headershadow

Latest Blogposts

Chocola en 9 bewezen gezondheidsvoordelen

Chocola, Jouw LijfLijn
 Is chocola ook jouw ‘zwakke plek’? Met andere woorden, als er chocola in huis is, kun jij er dan ook niet afblijven? Voor een keer geen probleem maar dan hangt het er wel van af wát voor chocola je in huis gehaald had. En hoeveel je neemt. En hoe vaak. Er zijn meerdere gezondheidsbevorderende eigenschappen aan chocola toe te schrijven, reden dus om maar raak te eten?

De hamvraag!

Dit is voor heel veel mensen dé hamvraag: Is chocola nu wel of niet gezond? Eigenlijk wil ik me daar helemaal niet in verdiepen want het is gewoon ‘gruwelijk lekker’. Maar ja… je kunt er ook dik van worden en je bloedsuikerspiegel kan er van gaan schommelen. Je kunt er verslaafd aan raken, duzzzz….. dan tóch maar niet?

Chocola is super gezond, het is zelfs een superfood

Ik ga je geruststellen. Chocola is een super gezond product. Zelfs zó gezond, dat het tot de superfoods behoort. Qua voedingsstoffen zit er zelfs méér in dan in menige Hollandse groente. Daar wil ik met jou naar gaan kijken. Maar eerst de vraag: Wat ís chocola eigenlijk? En waar komt het vandaan? We moeten een stapje teruggaan. Cacao. Want dat is de grondstof. Cacao is een plant, afkomstig uit Midden Amerika, waar cacaobonen aan groeien. De Azteken verbonden de cacaoboon aan vruchtbaarheid en toen al werd de cacaoboon zéér gewaardeerd. Ze noemden het ook wel voeding voor de Goden. Dat klinkt wel héél sjiek. Tegenwoordig is het voedsel voor Jan en Alleman. Ik denk dat er niet veel huishoudens zijn in Nederland waar geen chocolade te vinden is. De grote vraag is nu natuurlijk: ‘Is álle chocola gezond of alléén bepaalde vormen?’.

Wit, melk of puur?

Ben jij nou toevallig iemand die van witte chocola houdt, dan moet ik je echt teleurstellen. Dat is één bonk vet, suiker, melkpoeder en van cacao is niets maar dan ook niets te bespeuren behalve de cacaoboter. Maar er zit niets in van de gezondheidsbevorderende stofjes die in de cacaoboon voorkomen. Melkchocolade is al íets minder slecht maar wil je genieten van chocola en ‘het tóch goed doen voor je lijf’, dan zit er niets anders op dan pure chocolade lekker te gaan vinden. En dan bedoel ik van minimaal 70% cacao. Dan ook nog het liefst biologisch. Wat pas écht gezond is, is ruwe biologische cacoapoeder. Daar kan geen enkele andere vorm van chocola tegen op.

Waarom is cacao dan zo gezond?

Cacao heeft diverse bewezen gezondheidsvoordelen:
  1. Het is een rijke bron van antioxidanten die het lichaam beschermen tegen veroudering
  2. Het is cholesterolverlagend
  3. Het werkt als antidepressiva omdat het lichaam door het eten van cacao serotonine en dopamine gaat aanmaken, de gelukshormon
  4. Het kan helpen de bloedsuikerspiegel stabiel te houden
  5. Het kan de bloeddruk helpen verlagen doordat het een rijke bron is van magnesium
  6. En daardoor kan het preventief werken bij aderverkalking
  7. Er is minder kans op laaggradige ontstekingen
  8. De magnesium in cacao kan spierkrampen helpen voorkomen
  9. De magnesium kan mede helpen hart- en vaatziekten te voorkomen

Wat is de beste keuze?

Als je goede keuzes wilt maken, moet je metéén alle Marsen, Snickers, Bounty’s en dat soort zaken metéén vergeten. Die zijn goed voor de kliko. Ondanks dat kun je heerlijk genieten van cacao. Onder aan dit bericht zie je 3 recepten staan met de link naar het recept. Mijn voorkeur gaat uit naar rauwe biologische cacaopoeder en daar heb ik in alle recepten gebruik van gemaakt. Die heeft alle gezondheidsbevorderende eigenschappen zoals hierboven omschreven. Deze poeder is koud verwerkt waardoor alle gezonde stoffen er in gebleven zijn. Rauwe biologische cacaopoeder is niet verslavend.

Nadelen?

Of cacao ook nadelen heeft? Als je veel last hebt van stress en/of evt. bijnieruitputting, kun je er beter voorzichtig mee zijn. Er zit cafeïne in en zoals je bij veel stress beter je koffie kunt beperken, kun je in zo’n situatie ook beter uitkijken met cacao. Heb je daar geen last van, dan is 1 à 2 tl per dag een prima dosering. Naast cafeïne zit er in cacao ook wat fytinezuur wat de werking van goede stoffen teniet kan doen. Toch is het altijd beter om cacao te nemen met een beetje fytinezuur er in dan dat je je tegoed doet aan de dikmakende suikerbommen uit de winkel die BOMvol zitten met verkeerde vetten en dikmakende suikers.

Tips hoe je cacao kunt verwerken en gebruiken:

  • Een beker chocolademelk van 200 ml biologische amandelmelk, 1 tl rauwe biologische cacaopoeder en Stevia naar smaak of een klein schepje Sukrin
  • Wat cacaonibs door je yoghurt/kwark/kefir
  • Chocomousse met pit
  • Pecan-chocoballetjes
  • Brownie

 Vind je deze informatie interessant voor anderen? Deel het gerust met je kennissen en vrienden. Dat kun je doen door gebruik van de social media button. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.
handtekening

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Chocola en 9 bewezen gezondheidsvoordelen

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.