headershadow

Latest Blogposts

De nieuwe schijf van vijf

De nieuwe schijf van vijf, jouwlijflijn.nl

De nieuwe Schijf van Vijf; minder vlees, meer peulvruchten, nóg meer groente en wat noten; de nieuwe aanbevelingen van de Schijf van Vijf. Koffie telt mee als vocht, minder vlees per week en van 8 naar 5 boterhammen per dag. Ik vraag me af of we écht blij moeten zijn met deze nieuwe Schijf. Zeker, er worden stappen gemaakt maar er is naar mijn idee nog zóveel méér winst te behalen.

De nieuwe schijf van vijf

Wat boven in de aanhef staat, zou het nieuwe gezonde eten moeten zijn. ZOU MOETEN ZIJN! Ondanks het feit dat er stappen gezet worden, is er naar mijn idee nog véél méér winst te behalen. Wat er goed gaat, is méér groente, noten, minder vlees, minder brood, onbewerkte voedingsmiddelen, minder zout en suiker, géén vruchtensappen meer, allemaal zaken waar ik echt heel bij mee bent. Ik wil wat kanttekeningen maken bij de zaken die nog wél toegestaan zijn en die er naar mijn idee gewoon áf mogen.

Water, koppen thee en koffie zijn dé manier om aan 1,5 liter vocht per dag te komen

Water en thee (géén zwarte thee), daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat koffie mee zou tellen als vocht? Dat is me een groot raadsel. Ik ben niet tegen koffie en geniet zelf ook van een paar bakjes per dag. Maar hoe je het ook wendt of keert, koffie is voor ons lichaam een “verkeerde” stof die het lichaam naar buiten wil werken. Het lichaam zal overal water vandaan roven om de koffie naar buiten te werken met als gevolg dat je uitdroogt. Dus hoezo draagt bij aan een gezonde vochthuishouding? Voor elke kop koffie die je drinkt, zou je zelfs een beker water extra moeten drinken om de balans te houden. Thee is prima, liefst geen zwarte maar ongefermenteerde groene thee, maar die telt niet echt mee als vocht. Vocht dient er voor om je lichaam schoon te spoelen en je was je ramen toch ook niet met thee? Dus een paar bekers thee, super, maar de basis is 2 liter schoon, liefst gefilterd water, en thee is gewoon extra. En dat kopje koffie kan er dán heus wel bij.

Zuivel, 2 à 3 porties per dag. Melk telt ook!

Dat is nou weer een beetje jammer. Melk bevat namelijk lactose, melksuiker. Om de lactose af te kunnen breken, hebben we een enzym nodig, lactase. Dat hebben we voldoende als we geboren worden, om de lactose, die ook in moedermelk zit, af te breken. Maar naarmate we ouder worden, beschikken we steeds minder over het enzym lactase en zijn we niet meer in staat om de lactose in melk af te breken. De lactose gaat in onze dunne darm een slijmlaag vormen die de opname van voedingsstoffen verhindert. Daarna komt de lactose in onze dikke darm waar hij ontstekingen veroorzaakt en er uiteindelijk een lekke darm kan ontstaan, oftewel leaky gut. Yoghurt is al minder ernstig en een goed probiotisch product (helend voor de darmflora), alhoewel het nog steeds lactose bevat. Wil je het helemaal goed doen, neem dan Griekse yoghurt of een keer sojayoghurt en het ultieme product is kefir. Dat is mijn grote favoriet en heeft een fantastische werking op onze darmen. Het zorgt er zelfs voor dat we weer méér beschikking krijgen over lactase waardoor we dat beetje lactose wát we nog binnen krijgen door yoghurt, kwark, mozarella en zachtere kaassoorten alsnog kunnen verteren. Alle hulde dus aan het product kefir!

Brood, van 8 naar 5 sneetjes per dag.

Dan roep ik heel flauw: “Hieperdepiep, hoeraaaaaa!!!!”. Omdat men rekening wil houden met mensen die koolhydraatarm willen eten. Het lijkt al weer een hele stap maar 8 of 5 sneetjes; je krijgt veel te veel gluten binnen. Niet alléén omdat er gluten zitten in de tarwe waar het brood van gebakken is. Maar tegenwoordig stoppen ze extra glutenpoeder in het brood om het zo luchtig mogelijk te maken. Dan rijst het beter. En als je dan weet dat gluten ontstekingen kunnen veroorzaken op het perifere gebied, dan snap je toch niet dat ze alsnog 5 sneetjes brood adviseren. Ontstekingen zijn namelijk het begin van heel veel gezondheidsproblemen en dieetellende. Ik ben wel wat cru maar ik begrijp het gewoon niet. Waarom niet gewóón lekker je eigen glutenvrije broodje bakken, gewoon in een cakeblik in de oven, zo simpel, een kind kan de was doen. Als antwoord op deze materie heb ik een paar glutenvrije bakmixen ontwikkeld waarmee je écht in 5 minuten je broodje in de oven hebt staan wat het huis vervult met de meest heerlijke geuren. Mocht je er méér over willen weten? Klik maar op de foto voor meer informatie of metéén bestellen.

Bakmixen assorti

 

 

Vloeibare bak- en braadmiddelen

Wat ik heel jammer vind, is dat ze helemaal niet specifiek zijn in wát voor bakmiddelen. Naar mijn mening zijn er 3 goede vetten in de keuken: Olijfolie, roomboter en kokosolie. De rest mag wat mij betreft regelrecht de kliko in. Alle plantaardige oliën bevatten veel omega 6 vetzuren die op hun beurt weer laaggradige ontstekingen kunnen veroorzaken. Dat moeten we te allen tijde zien te voorkomen. Hier vind je meer informatie over de juiste vetten die je kunt gebruiken in de keuken.

Niet al te negatief

Ik hoop dat de toon in dit bericht niet al te negatief is. Echt… er worden al goede stappen gezet en daar ben ik blij mee. En ze moeten ook rekening houden met zó’n breed publiek. Stel het Voedingscentrum zou roepen dat al het brood er uit moet, dan krijgen ze toch een dik probleem en krijgen ze niemand meer mee. Er zijn ook téveel (financiële) belangen, alléén jammer dat ze niet helemaal de juiste keuzes (hebben kunnen) maken die optimaal zouden zijn voor de GEZONDHEID van de MENSEN. Want “ze” laten écht nog heel wat steekjes vallen en dat is jammer. Wat voor de mensen vaak ook nog ontbreekt, is een kant- en klaar plan van aanpak en daar ben ik met De EetLijn op ingesprongen. Alle punten, waar het volgens mij bij de nieuwe Schijf van Vijf nog ontbreekt, komen aan bod bij de voedingswijze van De EetLijn. Met een kant- en klaar voedingsschema en weekmenu’s en recepten voor het hele gezin kan het niet meer fout gaan.

Vind je deze informatie interessant voor anderen? Deel het gerust met je kennissen en vrienden. Dat kun je doen door gebruik van de social media button. Ik vind het ook altijd leuk als je een reactie achterlaat via de site. En als je dan tóch goede voornemens hebt voor 2016 om GEZOND(er) te worden en AF te VALLEN, weet dat jouw nieuwe voornemen mijn zorg is. Neem contact op met De EetLijn door op het logo te klikken; we willen je graag coachen en motiveren deze keer je doelstelling wél te halen.

handtekening

 

De kracht van voeding, is waar deze site over gaat. Nettie Bom is Jouw LijfLijn coach in hart en nieren. Haar passie is gezondheid. Zij is ervaringsdeskundige op het gebied van diëten, lijnen, afvallen en weer aankomen. Pas door haar voeding en leefstijl aan te passen, heeft zij zélf een stabiel gewicht kunnen bereiken, na jarenlang dieet- en lijnellende. Door haar enthousiasme is ze andere mensen gaan coachen en de H.B.O. opleiding orthomoleculair therapeut gaan volgen. Ook is zij haar eigen praktijk gestart waar zij inmiddels méér dan 1200 cliënten heeft kunnen coachen naar optimale gezondheid. Haar visie is dat Nederland gezonder kan en "móet" worden en haar missie is om daar, op haar eigen enthousiaste manier, een steentje aan bij te dragen. Zij wil óók Jóuw LijfLijn coach zijn en je helpen je gezondheid in korte tijd enórm te verbeteren.
Meer over

0 reacties op “De nieuwe schijf van vijf

Plaats een reactie


*