headershadow

Latest Blogposts

Een crashdieet werkt niet en 6 tips wat je wél kunt doen

jojo effect voorkomen, jouw lijflijn

Een crashdieet; je kent het vast wel… je gaat bijna op vakantie en je wilt nog snel een paar kilo afvallen vóórdat je vertrekt naar Verweggistan. Of je hebt de feestdagen achter de rug, je hebt je weer helemaal laten gaan, voelt je moe en plofferig en al vóór 1 januari ben je aan het speuren gegaan op internet naar het zoveelste crash dieet want je wilt het er allemaal zo snel mogelijk weer af hebben.

5 kilo in 1 week

Het klinkt toch leuk? 5 kilo in 1 week? Zeker als je graag in je gala jurkje wilt of een leuk zomerjurkje. En er zijn nog wel méér redenen om aan een crash dieet te beginnen. En eerlijk is eerlijk… crashdiëten werken (bijna) altijd. Maar óók ALTIJD maar TIJDELIJK! Vroeg of laat zal je tegen de gevolgen van een crashdieet aanlopen. Hoe komt het toch dat je na een crash dieet áltijd weer aankomt, mét rente?

Een crashdieet, wat is het eigenlijk?

Velen denken bij een crashdieet altijd aan pillen, poedertjes gepaard met extreem veel bewegen. Er zijn legio crashdiëten waarbij je leeft op een reep, een soepje en een papje per dag. Of een eetwijze waarbij je zo weinig eet dat je nog niet in staat bent normaal je werk te doen, laat staan dat je nog puf hebt om iets aan lichaamsbeweging te doen. Het gaat er áltijd om dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt. Je zult dus snel gewicht verliezen. Dat is ook het doel van crashdiëten. En écht….het ís mogelijk om 5 kilo in 1 week af te vallen. In alle gevallen van crashdiëten zal je beloond worden door een snel maar KORT resultaat. En geloof me… ik heb álle diëten al voor je uitgeprobeerd. Noem me een dieet en ik heb het voor je ‘getest’.

Wat zijn de nadelen van een crashdieet?

  1. Omdat je lichaam minder calorieën binnen krijgt dan het nodig heeft, denkt het lichaam dat er barre tijden aankomen en zal de verbranding op een lager pitje komen. Je lichaam zal zuiniger omgaan met voedingsstoffen en proberen er alles uit te halen wat er in zit en dus met mínder toe kunnen. Als je dan weer méér gaat eten en je lichaam kan nog steeds met minder toe dan het binnen krijgt, zal alles wat je niet verbruikt op de reserve afdeling terecht komen en dat betekent vetopslag op de verkeerde plaatsen. Het resultaat zal dus hooguit een paar weken standhouden en daarna zal je weer aankomen met rente. Het jojo effect is een feit.
  2. Wat nog een nadeel is van crashdiëten dat je geen vet zult verliezen maar vooral spiermassa.
  3. En een laatste groot nadeel is dat crash diëten uiteindelijk ongewenste  (vr)eetbuien kunnen veroorzaken. Als je dáár eenmaal in beland bent, is het eind zoek en kan alléén specifieke begeleiding nog uitkomst bieden.

Al met al zal het duidelijk zijn dat crashen niet aan te raden is. Belangrijk voor nu om te weten: Wat dan?

1. Eet liever vet dan light

Het klinkt heel goed om light producten te gebruiken, alsof je er “light” van zou worden maar het tegendeel is waar. Je lichaam heeft een geheugen en gaat, zodra het iets zoets proeft, insuline aanmaken. Insuline wordt ook wel genoemd het “vetopslaghormoon”. Een beetje aanmaak van insuline is okay omdat insuline de suiker in het bloed in de cellen brengt om daar omgezet te worden in energie. Maar als er teveel insuline aangemaakt wordt, ontstaat er moeheid, nog meer trek in zoet en vetopslag. Gebruik liever Stevia of nog liever: probeer van zoetbehoefte af te komen.

2. Eet de juiste dingen

Het is zo wie zo belangrijk dat je niet teveel eet, maar dus ook zéker niet te weinig. En nóg belangrijker is wát je eet. Teveel koolhydraten zijn niet goed want die kunnen schommelingen veroorzaken in de bloedsuikerspiegel en daardoor “(vr)eetbuien veroorzaken. Te weinig koolhydraten is bijna nog erger want dan leg je je schildklier plat en is het leed helemáál niet meer te overzien. Probeer daarom een goede balans te vinden in de verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten.

3. Eet liefst biologisch

Hoe zuiverder je eet, hoe minder werk je lever heeft aan het uitfilteren van stoffen waar je lichaam niet zo blij van wordt. Als er veel toxines zijn en de lever kan het niet bijhouden om die uit te filteren, gaat je lichaam vet opslaan om die toxines veilig in op te bergen. Hoe meer toxines, hoe méér vetopslag en hoe minder toxines, hoe minder vetopslag. Bovendien kan de lever dan energie vrij maken voor een belangrijke taak, dat is het afbreken van vetten. Duidelijk een zaak van “de kip of het ei”. Naast het eten van biologisch eten, is het ook belangrijk om zo weinig mogelijk schadelijke E-nummers binnen te krijgen.

4. Eet vooral déze zaken:

Veel mensen eten regelmatig vlees. Mijn advies is om vlees regelmatig in te ruilen voor vis. Dat bevat namelijk vitamine D, waar de meesten in Nederland een groot tekort aan hebben. En omega 3 vetzuren wat heel belangrijk is om de balans tussen omega 3 en omega 6 te herstellen. Last but nog least bevat vis veel jodium wat belangrijk is voor een actieve schildklier. Combineer je visje met een bord vol groenten in alle kleuren van de regenboog.

5. Laat deze zaken staan:

Een aantal voedingsmiddelen waar ik helemaal niet enthousiast over ben, zijn granen (vanwege de gluten), suikers en melkproducten (vanwege de lactose = melksuiker en caseïne). Alle genoemde stoffen kunnen de darmwand beschadigen.

6. Kom in beweging!

Hier is al zoveel over gezegd.  Wil je gezond ouder worden? Kom en blijf in beweging. Overmátig sporten is trouwens ook niet goed maar zeker een statisch leven zal niet bijdragen aan een goede gezondheid. Neem wat vaker de trap, parkeer de auto wat verder van de winkel af en maak gebruik van de “7-minute work out” op je mobiele telefoon.

Probeer alle bovenstaande tips in je leven te integreren. Het is in het begin misschien even wennen maar je zult, naar gelang de resultaten, er steeds meer plezier aan beleven. Wil je de kortste weg naar Rome? Neem dan eens een kijkje bij mijn leefstijlprogramma De EetLijn.

Vind je deze informatie zinvol voor anderen? Zou je mijn blog willen liken en delen via de social media knoppen hieronder?

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

2 reacties op “Een crashdieet werkt niet en 6 tips wat je wél kunt doen


Comment author said

Door marylyna op 8 mei 2017 om 13:22

Fijn dat je weer ‘binnen’ bent gekomen.
En hoe waar is het én duidelijk wat je schrijft.
Je houdt me zo bij de les.
Dank lieve Nettie.

 

Comment author said

Door Nettie op 9 mei 2017 om 19:21

Wat lief van je Marylyna. Ik ben ook blij dat het met Jouw LijfLijnSchrijfsels weer lukt. Ben blij met je reactie ook. Super. Dank je wel!

 

Plaats een reactie


*