headershadow

Latest Blogposts

Wat geef jij je kind te drinken?

wat geef jij je kind te drinken, jouw lijflijn

Wat geef jij je kind te drinken? Ik snap dat moeders het soms niet meer weten. Van de week liep ik door de supermarkt en ik werd ik weer eens geconfronteerd met alle limonades, frisdranken en sapjes, eindeloze rijen lang. Prachtige etiketten schreeuwen je tegemoet en overal hangen labels aan zoals: Gezonde keuze, puur fruit, zonder kleurstoffen, ongezoet, beste keuze, enz. enz.

Wat geef jij je kind te drinken als je het groot wilt brengen zonder suiker?

Ik zag moeders, met jengelende kinderen die toch écht een fles van dat heerlijke sap willen, uiteindelijk maar weer voor gaas gaan. Is dit iets wat jou ook bezighoudt? Toen onze kinderen klein waren, speelde dit nog niet zo als in de tegenwoordige tijd. Nu houd ik me meer bezig met de vraag wat ik de kléinkinderen te drinken geef. Tot voor kort kocht ik wel eens een fles appelsap maar daar ben ik inmiddels ook van teruggekomen. Appelsap is nota bene de ergste van alle frisjes/sapjes. Ik had écht geen idee dat appelsap nog véél slechter was dan frisdrank zelfs. Nou zal niet alle appelsap dezelfde zijn, je zult er hebben die gezoet zijn met suiker en ook appelsap zonder toegevoegde suikers, maar toch… het plaatje zegt genoeg; 5 klontjes suiker in 1 glas appelsap! En wij maar denken dat we zo goed bezig zijn…

Het is een vraag die elke moeder en oma bezighoudt

Ik had geen idee dat de nood zó hoog was tot ik vorige week over dit thema een filmpje gemaakt had en op Facebook had gezet. Nou… ik héb het geweten! Dat filmpje is méér dan 270 keer gedeeld en door meer dan 30.000 mensen gelezen. Natuurlijk wist ik dat het mensen bezig hield, anders had ik er geen filmpje over gemaakt, maar dat het zó erg zou zijn… Ik was echt helemaal flabbergasted over de stroom van reacties die op gang gekomen is, mensen met vragen wat ze dan nog wel konden geven of wat juist helemaal niet. Het blijkt voor de moeders van jonge kinderen één grote jungle te zijn, die hele rij met flessen, een oerwoud waar bijna geen doorkomen aan is. En heel graag wil ik mijn visie geven op de vraag: “Wat geef jij je kind te drinken als je het groot wilt brengen zonder suiker”? Daarom heb ik hier onder op een rijtje gezet wat je beter niet kunt geven aan je kinderen en ook waaróm niet.

7 dranken die je beter kunt laten staan

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Diksap – Dit is echt een hele grote “instinker”. Het wordt veelal in natuurwinkels of reformzaken verkocht en dat geeft al snel het gevoel dat het gezond zou moeten zijn. Toch levert diksap, afhankelijk van de verdunning, 2 tot 3 klontjes suiker per glas. Minder dan frisdrank, dát dan weer wel, maar omdat je denkt dat je goed bezig bent, neem je al snel nog een glas, en nóg één… wánt…het is zo gezond! Met als resultaat dat je in no time wel 6 tot 10 suikerklontjes “wegdrinkt”. Naar mijn mening niets meer of minder dan VLOEIBAAR SNOEPGOED.
  2. Appelsap – Dit had ik dus echt nooit verwacht. Gemiddeld 5 klontjes suiker per glas.
  3. Melk – Dit is al helemáál geen goede keuze. Ik weet dat ik hiermee heel veel heilige huisjes omver schop maar ik zal het uitleggen. Melk bevat suiker, namelijk lactose. Als wij geboren worden, beschikken we over het enzym lactase waarmee we de lactose afgebroken kan worden. Naarmate we ouder worden, neemt het enzym lactase af waardoor we de lactose niet meer kunnen verwerken. Dit resulteert in slijmvorming in de darmen en uiteindelijk veroorzaakt het ontstekingen en in een later stadium een lekke darm. Met als gevolg buikpijn, misselijkheid, winderigheid, opgeblazen gevoel, huidproblemen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bovendien is melk slijmvormend en is in verband gebracht met longproblemen en het is botontkalkend.
  4. Slimpie – Dit lijkt een hele goede keuze omdat het geen suiker bevat, geen vruchtenextracten, 0 koolhydraten en geen calorieën. Waar mensen aan voorbij gaan, is dat het aspartaam bevat en als je daar op gaat googelen, dan word je niet vrolijk. Klik op deze link om meer te lezen over aspartaam.
  5. Holy Soda – Een frisdrank met de smaak van perzik. Gezoet met Stevia dus dát is dan dus écht okay? Was het maar waar. Ja, ik weet het, ik heb altijd wat te zeuren….Weet je dat de koolzuur in frisdrank je botten leeghaalt? Het bruist létterlijk je botten leeg en veroorzaakt zo al op jonge leeftijd botontkalking.

Wat geef ik mijn kind dan wel?

Zijn er dan helemaal geen alternatieven? Ja, natúúrlijk wel.

  1. Water is en blijft altijd de beste keuze. Je hebt vocht nodig om je lichaam schoon te spoelen en je wast je auto toch ook met schoon water?
  2. Thee, niet de zwarte, is een prima keuze. Als je toch iets zoetigs wilt, neem dan eens sterrenmix of zoethoutthee. Groene thee is ook een prima keuze of groene thee half om half met zoethout. Je kunt dit ook prima af laten koelen, schijfje citroen er in en je hebt een heerlijk frisse ice tea.
  3. Als je (klein) kind niet aan het water wil, zijn er zeker nog alternatieven.
    1. Verdun, als je toch sapjes of siropen wilt nemen, steeds meer met water en laat je kind er zo aan wennen.
    2. Doe wat limoen, munt, citroen, komkommer of wat rood fruit bij het water. Het ziet er feestelijk uit en het geeft het water een lekkere smaak. Versier het glas met een leuke decoratie.
    3. Zelf ben ik erg gecharmeerd van Fit H2o. Dat is een stickje met poeder die het water (of ook de yoghurt, kwark e.d.) een heerlijke perziksmaak geeft. Het bevat heel weinig suiker, 6 koolhydraten per 1,5 liter en het is eenvoudig te mengen met water uit de kraan. Geen gesleep met flessen, geen plastic in het milieu en de kinderen vinden het heerlijk. Het is wel jammer dat het niet in winkels te koop is maar als je interesse hebt, kan ik iemand in jouw omgeving opzoeken die je aan het product kan helpen.

Nog een laatste tip:

Check altijd altijd altijd de etiketten op de aanwezigheid van suiker. Het is niet voldoende als er geen “suiker” op het etiket staat want suiker heeft wel 60 verschillende schuilnamen. Er is één gulden regel: “Alles wat eindigt op ose, is uit den boze”. En ja, ook de Fit H2o bevat een klein beetje -ose, maar dat is zó nihil dat het altijd nog een betere keuze is dan limonade, fris, sapjes enz. enz. Ik hoop werkelijk dat jullie nu iets meer zicht hebben op wat je je (klein)kind te drinken kunt geven.

 

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

1 reactie op “Wat geef jij je kind te drinken?


Comment author said

Door R. Wouters op 26 juli 2016 om 14:35

Niet Allen mijn kleine kind maar mnzelf ook!

 

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.