headershadow

Latest Blogposts

Suikerverslaving en 56 schuilnamen van suiker

Weet je dat er heel veel mensen verslaafd zijn aan suiker, of het nou mannen zijn, vrouwen of kinderen? Ik heb zelf ook een suikerverslaving gehad. Inmiddels al weer 15 jaar en een behoorlijk aantal kilootjes geleden. In die tijd zat ik veel op de weg en was er geen benzinepomp veilig. Soms reed ik van pomp naar pomp om maar chocolade te kunnen scoren, Magnums, Engelse drop enz. enz.

Suikergebruik, wat zijn de gevolgen?

Soms vind ik het nóg lastig om weerstand te bieden aan chocolade en ijs. Weet je dat het nog moeilijker is om van suiker af te kicken dan van drugs? Het is minstens zo verslavend. En weet je dat suiker je energie en je gezondheid sloopt? Er zijn legio onderzoeken gedaan naar de (bewezen) gevolgen van suiker voor je gezondheid en de resultaten liegen er niet om.

  • Suiker geeft een schommeling van je bloedsuikerspiegel waardoor er extra insuline aangemaakt wordt die er voor moet zorgen dat die bloedsuikerspiegel weer daalt. Als dit een paar keer op een dag gebeurt…niets mis mee. Maar als het keer op keer gebeurt, wordt je alvleesklier daar niet zo blij van. Insuline noemen we ook wel het vetopslaghormoon. Je kunt raden wat er gebeurt.
  • Door suiker kan je lichaam enorm verzuren, vooral het maag-darmstelsel, wat heel veel klachten kan geven waaronder candida. Daardoor wordt je immuunsysteem regelrecht verzwakt. Een verzwakt immuunsysteem kan weer zorgen voor allerlei ontstekingen in je lichaam.
  • Teveel suiker kan ontaarden in diabetes type 2, iets waar niemand op zit te wachten maar wat op dit moment beangstigend toeneemt onder de Nederlandse bevolking.
  • Ook zorgt suiker indirect, door een verstoring van de mineraalhuishouding (opname calcium magnesium wordt bemoeilijkt), voor botontkalking.
  • Verder kan suiker het risico verhogen op diverse vormen van kanker, o.a. borstkanker en darmkanker.
  • Door teveel zoetigheid kun je op een gegeven moment niet meer onderscheiden of je écht honger hebt of gewoon trek in zoet.

Waarom suikervrij?

Eén van de eerste dingen die je het beste kunt laten staan als je gezonder en fitter wilt worden, zijn de suikers. De menu’s en recepten van De EetLijn zijn allemaal vrij van toegevoegde suikers. Als je het programma en de recepten volgt, hoef je trouwens nergens over na te denken. Toch kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment zo ver bent, dat je niet meer letterlijk alles wilt volgen maar zelf je fantasie wilt gaan gebruiken. Hoe handig is het dan om te weten waar allemaal suikers in zitten? En wordt suiker altijd vermeld als suiker of heeft suiker (vele) schuilnamen?

Inderdaad, suiker is er in vele vormen en heeft veel schuilnamen.

Lees en huiver:

  • Agavenectar
  • Agavesiroop
  • Ahornsiroop
  • Barbadossuiker
  • Basterdsuiker
  • Bietsuiker
  • Bietenstroop
  • Bruine suiker
  • Cassonade
  • Dadelstroop
  • Demerara
  • Dextrose
  • Druivensuiker
  • Esdoornsiroop
  • Fructose
  • Fructosestroop
  • Fruitsuiker
  • Galactose
  •  Geleisuiker
  •  Glucose
  •  Fructose-glucosestroop
  •  Glucosestroop
  • HGCS (High Fructose Corn Syrup)
  •  Honing
  •  Invertsuiker
  •  Kandijsuiker
  • Karamel (gebrande suiker)
  • Kokosbloemsuiker
  • Kristalsuiker
  • Lactose
  • Maïsstroop
  • Maïssuiker
  • Malt
  • Maltodextrine
  • Maltose
  • Moutstroop
  • Maple Syrup
  • Melasse (-stroop)
  • Melksuiker
  • Moutsuiker
  • Nectar
  • Oerzoet
  • Palmsuiker
  • Parelsuiker
  • Rietsuiker
  • Rijststroop
  • Rijstsuiker
  • Ruwe rietsuiker
  • Sacharose
  • Sap concentraat
  • Spelstroop
  • Sucranaat
  • Sucrose
  • Suiker
  • Tarwestroop (wheat-syrup)
  • Vanillesuiker

Hoe ga je om met deze kennis?

Alle namen uit je hoofd leren? Dat is onbegonnen werk. 1 term is wel goed te onthouden: “Alles wat eindigt op …ose, is uit den boze”. Dan heb je er al aardig wat te pakken. Verder heb ik een super eenvoudige oplossing: Als je stopt met pakjes, zakjes, bakjes en flesjes, ben je al een heel eind. Alles wat groeit aan struiken en bomen of in de grond, en je koopt het vers, zónder verpakking of etiket, kun je er (bijna) zeker van zijn dat er géén suiker aan toegevoegd is. Zodra je producten gaat kopen die verpakt zijn, is het oppassen geblazen en is het slim om het etiket aan een nauwkeurig onderzoek te onderwerpen.

Okay… géén suiker meer dus. Maar stel dat je tóch een keer iets wilt zoeten, is het dan verstandig om zoetstof te nemen? Over zoetstoffen doen hele duscussies de ronde. Ze zijn er in verschillende vormen. Je hebt intensieve zoetstoffen en natuuridentieke zoetstoffen. Eigenlijk is suiker wat toegevoegd wordt aan je voeding óók een zoetstof. Toch denken we bij het woord zoetstof altijd aan de flesjes met chemisch goedje wat wel 300 tot 500 x zoeter is dan suiker. Noem het voor het gemak maar de kunstmatige zoetstoffen.

Zoetstoffen zijn er in diverse hoedanigheden:

  • Acesulfaam-K
  • Aspartaam
  • Cyclamaten
  • Maltitol
  • Sorbitol
  • Splenda
  • Sucralose
  • Xylitol

Kunstmatige zoetstoffen zijn zéker niet beter…

Wellicht denk je dat de zoetstoffen een goed alternatief zijn omdat ze geen of nauwelijks calorieën bevatten. Ik zal je metéén uit de droom helpen. De meeste zoetstoffen zijn nog schadelijker dan suiker. Je lichaam heeft een geheugen voor zoet. Stel, je drinkt zwarte koffie met zoetstof. Je hersenen registreren de zoete smaak en dénken dat er suiker aan komt, dus…wordt er tóch weer, onnodig, insuline aangemaakt. Weet je nog? Het vetopslaghormoon? En de reacties zijn hetzelfde als bij het gebruik van suiker. Verder gebeuren er nog een aantal andere dingen in je lichaam. Klein voorbeeldje: Aspartaam wordt in je lichaam afgebroken tot methanol. Dit product kan schade berokkenen zoals o.a. emotionele stoornissen, groeistoornissen en leerproblemen bij kinderen.

Hoe gaan we dit verder oplossen?

De enige oplossing is om je zoetbehoefte aan te pakken. Je kunt dat rigoureus in één keer doen of van lieverlee afbouwen. Houd er wél rekening mee dat je tijdens het afkicken van suiker écht ontwenningsverschijnselen kunt ervaren. Denk maar aan trillerigheid, hoofdpijn, vermoeidheid. Maar…zeg ik altijd heel optimistisch: Alles wat je 21 dagen volhoudt, is een gewoonte en dan ben je er aan gewend. Mocht je het af willen bouwen, stop dan wel met suiker en gebruik tot die tijd wat Stevia om te zoeten en bouw dat af, zodat je van lieverlee aan wat minder zoet kunt wennen. Als je gaat eten volgens de richtlijnen van De EetLijn eet, zal je zoetbehoefte heel snel minder worden. Er wordt een enkele keer wat Stevia geadviseerd in de recepten maar kun je het afbouwen of laten staan, dan zal dat des te beter zijn en je lichaam zal jou er héél erg dankbaar voor zijn.

Suiker, het zoete vergif

Dit boek van Huib Stam is een aanrader als je wat méér wilt weten over suiker, het zoete vergif. Klik op het plaatje voor méér informatie.

Stevia en Erythritol

Deze 2 verdienen een extra vermelding. Dit zijn beide zoetstoffen die je in kunt zetten mocht je toch een keer een zoetmiddel nodig hebben. Beter is altijd om je zoetbehoefte af te bouwen, zie hierboven, maar wil je toch een keer toegeven aan een ‘zoete bui’ of een keer een zoetmiddel nodig hebben om te bakken, dan kun je met deze 2 goed uit de voeten. Let op: Niet de grote pot met stevia poeder uit de super. Dat is voor 97% maltodextrine en 3% stevia. In principe bijna pure suiker dus. Erythritol is een goede suikervervanger die onafgebroken het lichaam weer verlaat en één van de beter keuzes is. Helaas is het niet eenvoudig verkrijgbaar maar Jouw LijfLijn kan hem leveren via de webwinkel onder de naam Sukrin.

 

Vind je deze informatie interessant voor anderen? Deel het gerust met je kennissen en vrienden. Dat kun je doen door gebruik van de social media button. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat op de site.

handtekening

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

2 reacties op “Suikerverslaving en 56 schuilnamen van suiker


Comment author said

Door Leonie Wright op 8 september 2015 om 11:57

Geweldig artikel Nettie, je bent echt een bron van informatie. Er zijn zoveel mensen die niet beseffen hoeveel suiker er zit in de produkten die wij eten en waarvan we denken dat ze gezond zijn. Bedankt! En veel succes met de lanceering van de ‘Eetlijn’. Beste wensen Leonie

 

Comment author said

Door Nettie op 8 september 2015 om 12:07

Wat leuk dat je reageert Leonie. En fijn dat je geniet van de artikelen. Mijn visie is dat Nederland gezonder moet kunnen worden en ik wil daar graag op mijn manier een steentje aan bijdragen door het delen van mijn kennis. Veel plezier met het lezen er van.

 

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.