headershadow

Latest Blogposts

Vetten, welke kun je het beste gebruiken in de keuken?

Er is in Nederland een hele light beweging gaande. Eigenlijk al vanaf 1978. “We moeten oppassen met verzadigd vet en veel meer light producten gaan gebruiken”. Zélfs de overheid heeft in dat jaar een duit in het zakje gedaan door deze bewering.  Van de week kreeg ik de vraag van een lezer waarom ik in mijn recepten kokosolie adviseerde. Omdat zij dacht dat dat verzadigd was en dus een ongezond product. Daarom ga ik in dit artikel de soorten vet noemen die in mijn keukenkastje staan.  

Vetten, wat is waar en wat is niet waar?

Vetten moeten we vooral niet nemen; de voeding moet allemaal vetarm zijn, voorál géén roomboter, nee… neem liever margarine, of halvarine, of nóg liever Becel. En wij, trouwe volgelingen, doen dat. Met alle “schadelijke” gevolgen van dien. Door alle reclame en beweringen worden we volledig op het verkeerde been gezet. In de supermarkt schreeuwen de verpakkingen je tegemoet, o.a.: “Vetarm”, “Verrijkt met omega-3”, om er maar een paar te noemen. Of: “Rijk aan linolzuur”, dat is óók zo’n leuke. En klinkt wel aardig, toch? Ríjk áán????

Wat de consument niet in de gaten heeft, mede door de hele Becel lobby, is dat linolzuur helemaal niet zo goed voor ons is. Linolzuur is omega 6. We hebben dat zéker nodig maar slechts in kleine hoeveelheden. Als we namelijk téveel omega 6 binnenkrijgen, wordt de omega 6, die normaal ontstekingen remt, juist ontsteking bevorderend. Ik heb hier al een keer een blog over geschreven, over laaggradige ontstekingen.

De verhouding omega 3 : 6 zou moeten zijn 1 : 1. In de praktijk blijkt de verhouding te zijn: 1 : 20. Dat betekent dat we 20x teveel omega 6 binnen krijgen in de vorm van allerlei plantaardige oliën (zonnebloemolie, arachideolie, margarine, halvarine, bak- en braadmiddelen en Becel) en door het eten van koekjes en gebak en andere producten waar plantaardig gehard vet in zit . En het klinkt niet zo slecht, toch? Plantaardig gehard vet? Het is in ieder geval plantaardig. Toch vergissen we ons daarin want plantaardig gehard vet, daar moeten we ver vandaan blijven. Het is gehard, en dat verhardt ook onze bloedvaten. Maar wat moeten we dán gebruiken? Eerst nog een vraag over verzadigde vetten:

Hebben we verzadigde vetten nodig?

Mensen denken dat ze geen verzadigd vet nodig hebben maar niets is minder waar. Het moet onderdeel zijn van een gezonde leefstijl. Een heel gezond verzadigd vet is kokosolie, dat wordt gemakkelijk door het lichaam opgenomen. Let er wel op dat je biologische kokosolie neemt, extra vierge en niet ontgeurd! Het voordeel van deze olie is dat je er in kunt bakken op hoge tempareturen omdat het niet snel oxideert. In tegenstelling tot olijfolie, wat een gezónder vet is dan kokosolie omdat het een onverzadigd vet is, maar níet het veiligste vet. Olijfolie mag niet walmen en wil je een lekker stukje vlees braden, dichtschroeien, wat moet gebeuren op hoge temperatuur, dan kun je beter kokosolie nemen.

Onverzadigde vetten zijn ook prima!

Een mooi voorbeeld van onverzadigd vet is olijfolie. Olijfolie bevat omega 3, 6 én 9. Omega 3 vetzuren helpen bij celherstel en dragen bij aan een verlaagd risico op hart- en vaatziektes, Alzheimer, reuma artritis, hersenbloedingen, kanker en andere degeneratieve ziektes. Olijfolie is een olie waarvan de verhouding tussen verzadigde en onverzadigde vetten optimaal is

Omega 3 kun je binnenkrijgen door het eten van vis. Ben je daar geen liefhebber van (mínstens 2x per week vis), dan is een supplement met EPA en DHA absoluut noodzakelijk. Er zijn ook nog plantaardige bronnen van omega 3, o.a. chiazaad en lijnzaad. Die worden echter beter opgenomen als er ook een dierlijke omega 3 gebruikt wordt.

Omega 6 kunnen we niet zelf aanmaken en moeten we binnenkrijgen door voeding. Maar wat ik al eerder aangaf, dat krijgen we al teveel binnen.

Welke vetten kun je het beste gebruiken in de keuken?

Olijfolie; dit is het gezondste vet

  • Om te bakken op lage temperatuur (mag niet walmen)
  • Voor dressings

Kokosolie/kokosvet; dit is het véiligste vet:

  • Om te bakken op hoge temperaturen

Roomboter; dagelijks een schrabje, daar is niets mis mee. Overdrijf niet:

  • Op mijn glutenvrije zelfgebakken boterhammetje of glutenvrije zelfgebakken speculaaskoek

Nog even iets leuks om mee af te sluiten. Je kunt een test doen met margarine, halvarine en roomboter. Zie het plaatje. Wist je dat roomboter sneller bederft? Of beter gezegd, wist je dat margarine en halvarine helemaal niet bederven? Zelfs de “kleine beestjes” weten wat goed voor hen is. Beter dan wij zelf! Apart, toch?

boter, margarine en halvarine

 

 

 

 

 

 

 

Vond je dit een leuk artikel om te lezen en zou je het een ander ook gunnen? Je kunt dit artikel met hen delen door middel van de social media knoppen.

Verder ben ik héél benieuwd naar welke vetten jíj in de keuken gebruikt. Zou je een reactie achter willen laten onder het artikel? Dat zou ik héél leuk vinden.

handtekening

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

8 reacties op “Vetten, welke kun je het beste gebruiken in de keuken?


Comment author said

Door Rita op 19 juni 2015 om 21:49

hoi Nettie
Ik heb een tijd lang vooral kokosolie gebruikt om te bakken. Maar bij mijn jaarlijkse bloedcontrole bleek mijn slechte cholosterol aan de hoge kant te zijn
Dus nu gebruik ik vaker olijfolie, en af en toe nog kokosolie.

Groetjes Rita.

 

Comment author said

Door Nettie op 20 juni 2015 om 08:36

Hoi Rita, bedankt voor je reactie. Als je cholesterol stijgt, heeft dat meestal niet met je voeding te maken. Je lichaam maakt zélf cholesterol aan op het moment dat je laaggradige ontstekingen in je lichaam hebt. Die ontstekingen veroorzaken kleine scheurtjes in je vaatwanden en als je geen cholesterol in je voeding hebt, gaat je lichaam het zélf aanmaken om de scheurtje in je vaatwanden te repareren, als het ware. Ik snap wel dat er dan bij controle de link gelegd wordt naar het gebruik van kokosvet maar dat is (meestal) niet de oorzaak. De oorzaak van de ontstekingen moet eigenlijk opgespoord worden. Olijfolie is natuurlijk wél super en dat je kokosvet met mate gebruikt, ook heel goed hoor. Ik gebruik zélf ook meestal olijfolie en alléén kokosvet om op hoge temperatuur te bakken. Bedankt voor je reactie. Fijne dag.

 

Comment author said

Door Joke Agterdenbos op 26 augustus 2015 om 18:03

ik gebruik ook olijf en kokosolie en druivenpit olie is ook lekker en gezond
ben je het daar mee eens?

groeten Joke.

 

Comment author said

Door Nettie op 26 augustus 2015 om 18:45

Hoi Joke, druivenpitolie heeft idd de naam dat het gezond is. Ik heb er wel mijn vraagtekens bij en wel om het volgende: Om te beginnen kun je het alléén in de koude keuken gebruiken, dus niet verhitten. Het tweede punt is dat druivenpitolie veel omega 6 vetzuren bevat. We hebben omega 6 nodig maar in de juiste verhouding, nl. evenveel omega 6 als omega 3. Dus 1 : 1. In de praktijk krijgen we 20 x zoveel omega 6 binnen als omega 3. Dus de verhouding is compleet verstoord. Door téveel omega 6 t.o.v. omega 3 wordt de omega 6 ontstekingsbevorderend, en dat moeten we niet hebben. We krijgen door voeding al zoveel omega 6 binnen, dat je beter geen olie kunt gebruiken waar óók nog eens veel omega 6 in zit. Dus liever olijfolie. Heb je hier iets aan Joke?

 

Comment author said

Door Lia op 20 augustus 2017 om 10:17

Ik gebruik al jaren roomboter ,kokosolie en olijfolie ,en mijn cholesterol is nog nooit zo goed geweest ,nou moet ik zeggen dat ik hierbij ook koolhydraatarm eet ,en dat scheelt ook heel veel !
Maar kokosolie vind ik toch het fijnst om in te bakken ik ruik het ook wel samen met roomboter om een lekkers jus te krijgen !
Goed stukje trouwens !
Groetjes Lia

 

Comment author said

Door Hans Klop op 20 augustus 2017 om 17:28

Het dagelijks gebruik voor brood zonder Jonge kaas of pindakaas e.d. is schraperig aangebrachte Roomboter. Alsmede zelf gemaakte pesto op basis van olijfolie extra vergine. Bakken of braden kokosolie of kokosvet

verhoudingen van koken zomers 2 Ned. 3 a 4 Ind. 3 a 4 Mediteraans. Ben 76 jaar inmiddels en nog steeds gezond (knieën zijn wel versleten min of meer maar loop nog steeds met 2 honden 5 x per dag 20 minuten. En vanaf nov ’99.nog geen dr hoeven te raadplegen. Kortom ik eet genade brood denk ik wel eens. Een fijne vakantie en bezinning op nieuwe zaken:-)
Vriendelijke groeten Hans

 

Comment author said

Door annievijfhoek op 20 augustus 2017 om 18:46

Ik heb biolochi olijfolie en cocos olie in mijn keukenkast staan en gebruik ook roomboter

 

Comment author said

Door Silvia op 22 augustus 2017 om 07:53

Mijn vraag is welke olijfolie is nu echt goed?
Er zijn er zoveel, en van het zuurgehalte wordt ook niet op de fles vermeld.
Blijft moeilijk
Gr Silvia

 

Plaats een reactie


*