headershadow

Latest Blogposts

Laaggradige ontstekingen

Heb je mijn blogbericht gelezen over de cholesterolleugen? Ik heb daarin beloofd dat ik terug zou komen op mogelijke oorzaken van verhoogd cholesterol en wat je er zélf aan kunt doen om dat te voorkomen. De conclusie in dat artikel was dat cholesterol (o.a.) omhoog kan gaan op het moment dat er in jouw lichaam laaggradige ontstekingen zijn. Nu natuurlijk dé hamvraag: Wat zijn laaggradige ontstekingen? Hoe kom je er aan en… nóg belangrijker, hóe kun je ze voorkomen en/of kom je er weer van áf???

Laaggradige ontstekingen? Wat zijn dat?

Laaggradige ontstekingen zijn totaal iets anders dan “gewone” ontstekingen. Als onze kleinkinderen bij ons op het erf spelen en ze vallen met hun blote knietjes op het grind op het erf, ontstaat er een wondje en je kunt er bijna donder op zeggen dat die wond later gaat ontsteken. Daar is niets mis mee want het is een reactie van je immuunsysteem wat zal proberen om de vuiligheid in de wond, noem het maar de indringers, te verdrijven en naar buiten te werken. Mooi systeem dus. Daarna zal je immuunsysteem de wond weer helen. Een ontsteking is dus perfect omdat het je lichaam beschermt. Er zijn veel ontstekingen die je als zodanig ervaart, zowel van binnenuit (denk maar aan acné) als van buitenaf (door een valpartij). Het houdt je immuunsysteem actief tot de boel weer hersteld is. Dan is de ontsteking weer verdwenen. Dit zijn dus accute waarneembare ontstekingen en dat is héél wat ánders dan laaggradige ontstekingen. Die zijn vaak niet zomaar op te lossen en we hebben het ook vaak niet in de gaten dát ze er zijn.

Laaggradige ontstekingen, die vaak chronisch zijn,  zijn niet genezend maar juist ziekmakend. Ze kunnen de cellen en daardoor de weefsels beschadigen. Ons immuunsysteem, wat in actie komt bij een acute ontsteking, gaat ook nu aan de slag maar blijft aan het werk omdat de ontsteking chronisch is. Uiteindelijk raakt je immuunsysteem overwerkt en kan het resultaat zijn een auto-immuunziekte waarbij het lichaam zichzelf aanvalt. Een paar voorbeelden daarvan zijn:

  • Artrose
  • Reuma
  • Vage pijnklachten enz. enz.

Verder spelen laaggradige ontstekingen een rol bij:

  • Hart- en vaatziektes
  • Obesitas
  • Fibromyalgie
  • Chronische vermoeidheid

Waardoor ontstaan laaggradige ontstekingen?

Een belangrijke rol hierin heeft voeding. Stress moet je zeker ook niet uitvlakken, teveel beweging of te weinig beweging, milieuvervuiling, eigenlijk alle omstandigheden waar we in deze tijd met z’n allen mee te maken hebben.

Wat voeding betreft, mag je denken aan:

  • Alle vormen van suikers en slechte koolhydraten (frisdrank!!!)
  • Granen die gluten houdend zijn en onze darmen kunnen beschadigen
  • Vlees van dieren die gevoed zijn met maïs; hierdoor krijgen we grote hoeveelheden omega 6 binnen, wat ontsteking bevorderend is
  • Plantaardige oliën en plantaardig gehard vet (denk eens aan alle margarines, halvarines, zonnebloemolie, arachideolie,  én….hoe érg het ook is… óók Becél!!)
  • Teveel zuurvormende voeding zoals rijst, niet biologisch vlees, koffie, zwarte thee en alcohol
  • Gezonde vetten die we te hoog verhitten (bijv. olijfolie, die mag níet walmen)
  • Vetten die we te lang bewaard hebben en die daardoor geoxideerd zijn

Hoe ziet onze voeding er uit als we laaggradige ontstekingen willen voorkomen?

  • Uiteraard alle (liefst biologische) groentes, als het éven kan in alle kleuren van de regenboog (plm. 30 verschillende kleuren per week!)
  • Zorg voor een goede verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren; de verhouding moet zijn 1 : 1 maar is in de praktijk 1 : 20. Omega 6 is zeker nodig maar véél minder dan we binnenkrijgen. Door omega 3 op te hogen (walnoten, lijnzaad en lijnzaadolie, vette vis) en de omega 6 te verminderen (zie hierboven over de plantaardige oliën) wordt de verhouding beter
  • Olijfolie (extra vierge) voor dressings en om te bakken op lage temperatuur en kokosvet om in te bakken op hoge temperatuur (kokos heeft ontsteking werende eigenschappen)
  • Eet zoveel mogelijk glutenvrije granen (o.a. boekweit  en haver)
  • Eiwitten zijn prima maar liever méér plantaardige eiwitten dan dierlijke; denk aan ongebrande noten, zaden, groene groentes
  • Vergeet je kruiden niet, vooral gember en geelwortel hebben ontsteking remmende eigenschappen; verder rozemarijn, koriander, tijm, basilicum enz. enz.
  • Denk ook aan knoflook en ui
  • Roomboter op je brood i.p.v. margarine, halvarine of Becel

Wat kunnen we verder nog zélf doen om laaggradige ontstekingen te voorkomen?

Er is veel wat we zelf kunnen doen. Behalve op je voeding letten, kun je het volgende nog doen:

  • Stoppen met roken
  • Drink alcohol met mate
  • Vermijd toxische stoffen in voeding, persoonlijke verzorging en in het huishouden
  • Vermijd voeding waar je allergisch op reageert
  • Zorg voor voldoende nachtrust en probeer positief in het leven te staan
  • Ga bewegen in de buitenlucht, daar waar bomen staan en waar zuurstof is
  • Zorg voor voldoende vitamine D, wat ontstekingen tegengaat

Als je bovenstaande begrijpt en je kunt op deze manier laaggradige ontstekingen voorkomen en/of genezen, is er veel kans dat je géén verhoogd cholesterol zult ontwikkelen en daardoor kunt voorkomen dat je aan de medicatie moet. In een volgend blog zal ik ingaan op de gevolgen van verhoogd cholesterol en de bijwerkingen van de medicatie.

Vind je dit artikel interessant? Deel het dan gerust met anderen. Je kunt dat doen m.b.v. de social media knoppen. Een reactie achterlaten onderaan dit bericht wordt ook op prijs gesteld.

handtekening

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

32 reacties op “Laaggradige ontstekingen


Comment author said

Door Wim Rossen op 25 oktober 2015 om 08:17

Beste Nettie het zeer interessant ik weet dat ik nog te vaak Suikers gebruik ik kan er haast niet van afkomen maar door jou wordt ik er wel op gewezen dat het anders moet , en ik ga het volgende week weer proberen bedankt voor je uitleg over het cholesterol op 7 november heb in avond in Siebengewald vlak bij ons over Vetten en daar hoop ik ook wat op te steken
Naar ik hoop gaat het bij jullie allemaal goed maar ik lees dat je gelukkig bent met wat je doet ik vindt het knap van je.
Doe de groeten aan je man en je kinderen , het is jammer dat je zover weg woont anders was ik al beslist met Miep bij je langs gekomen maar wie weet zien we ons nog wel een keer ga zo door het is goed voor alle mensen een pluim op je hoed .

 

Comment author said

Door Nettie op 25 oktober 2015 om 15:57

Hey Wim, goed om iets van jullie te horen. En ja…zaten we maar wat dichterbij. Alhoewel…afstanden bestaan er toch niet meer? :-). Afkicken van suiker is moeilijker dan afkicken van drugs Wim, dus wees niet te hard voor jezelf. Het is een hele strijd. Mocht het je echt niet lukken, met de EetLijn wordt het je een stuk gemakkelijker gemaakt om af te kicken van suiker zonder de “blues”. Wie weet…. Veel plezier op de avond over vetten. Zal heel interessant zijn. Als we dichter bij zaten… :-). Liefs, ook voor Miep. Wij bouwen met heel veel liefde verder aan onze zaak. Tot gauw.

 

Comment author said

Door Nettie op 26 oktober 2015 om 16:00

Leuk Philomène, bedankt.

 

Comment author said

Door Janny Strootman op 18 oktober 2015 om 22:54

Bedankt weer nettie, Veel wist ik al maar dan nog is het goed eea nog eens te lezen . Arie heeft jaren statines geslikt en is er na onderzoek naar gedaan te hebben 2 jaar gelden zelf al mee gestopt.
Toch heb ik veel laagdradige ontsteking klachten en een lage weerstand. Ik wijd dit aan stress . Ben al heel lang daaraan aan het werken maar is vaak nog erg moeilijk en ik slaap vaak slecht. Ken jij de heel hoeve ? Heb ik ook veel van geleerd.
Fijn dat je ons scherp houd Nettie. Succes en zegen op je werk.
Hartelijke groet Janny

 

Comment author said

Door Nettie op 19 oktober 2015 om 12:10

Hoi Janny, het valt niet altijd mee als er veel stress in het spel is. Stress is een slechte raadgever en is wrs. ook mede de oorzaak dat je niet goed slaapt. Je hebt me wel eens verteld van Heel hoeve en ik heb er toen ook wel even naar gekeken. Probeer zoveel als mogelijk ontstekingbevorderende situaties te vermijden: Brood, stress, teveel koffie, soms ook melkproducten en vooral plantaardige oliën. Olijfolie is prima, vooral met een lage zuurgraad, maar verder omega 6 vermijden, wat in plantaardige oliën zit. Die veroorzaken met name ook laaggradige ontstekingen. Succes ermee en bedankt voor je reactie.

 

Comment author said

Door mw. Leny Lautenbach op 25 oktober 2015 om 11:05

Aloha Netty,

Fijn dat ik zo op deze manier kan werken aan mijn gezondheid.
Allereerst bedankt daar voor!
Ik begrijp uit jou schrijven, dat men om de laaggradige ontstekingen te verminderen,
men er beter aan doet om de plantaardige oliën (de omega 6 ) te vermijden.
Al snoep ik wel nog regelmatig, zoals bij de koffie en thee-tijd wat lekkers te gebruiken.
Ik let al jaren op product omschrijving, maar vind het moeilijk om dat te ontdekken.
Kan je mij aub. wat voorbeelden geven. Want ondanks mijn vele pogingen blijf ik toch
veel pijn houden in alle gewrichten en ook de spieren.
Ik begrijp dat stress een grote rol mee speelt, dus ook daaraan probeer ik te werken.
B.v.b. mijn hartelijke dank en heel veel plezier in het goede werk wat je zoal doet!!!
Vr. gr. Leny L. S.

 

Comment author said

Door Nettie op 25 oktober 2015 om 15:55

Hartelijk bedankt voor uw mail Leny. Heel graag gedaan. Ik werk met passie aan mijn site en de berichten. Ik doe niets liever dan op deze manier mensen bewust maken van wat er ánders kan. Het is lastig om voorbeelden te geven van wat u wél zou kunnen eten. Ik heb dan écht etiketten nodig om te kunnen zien wat er in zit. Producten hebben vaak nog vele schuilnamen. Waar komt u vandaan? We geven regelmatig cliëntendagen en gaan dan dieper op dit soort vragen in. Hoe zou u het vinden een keer zo’n dag bij te wonen?

 

Comment author said

Door Tina Pijnen op 25 oktober 2015 om 12:26

hi Nettie

de statines liggen in de keukenla tot nog toe kon ik er niet toe komen om ze te gaan gebruiken, nu laat ik dat dus maar. Het zit klaarblijkelijk in de genen van de familie dat er een hoge cholesterolwaarde ontstaat.
Volgens mij leef ik zo gezond dat ik 102 kan worden maar zo’n serieus kijkende arts brengt mij dan weer in twijfel. Ik ga je raad opvolgen en hoop op een betere uitslag de volgende keer.
Groet, wat blijf je toch een energieke vrouw!!

Tina

 

Comment author said

Door Nettie op 25 oktober 2015 om 13:44

Bedankt voor je reactie Tina. En ook voor je complimenten! 🙂 Helemaal leuk. Weet je…ik ben geen arts en mag geen verantwoordelijkheid nemen als mensen hun medicatie laten liggen na het lezen van mijn artikelen. Maar ik snap je volkomen. Het is soms ook een kwestie van je nuchtere verstand gebruiken. Eet lekker veel vette vis, eventueel een omega 3 supplement er bij en mocht je er niet uit komen, cliënten die De EetLijn volgen, gaan in hun cholesterolwaarde vaak vrij snel naar beneden. Heel goed dat je al zo gezond eet. Mocht je toch nog een leidraad nodig hebben, je weet me te vinden. Super dat je mijn berichten leest. Bedankt voor je reactie.

 

Comment author said

Door Lia Vonk op 25 oktober 2015 om 15:11

Hoi Nettie,
Ik volg vanaf begin oktober het Eetlijn programma. Bevalt prima. Het afvallen gaat heel erg langzaam. Het is geen kwestie van een dieet volhouden, maar gewoon een omschakeling van koolhydraten en suikers naar heerlijk gezond en gevarieerd eten. Heerlijke recepten in je kookboek ook. Super.
V.w.b. het cholesterol-verhaal heb ik nog wel een vraag. Ik heb vandaag zelf mayonaise gemaakt met arachideolie. In bovenstaand artikel staat arachideolie onder het ontstaan van laaggradige onstekingen genoemd. Is het dan niet beter om milde olijfolie te gebruiken? Of maakt dat v.w.b. mayonaise en slasaus niet uit? je gebruikt er uiteindelijk heel weinig van. Overigens wordt arachideolie van pinda’s gemaakt (niet geschikt voor iemand met een notenallergie). Ik heb er maar 2 eetlepels azijn in gedaan en geen Stevia (geeft m.i. bijsmaakje) en ook voeg ik de olie niet langzaam toe, maar zet de staafmixer op de bodem, zet ‘m aan en trek ‘m heel langzaam omhoog. (op Youtube gezien). Super makkelijk, heel snel klaar en lekker.
Nog een laatste vraag:
Ik start ’s morgens met himalayazout 1/3 theelepel en 2 glazen lauw water. Hoeveel neem je precies van het zout? iedere theelepel is anders en krijg je dan niet teveel zout binnen? Voorheen maakte ik een zoutoplossing en nam daar een theelepel van op 1 klein flesje water. Ik hoor verschillende verhalen. Ook wordt Keltisch zout genoemd als zijnde nog beter. Kortom ik weet het niet, dus leg de vraag bij deze aan jou voor.
Hartelijke groet,
Lia

 

Comment author said

Door Nettie op 25 oktober 2015 om 15:52

Hoi Lia, bedankt voor je reactie. Je geeft aan dat het afvallen langzaam gaat. Wat is langzaam? Want je zou plm. 1 kilo per week af moeten kunnen vallen. En hoe is het met de ketose? Als het afvallen echt te langzaam gaat en er is geen ketose, is het handig om nog eens met Hanneke te overleggen. Wel fijn dat je va het programma geniet. Het is idd geen dieet maar een nieuwe leefstijl. Ik krijg erg veel positieve reacties, ook op de recepten.
Voor wat betreft de mayonaise heb je helemaal gelijk. De hoeveelheden arachideolie zijn natuurlijk niet groot want je bewaart mayo voor speciale gelegenheden maar ik ga zelf ook overschakelen van arachideolie naar koolzaadolie. die bevat 2 delen omega 6 t.o.v. 1 deel omega 3. Bij arachideolie is die verhouding veel schever. Heel goed van je hoor. Ik leer ook steeds bij en leuk om ook door jou scherp gehouden te worden. Welke Stevia heb je trouwens? Want ik heb me suf gezocht naar een goede en lekkere Stevia en heb die eindelijk gevonden. Of had je die al bij Hanneke meegenomen? Ze zijn bijna allemaal bitter. Iets minder azijn kan maar geeft juist wél een pittig accent. Probeer maar van alles uit. Van de week had ik er een scheutje sesamolie door gedaan, dat was ook écht lekker. Maar goed, het is en blijft omega 6 dus met mate. Als je eet volgens De EetLijn krijg je al zoveel mínder omega 6 binnen dat dat beetje wel kan. Bedankt voor de tip over de mayonaise maken. Zo zal het sneller gaan. Dank je wel. Wat het zout betreft: je mag wel 3 gram zout per dag en 1/3 theelepel is volgens mij nog niet 1 gram. Weeg het anders maar 1x af, dan weet je het ook. We gaan a.s. weekend weer een groep coaches opleiden en ik vond jouw mail met vragen zó leuk, die ga ik onderdeel maken van de cursus. Als casus. N.N. hoor. 🙂 Top meegedacht!

 

Comment author said

Door Lia Vonk op 3 november 2015 om 14:16

Hoi Nettie,
Super bedankt voor je reactie.
Vanochtend bij Hanneke geweest. Nou eigenlijk ben ik toch best veel afgevallen. In een maand tijd 5 kg. en dat na een weekendje Parijs waar ik wel een beetje opgelet heb, maar toch niet helemaal verantwoord gegeten en gedronken heb. Maar alle waarden waren vanochtend prima. Gisteren een eiwitdagje gedaan en het ‘overtollige Parijse vet’ was nagenoeg verdwenen. Ook alweer +/- in ketose. Dus vandaag nog maar een eiwitdagje en ik kan gewoon weer verder met het programma. Leuk om die ketose te meten trouwens. Geeft aan dat je goed bezig bent. Ik zit eigenlijk altijd wel in de + ook al schommelt m’n gewicht soms flink tijdens het programma. Vandaag weer met jouw kaasbroodmix naar huis. Ik bak ook nog wel een chia-notenbrood en wissel dit dan af. In Parijs merkte ik dat ik de 3e dag toch weer een lichte bloedsuikerdip kreeg. Dat komt dan toch weer van anders eten. Met het programma heb ik daar totaal geen last van. Ik taal ook niet meer naar zoet. En er waren daar toch veel winkels met overheerlijk gebak en chocolade. Het maakte mij niet uit. Geen probleem ook als iemand anders dat voor m’n neus opeet. Het leuke is ook dat manlief nu ook veel meer geïnteresseerd geraakt is in gezond eten. De E-nrs komen er bij ons niet meer in. Je leest er ook steeds meer over. Hoe dan ook ik ben blij dat ik gestart ben met de lijflijn. Hartelijke groet, lia

 

Comment author said

Door Lia Vonk op 3 november 2015 om 14:20

nog even ter aanvulling: ik gebruik ook ‘jouw’ flesje Stevia. Dat is inderdaad de zuiverste. Van die potten die ze in de supermarkt verkopen wist ik al dat dat troep is. Als er maar 3% Stevia in zit mag het al Stevia heten. Maar het extract is wel sterker, dus ik gebruik het zeer met mate.

 

Comment author said

Door Nettie op 3 november 2015 om 22:53

Helemaal goed Lia. Het beste is om je zoetbehoefte af te bouwen. Maar mocht je dan tóch iets willen nemen: Stevioside 12%. Dat is een zuivere. Nog beter is de groene stevia poeder maar die vind ik echt niet lekker en niet handig in gebruik. Veel plezier met je Stevia i.i.g.

 

Comment author said

Door Sonja Koole op 28 oktober 2015 om 16:06

Hoi NETTIE,
Wat een duidelijk verhaal weer!
Heb een te hoog cholesterol gehalte en ben ook al bij de diëtist geweest.
Inderdaad wat een verschil van mening overal. Heb statines in de kast liggen en die laat ik ook daar, vind ze doodeng! Nu probeer ik me te houden aan wat jij zo ongeveer aangeeft in je artikel en neem rode rijst tabletten ( homeopatisch ) en het zakt!
Wanneer start je weer een nieuwe cursus voor de voeding?
Groetjes Sonja Koole

 

Comment author said

Door Nettie op 28 oktober 2015 om 16:39

Hey Sonja, wat leuk om iets van je te horen. Goed bezig hoor. Ik heb toevallig a.s. weekend een coachcursus, 2 dagen. Ik heb nog 1 plek vrij dussssss….. je zou er nog bij kunnen. Lekker kort dag maar daaruit worden vaak de mooiste dingen geboren. Vrijdag en zaterdag. Onze praktijk spik splinternieuw verbouwd, echt helemaal top. Méér dan welkom! Laat maar horen.

 

Comment author said

Door Sonja Koole op 30 oktober 2015 om 07:43

Zo snel gaat me idd niet lukken, jammer maar moet dingen ver vooraf inplannen! Maar dat is ook een coachcursus waar je het nu over hebt, ik bedoel de manier van leven uitleg zal ik dan maar zeggen 😉
Of kan dat alleen via de boeken?
Succes iig van het weekend!

 

Comment author said

Door Nettie op 2 november 2015 om 08:06

Hoi Sonja, ik was al bang dat het kort dag voor jou, bezige bij! :-). De cursus was een groot succes, hoorde ik van de cursisten, dus ik ben helemaal blij. Maar ik snap dat jij dus een andere bedoeling had. Er komt op 23 januari een cliëntendag met als thema: “Eten tegen kanker en ziektes” en in die dag komt de leefwijze van De EetLijn ook aan bod. Is dat iets wat je leuk zou vinden?

 

Comment author said

Door Ina Milton op 2 november 2015 om 14:25

Hallo Nettie,

Dank voor deze informatie , heel duidelijk en ik kan er wat mee. Ga weer proberen de knop om te draaien ivm het eten van zoetigheid.
Wacht weer jou volgende blog af, nogmaals bedankt.

Groetjes Ina.

 

Comment author said

Door marylyna op 5 november 2015 om 13:26

Hallo mooi mens,
Wat heb je het weer duidelijk uitgelegd. Mijn complimenten.
Bovendien wordt ik altijd helemaal blij om je artikelen te lezen. Ze zijn zo positief met al die oplossingen erbij.
liefs, Marylyna

 

Comment author said

Door Nettie op 5 november 2015 om 16:12

Dank je wel Marylyna, wat een compliment. Doet me goed, weet je dat? Fijn dat je iets aan de artikelen hebt. Je bent nog “taalkundige” ook 🙂

 

Comment author said

Door marylyna op 5 november 2015 om 13:28

Sorry, ik heb een foutje gemaakt. Het had moeten zijn: word ik altijd helemaal blij

 

Comment author said

Door Francine van Broekhoven op 24 augustus 2016 om 19:00

Hi Nettie,
wat een mooi stuk heb je geschreven over de laaggradige ontstekingen. Wist je dat we die ‘zien’ met medische thermografie en vaak het begin zijn van ernstige zaken in de borsten?
Groetjes Francine

 

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.