headershadow

Latest Blogposts

Vitamines, zin of onzin?

vitamines, jouw lijflijn

Vitamines, zin of onzin? Hele discussies doen er de ronde over het nut van vitamines en mineralen. ‘Vitamines? Wat een onzin! Als je maar gezond eet, heb je écht geen vitamines nodig!’ Klinkt dit bekend in de oren? Ik kan die discussie helemaal niet volgen. Daar léven we toch van? Van vitamines en mineralen? En sporenelementen? Of zou er met die vraag iets anders bedoeld worden?

Vitamines, hebben we tekorten?

Een betere vraag zou zijn of je bij gezonde voeding aan voldoende vitamines komt of dat je dan nog bij zou moeten voeden. De discussie is enorm. Kom je stoffen tekort? Kom je er géén tekort? Kun je het met gewone voeding doen? Of moet je wél bijvoeden met supplementen? Er zijn voor- en tegenstanders. De tegenstanders worden extra gesterkt in hun mening omdat op veel vitamine potjes staat dat je bij een evenwichtige voeding voldoende vitamines binnenkrijgt. Dit schijnt verplicht te zijn om te vermelden. Maar dan kom je bij de volgende vraag. Wat ís evenwichtige voeding? De schijf van 5? Oervoeding? Paleo? Koolhydraatloos? Eiwitrijk? Leven volgens De EetLijn?Wat is waar en wat is niet waar? Weet jij het nog?

Vroeger……

Als je het goed bekijkt, hebben de tegenstanders eigenlijk wel gelijk. Je ZOU uit je voeding voldoende moeten kunnen halen en geen bijvoeding nodig moeten hebben. En vroeger was dat ook zo. Maar……

  • Toen was de aarde nog veel vruchtbaarder
  • De bodem was nog niet uitgeput waardoor de mineralen via de voeding in ons lichaam kwamen
  • Er werden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt
  • Het voedsel kwam toen nog niet uit Verwegistan (reis- en bewaartijden)
  • Er was geen bewaarmogelijkheid dus men at altijd vers en met de seizoenen mee
  • Het eten werd niet geconserveerd
  • Er werden geen E-nummers aan de voeding toegevoegd
  • Het eten werd op een andere manier bereid (er was geen magnetron)
  • Men verpakte geen rauwkost kant en klaar gesneden in een plastic zak met gas er bij om het meer dan een week houdbaar te maken
  • Er was nog geen milieuverontreiniging enz. enz.

Risicogroepen

Buiten bovenstaande punten zijn er tegenwoordig ook nog eens veel meer risicogroepen dan ‘vroeger’ (tjonge… wat klinkt dit truttig… ik lijk mijn oma wel…) Risicogroepen zijn groepen van mensen die bijvoeding extra éxtra hard nodig hebben. Je mag daarbij denken aan:

  • Ouderen (vroeger had je ook ouderen maar je hebt nu méér ouderen en óudere ouderen J dan een paar honderd jaar geleden)
  • Mensen die medicijnen gebruiken (medicijnen breken veel voedingsstoffen af)
  • Mensen die roken (roken breekt vitamine C af)
  • Vrouwen die de anti conceptiepil gebruiken
  • Mensen die (te)veel alcohol gebruiken
  • Mensen die zwaar sporten (hoe gezond sport ook is; teveel, maar ook te weinig, is ‘stress’ voor je lijf)
  • Personen die diëten volgen (je loopt geheid stoffen mis die essentieel zijn)
  • Mensen die lijden onder mentale stress (door de druk van de maatschappij en het feit dat ze continu móeten presteren)

Dus iedereen? 

Als je bovenstaande rijtjes bekijkt, lijkt het logisch dat we allemaal bijvoeding nodig hebben. Want wie heeft er geen stress op dit moment? Het zijn je kinderen die je zorgen baren, je baan die op de tocht staat of je bedrijf dat niet goed loopt. Je hebt met rouw te maken,  een scheiding of je hebt een tweede huis aan je broek. Of je maakt je zorgen om de politiek of de maatschappij. En er is niemand die ontkomt aan milieuverontreiniging. Of aan achteruit hollende voedingswaarden. We hebben er allemaal mee te maken.

Likstenen

Wat mij altijd verbaast, is dat mensen beter voor hun auto zorgen dan voor zichzelf. En dat ze ook beter voor hun (huis)dieren zorgen dan voor zichzelf. Koeien en paarden krijgen likstenen met zout en selenium. Die hangen in de wei en daar kunnen ze van likken als hun lichaam aangeeft dat ze een tekort hebben. En als je hond het ‘niet lekker doet’ en je gaat er mee naar de dierenarts is zijn eerste vraag steevast: “Wat geef je hem te eten?”. En je stapt indien nodig over op een beter merk hondenvoer. Maar als wíj naar de huisarts rennen, omdat ‘het beter kan’, worden we vaak, met alle respect, afgescheept met een paracetamolletje of een ander medicijn. Hoe vaak heb jij het meegemaakt dat een arts aan je vraagt wat je eet? Of hoeveel je beweegt? En of je wel lekker in je vel zit? Die grote verandering moet nog komen en er ís gelukkig een kentering gaande.

Dus toch bijvoeding?

Het woord zegt het al: Bijvoeding. Veel mensen zien vitamines, mineralen en sporenelementen nog steeds als een pil. Bijna als een soort van medicijn. Terwijl in mijn beleving supplementen ‘gewoon’ voeding zijn, bijvoeding. Tenminste… als je de goede te pakken hebt. Ik zeg altijd: “Ik éét Nutrilite”. Het is voor mij geen pil of tablet maar pure voeding in gecomprimeerde vorm. Het is heel belangrijk dat dit verschil duidelijk is. En ook dat het duidelijk is dat we in (bijna) alle gevallen bijvoeding nodig hebben. Tekorten liggen op de loer door een heleboel factoren, zie hierboven. Daarom wil ik in deze les uitleggen wat we kunnen doen om uit ‘normale’ voeding zoveel mogelijk vitamines, mineralen en sporenelementen te halen, maar ook wanneer je bij zou moeten voeden.

Het staat voor mij trouwens als een paal boven water dat we niet zonder bijvoeding kunnen en steeds meer mensen zijn gelukkig dezelfde mening toegedaan. Maar nog niet iedereen is daarvan overtuigd. Daarom is het belangrijk dat je het als coach naar je cliënten toe goed kunt onderbouwen. En dat begint bij jou zelf; dat je er zelf van overtuigd bent dat bijvoeding nodig is. Als je er zélf van overtuigd bent, zal je in staat zijn om dit uit te stralen naar je eigen cliënten. Daarom in deze les het belang van vitamines, mineralen en sporenelementen.

Voorstanders van extra vitaminen: “Ik slik wel een pilletje extra”

Behalve de tegenstanders van bijvoeding zijn er ook mensen die juist vitaminepreparaten slikken om hun slechte eetpatroon te compenseren. Die maar raak eten en hopen met een vitaminepilletje alles weer recht te kunnen breien. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop! Voedingssupplementen kunnen nooit een vervanging zijn voor goed en gevarieerd eten. Gezonde voeding zal altijd de basis moeten zijn en daarnaast kun je bekijken wat je extra bij zou kunnen voeden. Het heeft geen zin om maar raak te slikken en ondertussen lekker onverantwoord te blijven eten. De goede volgorde is:

  • Eerst je voeding en je leefstijl aanpassen
  • Daarna bekijken welke bijvoeding je in kunt zetten
  • Dán pas aan de medicatie

Van essentieel belang

Dat vitamines, mineralen en sporenelementen van essentieel belang zijn, wil zeggen (net zoals bij de aminozuren) dat we ze niet zelf aan kunnen maken en dus via de voeding binnen moeten krijgen. We moeten ze ‘eten’ (essen op zijn Duits, ezelsbruggetje..) Er zijn 13 verschillende vitamines en 21 mineralen en sporenelementen en ze hebben allemaal hun eigen specifieke functie.

Functie vitamines en mineralen

Vitamines hebben ontelbare functies waarvan o.a.

  • Ze werken als antioxidant (bescherming en reparatie van de lichaamscellen)
  • Versterken en onderhouden het immuunsysteem
  • Bezitten een ontgiftende werking
  • Helpen bij de omzetting van voeding in energie
  • Ondersteunen de hersenfuncties
  • Beschikken over een hartbeschermende functie
  • Beschermen tegen vroegtijdige veroudering
  • Werken als bouwmaterialen voor de vorming van botten en tanden
  • Helpen bij de aanmaak van eiwitten en essentiële vetzuren

Voedingsstoffen

Laten we er van uitgaan dat we zoveel mogelijk proberen de voedingsstoffen uit voeding te halen. Voeding is en blijft altijd de basis. Niet alleen vanwege die enkele verdwaalde vitamine of mineraal die we nog tegen hopen te komen maar zeker ook vanwege de vezels die in de voeding zitten. Dus: ‘Eten wat uit de keuken komt’. De voeding die we eten, zou zoveel mogelijk kleur moeten bevatten. Ik zeg altijd: “Eten met de kleuren van de regenboog”. Elke kleur groente en fruit heeft zijn eigen specifieke werking in het lichaam. Daarom hebben we elke dag alle kleuren nodig:

  • Rood: Tomaten, watermeloenen, radijsjes, frambozen, aardbeien enz. enz.
  • Geel: Wortels, mandarijnen, ananas, citroenen, pompoen, gele paprika’s enz. enz.
  • Groen: Waterkers, spinazie, groene asperges, boerenkool, groene thee enz. enz.
  • Paars: Bieten, bramen, bosbessen, rode kool, aubergine, rode uien enz. enz.
  • Wit: Champignons, uien, bloemkool, peren, knolrapen, knoflook enz. enz.

30 verschillende kleuren groenten en fruit per week

Naast het feit dat je elke dag 5 verschillende kleuren groenten en fruit nodig hebt, wil ik nog een stapje verder gaan. Je zou per week zo’n kleine 30 verschillende soorten groenten en fruit binnen moeten zien te krijgen. En liefst nog biologisch ook om de lever zoveel mogelijk te ontzien. Die heeft het namelijk al knetterdruk met allerlei andere belangrijke taken waardoor hij niet aan ontgiften toekomt. Houd je het 1 week vol om hier goed op te letten? Misschien 2 weken? 3? Maar dan ben je het echt helemaal beu om alles zo uit te kienen dat het plaatje klopt. Het is bijna onbegonnen werk. Dit is de reden dat ik tijdens het volgen van het programma De EetLijn, en zeker ook daarna, de Double X van Nutrilite adviseer. De Double X bevat 23 verschillende soorten biologische plantenstoffen en zo kom je per dag al bijna aan de hoeveelheid die je per week nodig zou hebben. Zelfs als ik het programma De EetLijn niet zou volgen, zou ik tóch dag in dag uit de  Double X gebruiken. Gewoon omdat ik het met mijn voeding niet red.

Samenstelling van de voeding

Naast de waarde van de voeding is het ook goed om te kijken naar de samenstelling ervan. Als voorbeeld noem ik het geknutselde voedsel dat uit de fabriek komt. In de natuur zal je niet één product tegenkomen dat én suiker én vet én zout bevat. Het zijn weliswaar alle drie stoffen die van nature voorkomen in voeding maar die ook toegevoegd kunnen worden als smaakmaker. De voedingsmiddelenindustrie voegt ze soms doodleuk alle drie toe aan één product. Typisch een gevalletje van veel omzet willen maken door de voedingsmiddelen- industrie. Die stoppen zoveel mogelijk smaak in één product met als uiteindelijk doel mensen ‘verslaafd’ te maken, daardoor er veel van te laten kopen zodat zíj méér winst kunnen maken. De consument is het slachtoffer en de industrie de lachende derde.

Hoe eet je voeding met waarde en haal je de waarde uit de voeding?

Het is niet alleen belangrijk dat we voeding eten met een zo hoog mogelijke voedingswaarde maar ook dat we dát wat er (nog) in zit, ten volle benutten. Daarom een aantal tips:

  • Eet zoveel mogelijk biologisch
  • Eet zo vers mogelijk; liever niet biologisch en vers dan biologisch en níet vers J
  • Eet elke dag 3 grote borden vol met groenten en fruit (fruit 2 stuks)
  • Eet niet alléén gekookte groenten maar zeker 50% rauw (bij darmproblemen oppassen met veel rauwe groenten)
  • Je voeding zou voor het grootste deel uit planten moeten bestaan

Voordelen plantaardige voeding

Plantaardige voeding heeft heel veel voordelen t.o.v. dierlijke voeding. Natuurlijk hebben we dierlijke voeding nodig maar je voeding zou toch echt voor het grootste deel planten moeten bevatten. Waarom?

  • Planten beschermen zichzelf tegen vijanden en door het eten van planten beschermen we ons lichaam ook tegen vijanden
  • De vezels in plantaardige voeding zijn belangrijk voor onze darmen
  • Groenten helpen om hormoonverstoorders af te voeren
  • Planten bevatten talloze genezende stoffen
  • Sommige planten kunnen helpen de bloeddruk te verlagen
  • Planten kunnen helpen je cholesterol te verlagen
  • Door het eten van planten heb je minder kans op diabetes type 2
  • Het eten van planten kan je bescherming bieden tegen diverse vormen van kanker

Gezondheid kost geld

Het gebeurt wel eens dat ik de reactie krijg dat bijvoeding best veel geld kost. En ik snap die reactie heel goed. Zeker als de cliënt heel enthousiast is over de Double X en de andere supplementen tijdens het programma en die producten daarna wil blijven gebruiken. Het is gewoon niet goedkoop. Maar realiseer je eens wat 18 perziken op een dag zouden kosten? Of elke dag 3 grote borden vol met (liefst biologische) groenten en fruit? En dan is het nóg de vraag of dat voldoende zou zijn qua voedingswaarde. Door het gebruiken van een goed voedingssupplement (op natuurlijke basis) heb je veel meer zekerheid dat je ook echt alles binnenkrijgt wat je nodig hebt terwijl het door het eten van voeding altijd maar afwachten is of alles er nog wel in zit wat er in zou móeten zitten.

Voorzorg of nazorg?

Ja…. gezondheid kost hoe dan ook geld, of je het nu besteedt aan voorzorg (preventie) of aan nazorg (platweg gezegd: het oplappen van de stukken). Je zult vroeg of laat in je gezondheid moeten investeren. Zowel in geld als in tijd. Ga je om financiële redenen supplementen halen bij de supermarkt? Bespaar je de moeite. Die zijn (meestal) synthetisch en die kun je net zo goed metéén door de w.c. spoelen omdat er van opname in het lichaam nauwelijks sprake is.  ‘Goedkoop is duurkoop’. Dit gaat met betrekking tot supplementen zeker op.

‘Laat voeding je medicijn zijn’

Deze slogan van Hippocrates ken je vast wel en dat wil ik óók bereiken voor alle mensen in Nederland. Dat hun voeding hun medicijn gaat zijn. Dat is alleen niet te bereiken zolang de mensen meegaan in de adviezen van het Voedingscentrum met 200 gr groente en 2 stuks fruit per dag en daarnaast brood, melk, pasta en rijst. Dat gaat hem echt niet worden. Wil je écht dat voeding je medicijn is, dan zou je het advies op moeten volgen van de orthomoleculaire geneeskunde. Dat houdt in wel 500 tot 1000 g groenten en fruit per dag. Maar wat ik al aangaf, je zou tonnetje rond worden en het is onbetaalbaar. Je zou dan nog wel eens duurder uit kunnen komen dan met het totale plaatje van De EetLijn dat gebaseerd is op de orthomoleculaire gedachte. Het programma De EetLijn heeft aan de orthomoleculaire adviezen handen en voeten gegeven met voeding als basis (normale hoeveelheden, te behappen én te betalen), aangevuld met de juiste natuurlijke bijvoeding.

Met de boodschappen goedkoper uit dankzij bewustere keuzes

Wat ik in de praktijk heel vaak van mijn EetLijn cliënten hoor, is dat ze met de dagelijkse boodschappen in veel gevallen goedkoper uit zijn

  • Minder kant- en klare maaltijden
  • Geen kant en klaar gesneden groenten uit een zak maar zelf snijden
  • Geen junkfood meer
  • En weet je nog? Mijn halve fles wijn en familiezak chips? Dag in dag uit? Alléén al dáárvan kon ik mijn supplementen betalen
  • Om nog maar te zwijgen van de extra energie die je ervaart door GEZOND(er) te gaan eten en leven en wat dát uiteindelijk oplevert aan bergen kunnen verzetten, productiever zijn in je werk enz. enz.
  • En het gevoel van geluk en zelfvertrouwen is met al het geld van de wereld niet te betalen

ADH – Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid

Als je bijvoeding neemt, staat er altijd een ADH op de potjes. Deze term is wel bekend maar ik heb er grote vraagtekens bij. Ik las ergens in een boek dat je ADH beter kunt vertalen naar Achterlijke Dagelijkse Hoeveelheid L. Prof. Dr. Leo Pruimboom, één van mijn favoriete docenten bij de opleiding Orthomoleculaire Geneeskunde, zei altijd: “Het is nét genoeg om níet dood te gaan”.  We zouden mensen eigenlijk veel meer moeten adviseren dan er doorsnee op de potjes staat. Maar dat mogen we niet. Het lijkt wel alsof er bepaalde instanties zijn die niet wíllen dat de mensen GEZOND(er) worden. Gelukkig mag ik als therapeut wel wat extra adviseren omdat ik toevallig een papiertje heb.

Eigen ADH

Om het lichaam echt een eerlijke kans te geven, heb ik de benodigde hoeveelheden tijdens het volgen van De EetLijn aangepast. Ik zeg keihard dat we voeding tekort komen, zeker in een periode dat het lichaam gaat ontgiften. Daarom heb ik in het leefstijlprogramma De EetLijn mijn eigen ADH gemaakt omdat mijn visie is dat de mens veel GEZOND(er) kan en moet worden. Er rammelt trouwens nog meer aan de ‘normale’ ADH. Hij is berekend voor de hele bevolking. Er wordt niet gekeken naar de behoefte van een individu, de omstandigheden, de leefstijl en/of ziektes.

Orthomoleculaire adviezen

Waar de adviezen van de Voedingsraad dienen om ‘net niet dood te gaan’, dienen de orthomoleculaire adviezen om GEZOND(er) OUD(er) te worden met behoud van energie en vitaliteit. Orthomoleculair wil zeggen dat het lichaam op een natuurlijke manier weer in balans gebracht wordt. Dat verklaart ook metéén weer mijn voorliefde voor Nutrilite omdat die producten zo natuurlijk mogelijk zijn, allemaal op biologische basis, veilig voor thuisgebruik en met een hoge opneembaarheid in het lichaam voor optimaal resultaat.

Wat heb je minimaal nodig?  

Er zijn afgelopen jaren werkelijk dúizenden onderzoeken gedaan die bewijzen dat gebruik van voedingssupplementen je kan beschermen tegen een groot aantal klachten en ziektes. Dan rijst meteen de vraag: Wat heb je dan nodig en hoeveel? Er bestaan bepaalde basisadviezen zowel voor mannen als voor vrouwen. Omdat de grootste doelgroep van De EetLijn vrouw is, heb ik een basissuppletie voor de vrouw samengesteld waarvan een aantal producten al geadviseerd worden tijdens het volgen van het programma De EetLijn.

Basissuppletie voor de vrouw

Tijdens mijn opleiding Orthomoleculaire Geneeskunde werd mij al heel snel duidelijk dat je, zeker als vrouw, en zeker als je ook nog boven de 40 zit, elke dag een bepaalde minimum hoeveelheid basissuppletie nodig hebt. In overleg met een orthomoleculair arts werd het volgende voor vrouwen geadviseerd:

  • Een goede multi met vitamines, mineralen en plantenstoffen
  • Vitamine C
  • Calcium Magnesium met vitamine D 
  • Omega 3 vetzuren
  • Vitamine D
  • Aminozurencomplex
  • Co-enzym Q10

Welke moet ik dan kiezen?

Momenteel zijn er zoveel verschillende soorten voedingssupplementen, dat de mensen door de bomen het bos niet meer zien. Het ene merk nog mooier dan het andere. Er ontstaat keuzestress en dat wil je al helemaal niet hebben. Daarom wil ik je uitleggen waar je op moet letten als je supplementen gaat aanschaffen en gebruiken. Er is namelijk een boek waarin 10 essentiële vragen staan waar je op moet letten als je de juiste supplementen wilt kiezen. 10 vragen waaraan een goed merk zou moeten voldoen. Klik op de cover hieronder voor meer informatie over het boek. Ik heb het besteld bij bol.com. Bestellen en de andere dag in huis. Mijn eigen exemplaar is al helemaal stuk gelezen en het is zeker een aanrader voor iedereen die de bewuste keuze wil maken op het gebied van supplementen. Wil je meer informatie, aarzel niet om te mailen naar nettie@jouwlijflijn.nl.

Voedingssupplementen

Vond je dit interessant? Je mag het gerust delen met je netwerk via de social media knoppen zodat jouw contacten hier ook voordeel uit kunnen halen. Zit je met vragen, laat het gerust weten via het kopje reacties.

handtekening 

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “Vitamines, zin of onzin?

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.