headershadow

Latest Blogposts

Zwarte koffie, blijf je daar slank bij of word je er dik van?

zwarte koffie, jouw lijflijn

Zwarte koffie, je drinkt het al járen. Omdat je van zwarte koffie niet dik zou worden. Herken je dat? En kreeg je je gewicht tóch maar niet naar beneden? Natuurlijk zullen zeker ook andere zaken een rol gespeeld hebben maar dat je van zwarte koffie niet dik zou worden, is één van de grootste misverstanden in gezondheidsland. Deze veronderstelling gaan we dan ook met ingang van vandaag naar sprookjesland verbannen.

Nationale koffiedag

29 september was het nationale koffiedag. Dat was voor mij reden om deze week mijn posts op Facebook daar aan te wijden. De tip van de week en de vraag hoe de lezer zijn/haar koffie dronk. En de vraag of je van zwarte koffie juist díkker wordt of juist afvalt? En wat er gebeurt als je koffie neemt met melk of met een eiwitrijk product er bij. Er kwamen aardig wat reacties, zullen we maar zacht uitdrukken. De meesten helemaal verbouwereerd om te lezen dat je van zwarte koffie júist aan kunt komen. Omdat er zoveel vragen kwamen, besloot ik er een blog aan te wijden.

Hoe komt het dat je dik wordt van zwarte koffie?

Luister en huiver. Op het moment dat we koffie drinken, gaat door de cafeïne die er in zit je lichaam méér stress hormoon aanmaken, namelijk cortisol en adrenaline. Dit soort hormonen maak je normaal alléén aan als je stress ervaart. Door de aanmaak van deze hormonen onder invloed van de cafeïne, dénkt je lichaam dus dat er stress is. Van vroeger uit “weet” je lichaam dat stress alléén maar kan betekenen dat je óf geen eten hebt, óf dat je achterna gezeten wordt door de wilde dieren. In beide gevallen moet je gaan rennen, óf om de wilde leeuw te ontvluchten óf om achter de wilde dieren aan te gaan om een hapje te scoren. Stress betekent dus “vluchten”.

Energie

Vluchten betekent dat je energie nodig hebt. In een vluchtsituatie heeft je lichaam snelle suiker nodig, dus koolhydraten. Daar heb je altijd een reservevoorraadje van in de vorm van glycogeen in de lever. Als dat voorraadje op is, moet je lichaam op een andere manier aan energie zien te komen, óf door het verbranden van vet óf door het opofferen van je spieren. Die spieren worden dan afgebroken en in de vorm van glucose gedumpt in je bloed, vanuit het bloed moet het als een razende naar de cellen, dat gebeurt met behulp van insuline, en in de cellen wordt de glucose omgezet in energie, om… maar te kunnen rennen.

Eén of twee keer is geen probleem

Als dat 1 keer gebeurt of 2 keer per dag gebeurt, geen enkel probleem. Maar als jij net zo’n fervente zwarte koffiedrink(st)er bent als ík jaren geweest ben, krijg je lichaam ….tig keer op een dag die grote hoeveelheid stresshormoon met als gevolg suiker in je bloed. Iedere keer als je bloedsuikerspiegel stijgt, gaat je alvleesklier als een jekko insuline aanmaken om de suiker naar de cellen te brengen waar ze omgezet kunnen worden in energie. Maar als dat te vaak voorkomt, te veel en te snel achter elkaar, kan je lichaam het niet bijhouden, de bloedsuiker blijft te hoog en wat er niet verbrand wordt, wordt….opgeslagen als vet. Zo wordt insuline indirect ook wel het vetopslag hormoon genoemd. We moeten dus te allen tijde voorkomen dat je lichaam te veel en te vaak insuline aan moet maken want het spijkert vet vast op je heupen, je buik en je billen. En dat is niet wat we willen, toch?

Cappuccino

Goed nieuws voor de cappuccino drinkers onder ons. Waarom dan? Zal je je afvragen? Op het moment dat je je koffie vergezelt van een flinke scheut (soja)melk, gaat de stijging en de daling van je bloedsuiker veel minder snel, die melk is een eiwitrijk product en dat vertraagt de schommeling waardoor er minder insuline aangemaakt hoeft te worden, die achtbaan niet in werking gezet zal worden en er dus uiteindelijk minder vet valt op te slaan. Maar…. ik ben ook niet zo’n voorstander van melk. Daar zal ik nog wel eens een blog aan wijden. Daarom neem ik voor mijn cappuccino altijd wat sojamelk. Ook daarmee niet overdrijven. Amandelmelk mag ook maar die schuimt weer minder. Zo is het áltijd wát :-).

Eiwitrijk product houd de bloedsuikerspiegel stabiel

Waar het eigenlijk om gaat, is dat je bij je koffie een eiwitrijk product eet/drinkt omdat dat de bloedsuikerschommelingen vertraagt. Mij kun je niet blijer maken dan met een lekkere latte macchiato met een paar walnoten van eigen boom en een dikke plak EetLijn kruidkoek met een schrabje roomboter. Suikervrij, lactosvrij, vrij van schadelijke E-middelen, glutenvrij en koolhydraatbewust. Dat is toch je ultieme 10-uurtje? En dat ziet er dan zó uit!

4uurtje

Vochtafdrijvend

Wat wel een nadeel is van koffie is dat het uitdrogend is. Hoe je het ook went of keert, koffie is een product wat stofjes bevat wat je lichaam liever kwijt dan rijk is. Dus je lichaam zal altijd overal water vandaan ‘roven’ om die stoffen uit te scheiden. Dus is koffie vochtafdrijvend en daardoor uitdrogend. De weegschaal is daardoor aardig en logisch toch dat je dan denkt dat je van koffie afvalt? Ik weet niet hoe jij er tegenaan kijkt maar vocht afdrijven en zodoende uitdrogen is voor mij iets anders dan ‘afvallen’ en gewicht kwijt raken. Dit is gewicht wat je liever níet kwijtraakt.

Ik hoop dat deze informatie een beetje duidelijk is. Ik kan er wel 10 blogberichten aan wijden maar het moet ook een beetje leesbaar blijven. Als de boodschap maar duidelijk is. En of je nou een liefhebber bent van zwarte koffie of van koffie mét… er is altijd een oplossing. Als er maar een eiwitrijk product bij genomen wordt. Hoe simpel kan het zijn. Maar óók dán…. niet overdrijven. 2 à 3 kopjes is “de max”. Geniet er in ieder geval van.

Vind je deze informatie interessant voor anderen? Deel het gerust met je kennissen en vrienden. Dat kun je doen door gebruik van de social media button. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

7 reacties op “Zwarte koffie, blijf je daar slank bij of word je er dik van?


Comment author said

Door Martina de Nobel op 3 oktober 2015 om 16:27

Dat 10-uurtje van jou ziet er ook nog eens gezellig uit!

 

Comment author said

Door Nettie op 3 oktober 2015 om 17:39

Ja, dat dacht ik óók hè Martina? 🙂

 

Comment author said

Door Janny van Schijndel op 3 februari 2017 om 11:32

Drink per dag 1 kop zwarte koffie met cafeine en daarna over de dag 3 tot 4 zonder cafeine. Heeft dat eenzelfde effect?

 

Comment author said

Door Nettie op 6 februari 2017 om 15:07

Goeie vraag Janny. Het zou zomaar kunnen dat het effect met cafeïne vrije koffie nog groter is. Bij het cafeïne vrij maken van koffie worden stoffen gebruikt die niet okay zijn waardoor cafeïne vrije koffie slechter is voor onze gezondheid als een kop zuivere koffie. Ik gebruik altijd 100% Arabica koffie omdat die van nature minder cafeïne bevat voor méér smaak.

 

Comment author said

Door Annemarie op 10 maart 2017 om 10:25

Probeer eens een bulletproof koffie. Dit is koffie met een boter en kokosolie. Alles kort in de blender en je hebt een heelijk romige en verantwoorde koffie!

 

Comment author said

Door Nettie op 13 maart 2017 om 14:16

Ik heb daar idd wel eens over gehoord Annemarie. Heb je voor mij de hoeveelheden?

 

Comment author said

Door Nolly op 17 oktober 2017 om 19:56

Bulletproof koffie? Is heerlijk en ik maak padjes koffie, doe er een theelepel kokosolie en 1 eetloper grasboter in, goed roeren en genieten.

Er is heel veel over te lezen op internet

 

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.