headershadow

Latest Blogposts

Venkel en 11 verrassende redenen om het te eten

Venkel, jouw lijflijn

Wist je dat venkel superfood van eigen bodem is? Hij is gezond, smaakt heerlijk naar anijs en hij heeft ook nog eens een medicinale werking. De groente is nogal ondergewaardeerd. Onbekend maakt onbemind? Jammer want het is een heel veelzijdige en gezonde groente. Ik vertel je er alles over in deze blog.

De smaak van beschuit met muisjes

De venkel is een stevige, platte witte knol. Hij groeit boven de grond en het loof kan wel twee meter hoog worden. En hij heeft een typische smaak, je proeft namelijk heel duidelijk anijs. Veel mensen vinden dat heerlijk maar als je niet van beschuit met muisjes houdt, dan lust je waarschijnlijk ook geen venkel. Let bij aankoop van deze groente op bruine vlekjes op de buitenkant. Hoe meer vlekjes, hoe ouder de venkel is. Dit doet trouwens niets af aan de smaak, het ziet er alleen wat minder mooi uit. Het is ook een handige bewaargroente; je kunt hem zeker wel een week in de koelkast bewaren.

Veelzijdig

Venkel is een veelzijdige gast in de keuken. Je kunt hem roerbakken, koken en stoven. Eet hem rauw in de salade of maak er een lekkere soep van. En met het loof als decoratie, geef je elk een doordeweeks gerecht een topkok-uitstraling! Misschien nog wel bekender dan venkel zelf, is venkelthee. Die wordt gemaakt van venkelzaad en zou een kalmerende werking op je kunnen hebben. Maak ook eens thee door een paar blokjes verse venkel in heet water te laten trekken.

Naast zijn bijzondere smaak zijn er wel 11 verrassende redenen om deze groente wat vaker op je menu te zetten. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet.

  1. Bloedarmoede voorkomen

In venkel zit veel ijzer dat door het lichaam gebruikt wordt voor de productie van hemoglobine. Hemoglobine is een onderdeel van het bloed dat zorgt voor zuurstoftransport door het lichaam. Daardoor voorkom je bloedarmoede en voel je je energiek en minder vermoeid.

  1. Bomvol antioxidanten

Je lichaam wordt voortdurend bedreigd door vrije radicalen. Dit zijn kleine moleculen die een agressieve werking hebben en schade aan het lichaam kunnen toebrengen. Door alcohol, roken, geneesmiddelen, cosmetica, aangebrand eten, oud frituurvet maar ook door zware inspanning kunnen de vrije radicalen toenemen. Antioxidanten helpen het lichaam te beschermen (als soldaten tegen de terroristen). Gelukkig zitten er wel 3 verschillende soorten antioxidanten in venkel! Die 3 werken samen en versterken elkaar, zeker in combinatie met vitamine C, met als neveneffect dat het vroegtijdige veroudering tegengaat. Nog een goede reden dus om venkel te gebruiken.

  1. Helpt bij de spijsvertering en kan winderigheid voorkomen

Er zit een stofje in venkel, asparaginezuur, dat windafdrijvende eigenschappen heeft. Daardoor wordt de opbouw van overtollig gas voorkomen. Tevens zitten er bestanddelen in die de afscheiding van spijsverteringssappen stimuleren waardoor de absorptie en afbraak van voedingsstoffen wordt ondersteund.

  1. Vitamine C

Er zit veel vitamine C in venkel. Dit ondersteunt het immuunsysteem.

  1. Kalium

Venkel bevat ook kalium. Hiervan is bekend dat het de zuurstoftoevoer naar de hersenen stimuleert. Daardoor zou venkel mee kunnen helpen bepaalde hersenziektes zoals Alzheimer, MS en Parkinson te voorkomen en/of te vertragen. Want wist je dat bij Parkinson slechts 30% genetische is en dat het voor 70% veroorzaakt kan worden door omgevingsfactoren, zoals o.a. voeding en leefstijl? Voeding kan dus ook een krachtig medicijn zijn.

  1. Bloeddruk reguleren

De kalium in venkel helpt ook om de bloeddruk te reguleren. Dat komt omdat de kalium de bloedvaten in ons lichaam verwijdt waardoor de druk op de vaten minder wordt. Zo kan het eten van venkel je helpen hart- en vaatziekten te voorkomen.

  1. Antibacterieel

Bepaalde stofjes in venkel zijn in staat bacteriën op te ruimen. Ze kunnen ziektes die ontstaan door bacteriën, zoals bijvoorbeeld diarree, tegengaan.

  1. Menstruatieklachten

Wanneer je last hebt van menstruatieklachten zouden bepaalde stoffen die aanwezig zijn in venkel je kunnen helpen ontspannen. Drink bijvoorbeeld eens venkelthee. De zaden van de venkel werken sterker dan de venkel zelf.

  1. Luchtwegen

Venkel heeft ook een slijmoplossend vermogen door 2 stofjes die erin zitten, anetol en cineool,  Heb je last van je luchtwegen? Dan zou venkel verlichting kunnen geven.

  1. Leverfunctie ondersteunen

Venkel heeft een reinigend en vochtafdrijvend vermogen. Dit helpt je lever om zijn werk goed te doen. Daardoor worden gifstoffen in een versneld tempo via de urine het lichaam uitgevoerd.

  1. Afvallen

De zaden van de venkel zouden een eetlustremmende werking hebben. Goed nieuws wanneer je graag wilt afvallen. Ook gaan ze een rommelende maag tegen. Door op de zaden van een venkel te kauwen wordt bovendien je adem frisser.

Niet overdrijven

Genoeg redenen dus om regelmatig venkel te eten of te drinken. En bedenk hierbij; rauw is beter. Want met koken of bakken gaat een deel van de smaak, én de goede stoffen, verloren. Als je eerst moet wennen aan de smaak, dan adviseer ik je wel met gekookte venkel te beginnen. In gekookte of gebakken venkel is de anijssmaak namelijk minder sterk aanwezig dan in rauwe venkel. Natuurlijk moet je ook weer niet gaan overdrijven. Ik merk zelf wel eens dat als ik lees/ontdek dat iets heel gezond is, dat ik het dan weer al te vaak op het menu zet. Het gaat in principe altijd om variatie. Zo ook met venkel. Hoe meer variatie en hoe meer verschillende kleuren op je bord, hoe beter het is.

Baby’s met darmkrampjes en moeder met borstvoeding

Venkelthee wordt vaak ingezet bij baby’s die darmkrampjes hebben. Hier moet je wel mee uitkijken. Je kunt als zogende moeder beter zelf venkelthee drinken of venkel eten. Dan komen de stoffen, die een kalmerend effect kunnen hebben op de darmpjes van de kleine, al voor verteerd via de moedermelk bij de kleine binnen. En ook daarin niet overdrijven. Af en toe venkel eten of drinken als zogende moeder kan helpen maar ga je als een malle aan de venkel, dan kan het juist weer een tegengesteld effect hebben.

Stimuleert borstvoeding

En tot slot heeft venkel de naam een stimulerend effect te hebben op borstvoeding. Ook daarbij geldt dat bij af en toe gebruik van venkel het de borstvoeding kan stimuleren, maar gebruik je het om de haverklap, dan kan het juist weer een remmend effect hebben. Dus ook hier geldt weer: alles met mate en zorg voor variatie.

Mocht je dit artikel interessant vinden, wil je het dan delen met jouw netwerk door op de social media knoppen te klikken? Zo kunnen óók jóuw “vrienden” hun voordeel halen uit deze informatie. Bedánkt!

handtekening

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Venkel en 11 verrassende redenen om het te eten

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.