headershadow

Latest Blogposts

Soja en de schildklier, vrienden of vijanden?

Soja en schildklier, jouw lijflijn

Soja en de schildklier, de laatste tijd krijg ik veel vragen over de schildklier en of het gebruik van soja de werking er van kan vertragen. Veel vrouwen zitten aan de soja omdat het een positief effect zou hebben op overgangsklachten. Maar als soja nou de werking van de schildklier negatief beïnvloedt, ben je misschien wel vérder van huis? Wat is er waar en wat is er niet waar? Tijd voor meer duidelijkheid.

Soja en de schildklier, gaan die twee eigenlijk wel samen? Laten we ze beide eens onder de loep nemen.

De schildklier, wat is dat en wat zijn de functies?

De schildklier is een van de belangrijkste organen in het hormonale stelsel dat onze verbranding regelt en de lichaamstemperatuur. Bovendien reguleert hij de doorbloeding en ondersteunt hij de werking van je gewrichten. De schildklier is zeer gevoelig voor invloeden van buitenaf en kan te snel werken maar ook te traag. Beide situaties kunnen gezondheidsproblemen veroorzaken maar omdat een traagwerkende schildklier veel vaker voorkomt, zeker bij vrouwen van 50+ zoals ik, ga ik daar met jou naar kijken.

Oorzaken van een trage schildklier

  • Stress, dit is wel één van de belangrijkste oorzaken. Vaak problemen op sociaal gebied. Niet wat je meemaakt maar hoe je daar mee omgaat. Emoties niet uitspreken maar op’kroppen’. Als de schildklier traag is gaat hij overcompenseren wat een zwelling geeft in de hals, een dikke ‘krop’. Dus je kropt letterlijk en figuurlijk op.
  • Een jodiumtekort. Mensen krijgen zo wie zo al te weinig jodiumhoudende producten binnen en het beste is om jodium binnen te krijgen op een natuurlijke manier door je voeding aan te passen. Denk eens aan vis, kelp, peterselie, havermout en bananen. Maar…een tekort, daar is bijna niet tegen aan te eten. Dat is de reden dat ik zelf elke dag een supplement neem met jodium. Omdat het beter is om het op een natuurlijke manier binnen te krijgen, gebruik ik een supplement wat pure voeding is in gecomprimeerde vorm en die niets met een ‘pil’ van doen heeft.
  • Een crash of shake dieet met een laag koolhydraatgehalte. Behalve dat de schildklier jodium nodig heeft, heeft hij ook koolhydraten nodig. Daarom ben ik zelf echt heel erg anti koolhydraatarme ‘diëten’. De schildklier komt stoffen tekort en gooit de handdoek in de ring. Hij gaat op zijn luie achterste zitten en zodra jij weer ‘gewoon’ gaat eten, zegt hij: Zoek het zelf maar uit, maar ik doe niet meer mee. En zo ontstaat het zo gehate jojo effect. Ook al werken koolhydraatarme eiwittendiëten als een speer om af te vallen, laat je er niet toe verleiden. Eet altijd voldoende koolhydraten. Met het koolhydraatbewuste leefstijlprogramma De EetLijn heb ik perfect de juiste balans gevonden. Precies genoeg koolhydraten om de schildklier tevreden te houden maar ook weer niet zoveel dat je niet goed af zou kunnen vallen. De gulden middenweg.
  • Heeft het weglaten van brood ook invloed op je schildklier?  Steeds meer mensen laten hun brood staan. Ik ben ook geen echte voorstander van brood vanwege alle gluten. Maar…zegt men dan… brood bevat wél jodiumhoudend zout. Dat is maar ten dele waar. Het is zo’n kleine hoeveelheid dat het nauwelijks invloed zal hebben op je schildklier of je wel of geen brood eet. In brood zit niet de natuurlijke jodium die in voeding voorkomt. Het bakkerszout wat gebruikt wordt, is geraffineerd zout waar vervolgens weer wat jodium aan toegevoegd wordt. Beter is de jodium binnen te krijgen uit natuurlijke bron en door het gebruik van een natuurlijke multivitamine die jodium bevat, zoals hierboven genoemd.

Symptomen/gevolgen van een trage schildklier

  • Vermoeidheid en gebrek aan energie
  • Prikkelbaarheid en depressieve klachten
  • Niet goed in staat de lichaamstemperatuur te regelen
  • Het afvallen lukt niet, dat is één van de symptomen van een trage schildklier
  • Een verlaagde hartslag
  • Een droge huid en grauwige kleur
  • Ongezond gebit, brokkelende nagels, droog haar en zelfs verlies van haar
  • Verlaagd libido, impotentie en onvruchtbaarheid
  • Vergeetachtigheid en concentratieproblemen
  • En last but not least: Niet meer af kunnen vallen en het jojo effect.

De rol van soja producten, vertragen die de schildklier echt of is het een fabel?

Sojaproducten komen van de sojaboon. Er worden diverse producten van gemaakt, o.a. sojamelk, sojayoghurt, tofu, sojasaus enz. enz. Soja bevat bepaalde stofjes, goitrogenen, die de schildklier kunnen vertragen. Maar dat zit ook in boerenkool, bloemkool, spinazie, aardbeien, perziken, pinda’s, radijsjes en nog meer. Moet je die producten dan nu allemaal maar laten staan? Nee!!! Natuurlijk niet! Die producten bevatten stuk voor stuk heel gezonde stoffen. Ben je nou helemaal niet gevoelig op je schildklier, dan kun je ze dus ook gerust gebruiken. Ben je wel gevoelig voor een trage schildklier (zie symptomen hierboven of laat het even testen bij je huisarts, hoewel die test niet altijd waterdicht is), voorkom dan problemen door bovengenoemde producten te verwarmen. Koken deactiveert namelijk de goitrogenen waardoor het probleem voor een groot deel opgelost is. Met de producten die je niet kunt koken, of beter niet (aardbeien, perziken, radijsjes), kun je het beste gewoon goed variëren. Maar dat is niets nieuws onder de zon. Variatie is te allen tijde dé sleutel voor een GEZOND(er) voedingspatroon.

Is stoppen met soja noodzakelijk?

Soja helemaal schrappen uit je menu is naar mijn mening niet echt nodig. Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten:

  • Koop zo wie zo altijd producten die biologisch zijn en niet GMO (genetisch gemanipuleerd), dus de biologische variant van sojamelk e.d.
  • Gefermenteerde soja is het allerbeste. Ik gebruik vrij veel sojamelk, biologische, en daar maak ik zelf kefir van. Dan wordt het een gefermenteerde soja en is het perfect. De antinutriënten die in soja zitten zoals de goitrogenen, maar ook saponines, worden door het fermenteren afgebroken en verliezen hun schadelijke werking. Ik drink graag een cappuccino en daar gebruik ik dan een heel klein beetje warme opgeklopte biologische sojamelk voor. Dat kleine beetje per dag hoeft geen probleem te zijn maar kijk vooral hoe je lichaam reageert.

Dus geniet (met mate) van bovengenoemde producten en ga altijd voor zoveel mogelijk variatie in welke voeding dan ook. Je lichaam zal er jou dankbaar voor zijn.

Vind je dat anderen op de hoogte moeten zijn van deze informatie? Zou je het artikel willen delen via de social media knoppen hieronder?

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

6 reacties op “Soja en de schildklier, vrienden of vijanden?


Comment author said

Door Sjaan Tinke op 23 juni 2017 om 21:54

sjaan Tinke
22:06 (23 uur geleden)

aan nettie

Lieve Nettie.
Hoe gaat het met je en met Anton?
Ik las ergens (ik weet helemaal niet waar) maar ik las dus, dat je de 60 al gepasseerd bent! Ik zag er een foto bijstaan van jou en Anton. Nettie, als je me zou vertellen, dat je 45 bent op zijn hoogst 50, dan zou ik dat heel normaal vinden.
Wat zie je er jong uit. je bent echt de beste reclame voor je bedrijf en dat meen ik echt.
Ik ben ondertussen 78 jaar en Kees wordt 28 juni 80 jaar.
Ik ben nog steeds ruim 5 kg lichter als toen ik de eerste keer bij je kwam. En dat blijft zo. ik ben wel behoorlijk doof geworden en ik heb last van tinnitus Verder ben ik vrijwilligster bij het Steunpunt voor Ouderen. Er zijn daar mensen die jonger zijn dan ik. Ik help altijd met Rummikuppen. Verder ga ik vrijdagsmiddags vaak schilderen. En ook wat tuinieren.
Uit die tijd dateert ook het pakje baking soda dat ik toen gekocht heb..
Ik weet nog, dat je het overal voor kon gebruiken, maar ook om het verzuren van je lichaam tegen te gaan.
Helaas staat de gebruiksaanwijzing in het Chinees of Japans.Mijn vraag aan jou is: hoeveel moet je innemen, een theelepeltje of een eetlepel. En moet je dat eerst oplossen in water?
Ik zou het echt niet meer weten.
Als je tijd hebt, kun je me dan een antwoordje sturen?
Heel veel liefs, groetjes an Anton

 

Comment author said

Door Nettie op 24 juni 2017 om 10:29

Dag Sjaan, wat een lieve en hartelijke mail en bedankt voor alle complimenten. Leuk om te horen. Wat fijn dat het goed met jullie gaat. Voor de baking soda zijn verschillende tips. Een hele simpele is de volgende: Een citroen persen, het verdunnen in water en 1/4 theelepel baking soda toevoegen. Het mengsel zal direct beginnen te bruisen en je zou het op moeten drinken voordat dit stopt. Het wordt over het algemeen na een zware maaltijd gedronken, maar je kan het simpelweg twee keer per dag drinken. Probeer het maar eens uit. Heel veel succes ermee en de hartelijke groetjes aan Kees. Liefs, Nettie

 

Comment author said

Door Maria op 13 augustus 2017 om 13:57

Hallo Nettie
Dat is interessant, hierover had ik niet eerder gelezen. Mijn schildklier is ook ietwat traag vlgs de huisarts, maarrrr ik zit niet in het gebied dat er iets aan gedaan moet vlgs de allopathen. Echter wil ik nu wel weten hoe ik uit dat alarmgebied wegblijf en daar schrijf jij over gelukkig. Dank.
Ik ga verder zoeken naar schildklierstimulerende voedingsmiddelen.
Wat is dat jodiumsuplement dat je noemt?
Is elke dag een theelepel kelppoeder door de warme maaltijd mengen een goed idee?

 

Comment author said

Door Nettie op 14 augustus 2017 om 10:04

Je zou idd kelppoeder in kunnen zetten. Ik gebruik zelf een multivitamine waar 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid jodium in zit. Dan ben ik in één keer klaar. Maar kelp is ook echt wel prima. Alléén met je dan andere dingen alsnog bijvoeden. De multi die ik gebruik is van Nutrilite. De Double X. Echt een tóp multi die uniek is omdat hij uit 3 verschillende tabletjes bestaat zodat ze allemaal hun kracht behouden. Mocht je daar meer over willen weten, mail me gerust. Ik kan je daar evtl. aan helpen. Mijn mailadres is nettie@jouwlijflijn.nl.

 

Comment author said

Door G. Fifis op 22 september 2017 om 12:11

Ikzelf heb de ziekte van Hashimoto. Hoe zit het dan met gebruik van soja? En je ziet overal soja-lechitine (granulaat) in zitten kan dit kwaad en vertraagd dit de werking van de medicijnen?
Mvg

 

Comment author said

Door cé op 23 januari 2018 om 17:48

hoi, ik heb een trage schildklier sinds mn darmen niet ok zijn ( wellicht SIBO) nu at ik net 4 eetlepels soya-kokosyoghurt van alpro en voel lichte pijn ter hoogte van mn slokdarm/schildklier. net een inwendige blauwe plek. kan dit? kan het dat dit met elkaar in verband staat ?

 

Plaats een reactie


*