gekookt ei met rookvlees of een blokje kaas, eiwitrijke producten dus.
  • Laat op warme dagen sterk gekruid eten staan. Drink ’s avonds dus ook geen gemberthee.
  • Drink koffie zonder cafeïne en doe matig met alcohol.
  • Gebruik een voedingssupplement voor een slaapregulerend effect: Het product Nutriline bevat tryptofaan, dit bevordert de aanmaak van serotonine (het gelukshormoon) en melatonine (het slaaphormoon).
  • Gebruik daarnaast een supplement met calcium en magnesium. Dit werkt ontspannend.

De EetLijn is slaapverwekkend!

Echt waar! Veel mensen komen bij de EetLijn terecht omdat ze iets aan hun gewicht willen doen. Maar door de voedingsadviezen van De EetLijn kunnen ze ook weer lekker slapen waardoor ze zich fitter voelen en veel meer energie krijgen. Vaak worden de lichamelijke klachten ook minder of verdwijnen zelfs helemaal! Wil jij ook beter slapen? ‘Neem eens een kijkje op www.deeetlijn.nl en meld je aan bij een EetLijn Coach bij jou in de buurt.

Video terugkijken

Wil je de bijbehorende video terugkijken? Dat kan door te klikken op deze link: https://youtu.be/Z7dixD815rc

Mocht je dit artikel interessant vinden, wil je het dan delen met jouw netwerk door op de social media knoppen te klikken? Zo kunnen óók jóuw “vrienden” hun voordeel halen uit deze informatie. Bedánkt!

handtekening

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Slapeloosheid door warme zomerse nachten. En tips wat je zelf kunt doen!

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.