headershadow

Latest Blogposts

Spijsvertering, 8 tips om die gezond te houden

Buikpijn, jouw lijflijn

Maandag 29 mei is het wereldspijsverteringsdag. Niet verkeerd om daar even aandacht aan te geven. Want sta jij wel eens stil bij wat er met je eten gebeurt vanaf het moment dat je het doorgeslikt hebt? Of eigenlijk al eerder? De spijsvertering begint eigenlijk al in de mond en heel veel mensen besteden daar te weinig aandacht. Met als mogelijk gevolg maag- en darmproblemen.

De world Gastroenterology Organisation (WGO) is de organisatie die 29 mei heeft uitgeroepen tot Wereldspijsverteringsdag. Dit in de hoop dat mensen gaan stilstaan bij de relatie van wat we eten en het ontstaan van maag- en darmproblemen. Ik moet zeggen dat dit kort door de bocht is en eenzijdig belicht. Echt niet alléén wát we eten speelt een rol bij het wel of niet hebben van maag- en darmproblemen. Ook ‘hoe’ we eten speelt een cruciale rol. Daarom geef ik hieronder een aantal tips die de spijsvertering kunnen helpen verbeteren.

Tussen mond en kont

Dit is kort en goed het antwoord op de vraag waar de spijsvertering plaatsvindt. Tussen mond en kont. Dan zeg ik niets teveel en niets te weinig. Zodra de hap in je mond verdwijnt, gaat de enzymatische werking al van start. Eigenlijk al veel eerder en wel bij het ruiken of zien van eten. Dan wordt er speeksel aangemaakt en dat is het begin. De alvleesklier wordt al aangezet tot het produceren van insuline om de bloedsuikerspiegel te reguleren en het hele spijsverteringscircus is in gang gezet.

Factoren die een rol spelen bij de spijsvertering

Er zijn veel factoren die een rol spelen of voeding wel of niet goed verteerd wordt.

  • Eet met mes en vork: Niet speciaal vanwege de beleefdheidsregel maar als je met mes en vork eet, neem je automatisch kleinere hapjes. Dat komt de spijsvertering ten goede.
  • Neem de tijd: Ik ben opgegroeid op een boerderij en mijn vader had amper tijd om te eten. Het was létterlijk: hap kauw slik weg. En weer aan het werk. En wij gingen als gezin daarin mee. Lastig om zo’n gewoonte af te leren. Voor je spijsvertering is niets slechter dan dát.
  • Goed kauwen: Omdat speeksel enzymen bevat, is het heel belangrijk om goed te kauwen. Kauw je vaste voedsel net zo lang tot het bijna vloeibaar is geworden en kauw je vloeibare voedsel zodat het niet slok slok slok weg is. Ik zag altijd: “Kauw je drinken en drink je eten.” Dan doe je het super goed.
  • Last rustpauzes in: Als je niet in één keer je hele bord leeg eet maar pauzes inlast, heb je grote kans dat je eerder het seintje ‘genoég’ krijgt en ook herkent. Eigenlijk zou je moeten stoppen met eten als je voor plm. 80% vol zit. Het advies is om zoveel te eten als ongeveer je vuist groot is. Als je goed pauzes inlast en luistert naar je lichaam, zal je ontdekken dat dat écht voldoende is om je mag te vullen.
  • Ga na de maaltijd rusten: Als je kijkt naar duizenden jaren geleden, dan moesten de mensen bewegen voordat ze konden eten. Ze moesten op jacht om een bokje te schieten, te vissen of noten en zaden te zoeken. De volgorde was dus: Honger krijgen, in beweging komen, eten en daarna gingen de mensen rusten. Bij ons is het net andersom. We krijgen honger, trekken de koelkast open, gaan (te veel) eten en na het eten gaan we lopen om het te veel gegetene ‘er weer af te lopen’. Zo kan er geen energie naar de spijsvertering gaan en valt de spijsvertering stil. Wat niet verteerd wordt, wordt opgeslagen als vet op de verkeerde afdeling: Dág energie, hállo buikvet!!!
  • Drink 1/4 liter water plm. 15 à 30 minuten véér elke maaltijd en evtl. ook vóór elk tussendoortje: Door het drinken van water vóór de maaltijd bereid je de maag voor op het voedsel wat er aan komt.
  • Drink niet meer tijdens de maaltijd: Door te drinken tijdens de maaltijd worden de maagsappen teveel verdund en kan het voedsel niet goed verteerd worden. Bovendien krijg je door het drinken vaak veel lucht mee naar binnen waardoor er een opgeblazen buik kan ontstaan en winderigheid. Ook de mineralen worden dan teveel verdund en kun je een tekort aan voedingstoffen oplopen.
  • Praat niet teveel tijdens de maaltijd. Natuurlijk is het gezellig om even wat te kletsen maar door het praten komt er ook veel lucht meer naar binnen. Je bent dan afgeleid en geniet daardoor minder van het eten. Bovendien werk je daardoor, bijna automatisch en zonder dat je het beseft, teveel eten naar binnen. Door het praten vergeet je te letten of je stopknopje al signalen afgeeft dat je voldoende hebt gehad.

Zo, dit waren zomaar even wat puntjes die aandacht vragen als het gaat om een goede spijsvertering. Natuurlijk spelen ook andere factoren een rol, o.a. het gebruik van melk (lactose en caseïne) en gluten. Beide kunnen één van de oorzaken zijn van buikpijnklachten.

Vind je deze informatie zinvol voor anderen? Zou je mijn blog willen liken en delen via de social media knoppen hieronder?

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Spijsvertering, 8 tips om die gezond te houden

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.