Er is??al weer een poosje geleden??een sch??tterend boekje uitgekomen van J?$B”y(Brg Zipprick/Will Jansen met als titel: De supermarkt leugen. Ik heb er soms smakelijk om moeten lachen. Het voorwoord all????n al zorgt dat je zowat in een deuk ligt??maar als je het goed bekijkt, is het dieptreurig dat de supermarkten ons voor de gek houden waar we z??lf bij staan, het is ????n grote jungle waar we totaal in verdwalen en de weg kwijtraken.

Ze verleiden ons door gebruik van tricks & trucs??om zoveel mogelijk te kopen, we hebben te maken met “onzichtbare” ingredi??nten en loze beloftes… allemaal zaken die onze gezondheid n??et ten goede komen en z??lfs??de gezondheid van de niet wetende en goedgelovige consument kunnen schaden.

Heb jij enig idee waarom???

  • Waarom je altijd m????r koopt dan er op je boodschappenlijstje staat?
  • Waarom je in de supermarkt tegen de klok in wordt geleid, rechts naar binnen en links langs de kassa er weer uit?
  • Waarom de winkelwagentjes tegenwoordig zo groot zijn?
  • Waarom de duurste artikelen op ooghoogte staan?
  • Waarom er zoveel pr??chtige kleurrijke verpakkingen gebruikt worden met liefst bekende stripfiguren er op?
  • Waarom er bij de kassa nog allerlei verleidingen liggen?

De supermarkt leugen; misbruik van onze zintuigen.

De supermarkten gebruiken allerlei trucs om jou m????r te laten kopen en voor??l dingen te laten kopen die je ??igenlijk niet nodig hebt en die je helemaal niet had w??llen kopen. Dat noem je de supermarkt leugen. Dat doen ze o.a. door je te laten geloven dat je half dood gaat als je het artikel niet koopt en gaat gebruiken, ??f ze maken de producten z?? aantrekkelijk in prijs, dat het z??nde zou zijn en je een en??rme kans laat liggen als je er geen gebruik van zou maken. In dit artikel??ga ik vooral in op het feit dat ons koopgedrag enorm be??nvloed wordt door onze zintuigen.

Ik citeer (niet letterlijk) een stukje uit het boekje: Verkoopexperts weten dat het geen kunst is om een fles mineraalwater te verkopen aan een klant die t??ch al een fles water had willen??kopen. Maar als diezelfde klant dan ook nog met twee plakken chocolade, een zak chips, twee flessen bier en een kant- en klaar maaltijd aan de kassa verschijnt, is hij handig verleid. Experts animeren ons tot de aankoop van dingen door de zintuigen zo veel mogelijk te prikkelen, onze oren, neus en ogen.

De oren:

Weet je dat muziek onze kooplust opwerkt of in ieder geval be??nvloedt? Een mooi voorbeeld: Wordt er in een supermarkt Duitse hoempamuziek gedraaid, dan gaan we m????r Duitse wijnen kopen en klinkt er Italiaanse muziek, dan gaan we spoorslags over op de Chianti. Als we klass??eke muziek horen, straalt dat stijl uit; we gaan ons stijlvoller voelen,??sjieker, geraffineerder en beschaafder, ??n…. d??s, ??nbewust; r??jker!!! We gaan daardoor m????r geld uitgeven aan duurdere wijnen dan we van plan waren.??En de supermarkt heeft zijn zin want de omzetten stijgen.

De neus:

Heb je enig idee waarom het in de supermarkt vaak ruikt naar lekker versgebakken brood terwijl er slappe slierten fabrieksdeeg worden afgebakken? Je gelooft toch niet ??cht dat die geur uit de oven komt? Die geur komt uit de airco, uit buizen e.d. Die geur maken ze in het laboratorium met schimmels op houtwol en die verspreiden ze via de airco of andere systemen in de winkel om ons aan te zetten m????r te kopen. Zo zijn er ook stoffen die naar groente en fruit ruiken, naar de zee, het bos of bloeiende lavendel. Alle geuren zijn er op gericht om ons welbehagen te verhogen en wat gebeurt er dan? Als je in een goede mood bent? 3x raden… Gevoelens van welbehagen en harmonie wekken reacties op waarover we niet echt nadenken; zorgvuldig geselecteerde geuren bevorderen de omzet. En de supermarkt heeft w????r zijn zin.

De ogen:

Levensmiddelen worden in eerste instantie beoordeeld op hun uiterlijk! Dat kan voor de fotografen een probleem opleveren want fabrieksproducten zijn in veel gevallen bepaald niet fotogeniek. Daarom moet er speciale voedselstyling en voedselfotografie aan te pas komen om de producten nog een beetje op te leuken voor de foto. En wij ons thuis maar afvragen waarom ons gerecht er zo anders uit ziet als in de brochures en de??folders. Je ligt toch bijna in een appelflauwte als je weet dat bijv. vanille-ijs stijfsel of aardappelpuree bevat want het mag niet smelten voor op de foto. Schaal- en schelpdieren glanzen vochtig vanwege glycerine en de??stukken taart voor de foto worden met haarlak opgefleurd. Niet dat wij het dan nog hoeven te eten, dat dan weer niet :-);??het is puur voor de foto, maar t??ch… En jij je maar afvragen waarom jou creaties er minder glorieus uitzien… Hele geruststelling, toch???

De tong en de tastzin:

Deze kunnen ons w??l veel van de kwaliteit van de voeding vertellen maar die worden in de huidige verkoopmachinerie zo weinig mogelijk ingezet. We proeven lang niet alles wat in ons karretje verdwijnt. Ook het aanraken van de levensmiddelen om te voelen of ze wel rijp of hard genoeg zijn, heeft nauwelijks zin door alle moderne verpakkingen. Of een camembertje rijp genoeg is, kun je ??cht niet voelen door het spanen doosje heen??waar het in zit. En dat is nog maar 1 voorbeeld.??Daardoor wordt het haast onmogelijk gemaakt om de kwaliteit te beoordelen. En harde worst? Die is er ook bijna niet meer. Harde worsten moeten drogen en drogen kost tijd. En je raad het al: T??jd kost g??ld!!!!

Nou…genoeg gezeurd… Ik kom hier in een later blog nog wel een keer op terug, o.a. de routing door de winkel, linksom, weet je nog?, de grote winkelwagens enz. enz. Ik ben nog lang niet klaar met de supermarkten. Tot de volgende ronde…

Wat een opluchting als je hele rijen in de supermarkt??over kunt slaan!!!

Hoe heerlijk is het als je zelf al zover bent dat je geen last meer hebt van de supermarkt leugen en dat je hele r??jen in de supermarkt kunt overslaan. Hoeveel geld zou het voor jou ook niet schelen in je portemonnee, hoeveel tijd en hoeveel frustratie? Als ik naar binnen ga, kom ik eerst op de versafdeling (groente en fruit)??terecht, dan loop ik regelrecht naar de koeling waar het biologisch vlees ligt, dan de visafdeling,??de zuivelproducten (g????n koemelk uiteraard…) en ik sluit af met de biologische eieren (code O).?? Zo gepiept. ??lle andere rijen, gangen en paden laat ik links liggen. Als je ??lle rijen overslaat waar de pakjes, bakjes en zakjes staan, dan ben je al heel snel klaar. Tijdens het??LijfLijn??programma, waarmee ik mensen coach, maken we je stap voor stap wat (weg)wijzer in de supermarkt!

Ik ben gel??kkig g????n slachtoffer (m????r) van de supermarkt leugen!!! Wordt vervolgd…

De supermarkt leugen, JouwLijfLijn, Ben je nieuwsgierig geworden naar m????r informatie? Hier is het boekje J?$B”y(Brg Zipprick/Will Jansen met als titel: De supermarkt leugen??wat ik ??cht in ????n adem uitgelezen heb. Ik vond het soms gewoon shokkerend om te realiseren dat je als consument ??cht de dupe bent van een groot bolwerk van spelers??die voor je gevoel gew????n samenspannen, o.a.????de voedingsmiddelenindustrie en de farmacie. En wie weet wat ons nog m????r te wachten staat…

Je kunt dit boek gewoon z??lf bestellen bij Bol.com. De kortste weg is door op het boek te klikken. Heel veel leesplezier.

 

handtekening